کسب‌و‌کار

۱۲ ایده‌ جذاب برای ویترین مغازه‌ی کوچک

چیدمان ویترین مغازه‌ کوچک یکی از چالش‌های صاحبان این مغازه‌هاست و همواره به فکر زیبا شدن آن هستند؛ اما معتقدند فضا به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست و نمی‌توان آن را خلاقانه چید. این در حالی است که همیشه محدودیت‌ها ما را در شرایطی قرار می‌دهند که بهترین ایده‌های خود را پیاده کنیم.

داشتن فضای کم، نداشتن بودجه، محدودیت‌های کارفرماها، محدودیت‌های مربوط به قوانین و مواردی از این دست همواره نتیجه‌ی نهایی جذابی را ایجاد کرده‌اند. 

ویترین مغازه‌ی کوچک نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما با کمی فکر و البته دیدن نمونه‌های عالی در فضای مجازی می‌توانید بهترین و زیباترین ویترین را برای خود تهیه کنید. در این متن ۱۲ ایده‌ی خلاقانه برای داشتن یک ویترین زیبا را با شما در میان گذاشته‌ایم.

آنچه که در این متن خواهید خواند:

  • ویژگی‌های ویترین مغازه‌ی کوچک 
  • معرفی بهترین ایده‌ها برای ویترین مغازه‌ی کوچک
  • ایده‌های ویترین مغازه‌ی لباس‌فروشی و بوتیک
  • ایده‌های ویترین مغازه‌ی املاکی
  • نکات مهم برای طراحی ویترین مغازه کوچک
فهرست محتوا نمایش

ویژگی‌های ویترین مغازه‌ی کوچک

برای هر مغازه‌ی کوچکی، ویترین‌ها مانند تابلوهای تبلیغاتی عمل می‌کنند. چرا که این مغازه‌ها آن‌قدر بزرگ نیستند که بتوانند با ابعاد خود بیننده را جذب کنند. پس اگر همین ویترین‌ها به شکلی زیبا و جذاب چیده شوند، می‌توانند خریداران متقاعد کنند که وارد مغازه شوند. آمدن خریدار می‌تواند به یک فروش و در نهایت سود منتهی شود. در این قسمت چند ویژگی را با هم مرور می‌کنیم که اگر ویترین مغازه‌ی کوچک خود را با آن‌ها هماهنگ کنید، می‌توانند برای شما سودآور باشند.

کالاهای خاص خود را در ویترین بگذارید

سعی نکنید با قرار دادن انواع اجناس خود در ویترین، حواس خریدار را پرت کنید. معمولا در مغازه‌های کوچک سه یا چهار قلم از اجناس هستند که انواع سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. سعی کنید فقط از همین چند قلم استفاده کنید.

از لوازم تکمیلی استفاده کنید

قرار نیست فقط با اجناس داخل مغازه یک ویترین بچینید. سعی کنید با دیگر اقلام، ویترین خود را معنادار کنید. مثلا اگر ویترین یک مغازه‌ی فروش لوازم خانگی دارید، با قرار دادن قوری و چای در کنار یک کتاب حافظ، حس گرما، خانواده و شعردوستی را ایجاد کنید.

ویترین شما باید پیام داشته باشد

صرفا چیدن اجناس در کنار یکدیگر نمی‌تواند یک ویترین خوب را به شما هدیه دهد، به پیامی که ویترین شما به بیننده می‌دهد دقت کنید. به یاد داشته باشید که این پیام ویترین است که خریدار را به سمت مغازه‌ی شما جذب می‌کند.

از گرافیک‌های درشت استفاده کنید

ویترین شما باید به شکلی باشد که افراد را از فاصله‌ی خیلی دور هم جذب کند. پس به این فکر کنید که چه گرافیکی هم می‌تواند درشت باید و هم زیبا و هم اینکه پیام ویترین شما را مختل نکند، همان را استفاده کنید.

در استفاده از نورپردازی محتاط باشید

استفاده‌ی بیش از حد از نور و چراغ‌ها باعث می‌شود افراد تصور کنند شما سعی در پوشاندن یک عیب بزرگ را دارید. پس سعی کنید در استفاده از نورپردازی‌ها حتما دقت کنید.

تمام آنچه که گفته شد، ویژگی‌هایی هستند که باید در چیدن ویترین مغازه‌ی کوچک خود به آن‌ها دقت کنید.

معرفی بهترین ایده‌ها برای ویترین مغازه‌ی کوچک

ویترین مغازه‌ی کوچک شما نقش مهمی در عبور مردم از جلوی آن دارد؛ بنابراین، چه اولین باری باشد که یک ویترین می‌چینید یا به دنبال ایده‌های بیشتر برای نمایش ویترین مغازه‌ی کوچک خود هستید، با ۴ ایده‌ی جذاب همراه‌تان هستیم.

از صفحه نمایش‌ها استفاده کنید

شما می‌توانید از تلویزیون و صفحه‌نمایش‌ها برای نشان دادن اجناس خود استفاده کنید. با این کار نیازی به چیدن ویترین و تعویض دائمی اقلام آن ندارید.

بخشی از یک خانه را تصویرسازی کنید

این ایده به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد، خصوصا اگر مغازه‌ی فروش لوازم خانگی داشته باشید. با این کار ایده برای استفاده از لوازم داخلی مغازه را در ذهن بیننده می‌پرورانید.

از بخشی از طبیعت استفاده کنید

همیشه طبیعت افراد را به سمت خود جذب می‌کند. حال اگر شما بتوانید در ویترین خود بخشی از یک باغ را به نمایش بگذارید و اجناس خود را در آن نشان دهید، حس لطیفی را در بیننده ایجاد خواهید کرد.

خانواده را به تصور بکشید

خانواده همیشه برای همه، مقدس است. شما می‌توانید با نشان دادن اعضای خانواده، تعامل آن‌ها و استفاده‌ی آن‌ها از اجناس داخلی مغازه، حس همدلی را در افراد رهگذر ایجاد کنید.

ایده‌های ویترین مغازه‌ی لباس‌فروشی و بوتیک

لباس‌فروشی‌ها و بوتیک‌ها باید جذابیت زیادی داشته باشند تا با ویترین‌ خود بتوانند افراد بیرون از مغازه را به دیدن اقلام داخلی جذب کنند. میزان رقابت بالای این صنعت باعث شده است که رقابت در نوع نمایش‌ها نیز به یک صنعت پول‌ساز تبدیل شود. طراحی کاتالوگ‌ها و صفحات مجازی، ویترین‌ها و بیلبوردها، با ایده‌های خلاقانه بسیاری از صاحبان مغازه‌های کوچک را هم رد دسته‌ سرمایه‌داران قرار داده است. در این بخش چند ایده‌ی خلاقانه برای چیدن و طراحی ویترین مغازه‌ی کوچک لباس‌فروشی را با هم مرور می‌کنیم.

از یک رخت‌آویز ساده استفاده کنید

یک رخت‌آویز چوبی داخل ویترین قرار دهید و چند لباس با رنگ‌های جذاب و خیره‌کننده را به آن آویزان کنید. ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ویترینی که می‌توانید برای مغازه‌ی خود بچینید و در عین حال افراد زیادی را جذب کنید. همیشه هم پیچیدگی و هزینه‌های زیاد نیست که زیبایی خلق می‌کند، این را به خاطر داشته باشید.

از جعبه‌های چوبی استفاده کنید

شما می‌توانید چند جعبه‌ی چوبی با ارتفاع‌های متفاوت را داخل ویترین مغازه قرار دهید. حالا به صورت کاملا ناهماهنگ میخ در جعبه‌ها کوبیده و سپس لباس‌ها را به این میخ‌ها آویزان کنید. حتی می‌توانید گوشه‌ی جعبه را هم با یک لباس بپوشانید. سعی کنید برای این کار، از لباس‌های همرنگ استفاده کنید تا سادگی به خوبی به نمایش گذاشته شود.

از طناب‌های کلفت، بهره ببرید

سعی کنید با استفاده از آویزهایی بلند، یک طناب کلفت را به صورت نمودار سینوس از یک طرف ویترین به سمت دیگر ویترین برسانید. حالا شما یک آویز لباس سینوسی دارید که می‌تواند لباس‌های خود را به آن آویزان کنید. برای زیباتر شدن فضا، ابتدای مسیر را با لباسی بلند شروع کنید در انتها نیز یک لباس بلند، حس ختام باشد. با این کار نظم را به نمایش می‌گذارید.

کمی نامتعارف‌تر عمل کنید

از چند جعبه‌ی خالی کارتونی استفاده کنید. آن‌ها را در ویترین قرار داده و با پوشال پر کنید. حالا، یک مانکن را به شکلی که گویا در یکی از جعبه فرو رفته است، در داخل جعبه گذاشته و اجازه دهید پاها بیرون باشد. این مدل چیدن ویترین مغازه‌ی کوچک لباس‌فروشی آنقدر جذاب است که معمولا به هیچ آیتم دیگری نیاز نیست.

ایده‌های ویترین مغازه‌ی املاکی

ویترین مغازه‌ی کوچک املاکی جای زیادی برای زیبا شدن دارد؛ اما معمولا به این موضوع دقت نمی‌شود. اکثر املاکی‌ها برای خود ویترینی ندارند و شما می‌توانید داخل مغازه را، هنگام عبور از پیاده‌روها ببینید. جذابیت این مغازه‌ها پایین آمده است و بهتر است برای زیبایی آن‌ها فکری شود. در این قسمت چهار ایده برای چیدن ویترین املاکی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم، شاید قدم مثبتی در این زمینه برداشته باشیم.

از تابلوها استفاده کنید

شما می‌توانید تصاویر موردهای اجاره و فروش ساختمان را به شکل تابلوهایی درآورده و آن‌ها را پشت ویترین مغازه آویزان کنید. با این کار، کسانی که در خیابان هستند به راحتی کیس‌های پشت ویترین را می‌بینند و به شما مراجعه می‌کنند. با این کار نه تنها ویترین شما زیباتر می‌شود بلکه نشان می‌دهد که برای وقت مراجعین خود ارزش قائل هستید.

از صفحه نمایش‌ها استفاده کنید

برای نشان دادن فایل‌های خود از صفحه نمایش استفاده کنید. با این کار حتی می‌توانید توضیحات هر فایل را هم به آن اضافه کنید. صفحه نمایش‌ها زحمت شما را هم کمتر می‌کنند. فردی که وارد املاکی می‌شود دقیقا می‌داند برای کدام مورد وارد شده است. ادامه‌ی مسیر و ایجاد جذابیت کاملا بستگی به شما و سلیقه‌تان دارد. سعی کنید از اینجا دیگر با رنگ‌ها بازی کنید.

با کاغذ و گیره خلاقیت خود را نشان دهید

کاغذهای کاهی را به ابعاد تابلو بچینید. حالا چند نوار را به صورت مرتب از بالا تا پایین ویترین به شکل بند رخت، وصل کنید. کاغذهای کاهی را با گیره به فواصل منظم به طناب‌ها وصل کنید. حالا شما تابلوهایی دارید که می‌توانید عکس‌های خانه‌ها را به آن‌ها وصل کنید. این کار هم زمان کمی از شما می‌گیرد و هم هزینه‌ی کمی نیاز دارد.

یک خانه را شبیه‌سازی کنید

شما در حال فروختن خانه هستید پس این مورد را نشان دهید. می‌توانید اتاق نشیمن یک خانه را در ویترین خود شبیه‌سازی کنید. یک کاناپه، میز کوچک به همراه گلدانی سبز و فنجان و قوری که نشان‌دهنده‌ی زنده بودن این فضا است. همه‌ی این‌ها شرایطی را ایجاد می‌کند که مراجعه‌کننده با قوت بیشتری به شما اطمینان کند.

نکات مهم برای طراحی ویترین مغازه کوچک

وقت آن رسیده است که چند نکته‌ی تکمیلی درباره‌ی ویترین مغازه‌ی کوچک را با هم مرور کنیم:

مخاطب هدف خود را درک کنید

هر کسب‌وکاری باید مشتری هدف خود را هنگام تهیه‌ی برنامه‌ی فروش برای هر محصول مشخص کند. ویترین مغازه‌‌ی کوچک نیز بخشی از طرح فروش و بازاریابی است. بنابراین، ایجاد ویترین، نیاز به درک نحوه‌ی جذب مشتری هدف شما دارد. این موضوع شامل پی بردن به اینکه مشتریان چه می‌خواهند و چه چیزی برای آن‌ها مهم است، سپس طراحی ویترین برای رسیدن به این اهداف است. سیستم نقطه‌ی فروش به شما کمک می‌کند تا همه‌ی آن جزئیات را بر اساس تمامی داده‌های گذشته و اکنون، پیدا کنید.

موقعیت مکانی خود را درک کنید

مکان فروشگاه شما به طور قابل توجهی بر نحوه‌ی سازماندهی ویترین تأثیر می‌گذارد. اگر یک فروشگاه کوچک در خیابانی شلوغ با تعداد زیادی فروشگاه دیگر هستید، با ویترین‌های خود به گونه‌ای متفاوت از یک منطقه‌ی خلوت، برخورد خواهید کرد. می‌توانید با استفاده از محصولات کوچک‌تر و تابلوهایی با جزئیاتی همه چیز را طراحی کنید.

یک مفهوم روشن ایجاد کنید

یک پیام، تقریبا همیشه به نفع شما خواهد بود. همه چیز را به هم متصل کرده و توجه کاربر را سریع‌تر به خود جلب می‌کند. سعی کنید وقتی موضوعی را مطرح می‌کنید، با استفاده از قلم و کاغذ، ایده‌هایی را ترسیم کنید. قبل از شروع ساخت هر چیزی، مطمئن شوید که یک مفهوم واضح برای ویترین مغازه‌ی کوچک خود دارید.

سعی کنید خلاق باشید

مردم معمولاً جذب چیزهای جدید می‌شوند؛ بنابراین سعی کنید از چیزی مشترک که فروشگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، استفاده نکنید. شما باید چیزی منحصربه‌فرد بسازید تا از همان نگاه اول توجه مردم را به خود جلب کنید. تلاش برای ویترینی جدید ضرری ندارد.

یک داستان ارائه دهید نه فقط یک نمایش

داستان‌ها به طور قابل توجهی در جلب توجه افراد خواه خوانده، شنیده یا دیده باشند، موثرتر هستند. مردم داستان‌ها را دنبال می‌کنند و برایشان جذاب است؛ پس به جای یک ویترین سرد، یک داستان را به نمایش بگذارید.

یک نقطه کانونی ایجاد کنید

ویترین مغازه‌ی کوچک شما باید یک نقطه‌ی کانونی داشته باشد. این مهم‌ترین بخش نمایش شما است و معمولاً در نمایشگاه‌ها، مانند محصولی روی پایه یا بیلبوردی از کف تا سقف با کالاهای پرطرفدار، اصلی‌ترین چیزها را به نمایش می‌گذارند.

اجزای کلیدی را مقابل چشم قرار دهید

این یکی از مهم‌ترین ایده‌های تبلیغاتی چیدن ویترین است. مردم به چیزی جذاب و برجسته نیاز دارند تا در لحظه‌ی اول چشمان‌شان را خیره کند؛ بنابراین تمرکز اصلی ویترین فروشگاه شما باید در سطح چشم افراد قرار گیرد. این می‌تواند یک اکسسوری، یک لباس یا یک سازه باشد.

متعادل بمانید

شما باید در مورد طراحی فیزیکی ویترین مغازه‌ی کوچک خود فکر کنید تا مطمئن شوید که متعادل و جذاب به نظر می‌رسد. به جای از هر دری سخنی گفتن، یک سبک متعادل مورد توجه مشتری را انتخاب کنید.

سعی کنید آن را ساده کنید

ساده کردن اما تمرکز بر یک ایده، برای طراحی ویترین مغازه‌ی کوچک بسیار مهم است. قرار نیست همه‌ی آیتم‌های مغازه‌ی خود را در ویترین بچینید.

نورپردازی را دست‌کم نگیرید

شما با نورها می‌توانید نقاط هدف خود را نشان دهید. با نورها می‌توانید جذابیت ایجاد کنید؛ پس، هرگز در استفاده از آن‌ها خسیس نباشید؛ البته زیاده‌روی هم نتیجه‌ی عکس می‌دهد.

در نهایت اینکه

ویترین مغازه‌ی کوچک باید به اندازه‌ی کافی جذاب باشد تا بتواند افراد را به سمت آن بکشاند. با نکاتی که در این بلاگ به آن‌ها اشاره کردیم، اصلا فرقی نمی‌کند که صاحب یک خرده‌فروشی باشید یا اینکه بوتیک فروش لباس زنانه داشته باشید، می‌توانید یک ویترین خیره‌کننده طراحی کنید.

همچنین چنانچه کسب‌وکار شما کافی‌شاپ است و علاقه‌مندید تا ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون کافه خود داشته باشید، پیشنهاد ما مطالعه بلاگ ۳۱ ایده‌ جذاب دکوراسیون کافی‌شاپ است.

به این مطلب امتیاز دهید!

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا