کسب‌و‌کارداروخانهرستوران و فست فودسوپرمارکت

۱۲ ایده‌ی پول‌ساز برای داشتن مغازه پردرآمد در شهر کوچک

مغازه پردرآمد در شهر کوچک اولین ایده برای کسب درآمد در شهرهایی است که تعداد جمعیت آن‌ها چندان کشش کسب‌وکارهای بزرگ را ندارد. حتی اگر در این شهرها زندگی نکرده باشید، قطعا برای گذراندن یک تابستان یا زمستان ییلاقی و قشلاقی به این شهرها رفته و روزمره‌ی مردم رو از نزدیک دیده‌اید. مردمی که نه با ترافیک سر و کله می‌زنند که تاکسی‌های اینترنتی بتواند ایده‌ای ناب برای آن‌ها باشد؛ نه درگیر مواد غذایی صنعتی هستند که بتوانید با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، برایشان جذابیت ایجاد کنید. 

این مردم به دنبال کسب‌وکارهای کوچکی هستند که نه تنها با جامعه‌ی آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد، بلکه زودبازده بودن این شغل‌ها نیز برایشان فاکتوری حیاتی است. از این رو در این متن قصد داریم شما را با چند ایده‌ی جذاب از مغازه پردرآمد در شهر کوچک گرفته تا صنایع دستی و محلی آشنا کنیم.

بهترین مغازه پردرآمد در شهر کوچک

وقتی وارد شهرهای کوچک می‌شوید به چشم می‌بینید که مغازه‌هایی با صنایع دستی، چندان مورد توجه مردم بومی قرار نمی‌گیرد. دلیل واضح است، مردم همه با این صنایع آشنا هستند و هر فرد دستی در این کار دارد. 

در شهرهای مرکزی کشور، با ورود به هر خانه، نقشی از فرش‌های دستباف را خواهید دید که به دست اهالی همان خانه رج زده شده است. مشخص است که این افراد چندان تمایلی به خرید این صنایع ندارند، اما مغازه‌های خوراکی‌های محلی نه تنها مورد استقبال مردم بومی که مسافران هم قرار می‌گیرند. در این بخش با چند ایده برای داشتن مغازه پردرآمد در شهر کوچک آشنا می‌شوید.

پیشنهاد خواندنی:‌ ۳۱ ایده‌های جذاب دکوراسیون کافی‌شاپ (در ۵ دسته‌بندی)

مغازه‌ی فروش مواد غذایی

مواد غذایی در همه‌ی دنیا از جمله پرمصرف‌ترین اقلام محسوب می‌شود. اصلا فرقی نمی‌کند شما یک مسافر باشید یا اینکه در شهری کوچک سکنی گزیده‌اید، در هر صورت نیازمند مواد غذایی هستید تا نیازهای روزانه‌ی خود را پوشش دهید. اگر در شهری زندگی می‌کنید که محل عبور مسافران یا رانندگان خودروهای سنگین است، حتما در انتخاب محل مغازه، دقت کافی داشته باشید. 

سعی کنید جایی را انتخاب کنید که دسترسی آسانی داشته و به قولی پاخور آن خوب باشد. اولین نوع مغازه پردرآمد در شهر کوچک یا هر شهر دیگری، مغازه‌ی فروش مواد غذایی است.

فروش میوه و سبزیجات

فروش میوه و سبزیجات

فروش میوه و سبزیجات نیز درست مانند مغازه‌های فروش مواد غذایی، مورد استقبال روزانه قرار می‌گیرند. اگر در شهری با باغات زیاد و زمین‌هیا سبزی‌کاری زندگی می‌کنید، این بهترین فرصت برای شماست که با خرید این اقلام با قیمت پایین و فروش آن در مغازه‌ها با قیمتی بالاتر، سود خوبی را به جیب بزنید. 

این را فراموش نکنید، شهرنشین‌ها به دنبال خوراکی‌های ارگانیکی هستند که در شهرهای کوچک تولید می‌شود. سبزی فروشی محبوب‌ترین مغازه پردرآمد در شهر کوچک می‌تواند باشد.

پیشنهاد خواندنی: درآمد داروخانه در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

نانوایی و تولید انواع نان‌ها

برخلاف گذشته، امروزه تعداد خیلی کمی از زنان خانه‌دار اقدام به پخت نان آن هم در خانه می‌کنند. به همین دلیل هم نانوایی‌های صنعتی حتی در شهرهای کوچک هم رونق خوبی گرفته است. تمایل نسل جوان و کودکان به نان‌های فانتزی باعث شده تا خانواده‌ها کمی گارد خود را باز کرده و به مدل‌های مختلف نان روی آورند. 

پس اگر به دنبال ایده برای مغازه پردرآمد در شهر کوچک هستید، حتما به یک نانوایی با انواع مدل‌های نان فکر کنید.

پرفروش‌ترین مغازه‌ها در ایران

فرهنگ غالب هر جامعه می‌توان پرفروش‌ترین مغازه‌ها در ایران یا هر کشوری را به خوبی نشان دهد. مثلا، اگر مردم کشوری تمایل زیادی به مصرف انواع گوشت‌ها داشته باشند، قطعا مغازه‌های فروش انواع گوشت و قصابی‌های از دسته پرفروش‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. در ایران این آمار کمی تکان‌دهنده است. شاید بد نباشد پس از مطالعه‌ی این متن کمی هم درباره‌ی فرهنگ اخیر مردم تحقیق کنیم تا متوجه شویم که چه چیزی باعث شده است فروش لوازم آرایشی یکی از شلوغ‌ترین مغازه‌ها در سال‌ها اخیر باشد. 

اولین مغازه پردرآمد در شهر کوچک و بزرگ، امروزه مغازه‌های فروش لوازم آرایشی هستند. در ادامه سه مورد از پرفروش‌ترین مغازه‌های ایران را با هم مرور می‌کنیم.

مغازه‌ی فروش لوازم آرایشی

مغازه‌ی فروش لوازم آرایشی

اصلا فرقی نمی‌کند در کدام شهر و در کدام منطقه آن ساکن هستید، در هر نقطه از شهر می‌توانید یک مغازه‌ی فروش لوازم آرایشی ببینید. از بزرگترین پاساژها و مراکز خرید گرفته تا مغازه‌های زیرپله‌ای که تلاش می‌کنند لوازم آرایشی مناسب با جیب قشر ضعیف جامعه را نیز پوشش دهند، پرفروش‌ترین مغازه‌های منطقه محسوب می‌شوند.

البته اغلب این مغازه‌ها لوازم بهداشتی پوستی نیز ارائه می‌دهند که یکی از دلایل رونق آن‌ها نیز همین قضیه می‌تواند باشد. فروش لوازم آرایشی می‌تواند مغازه پردرآمد در شهر کوچک یا حتی بزرگ باشد.

پیشنهاد خواندنی:‌ درآمد رستوران چقدر است؟ +۱۰ راه برای افزایش سود

آرایشگاه‌ها زنانه و خدمات بهداشتی به زنان

یه قول معروف، هر خدمت و محصولی که به زنان ربط کوچکی هم پیدا کند، بسیار پول‌ساز است. در گذشته، در آرایشگاه‌های زنانه خدمات خیلی محدودی صورت می‌گرفت و زنان قدیم از همان خدمات محدود هم بهره‌ی چندانی نمی‌بردند، اما امروز با تنوع بیش از حد خدمات آرایشگاه‌ها و تمایل نسل جدید به استفاده‌ی ماهانه از این خدمات، باعث شده است تا آرایشگاه‌های زنانه از جمله خدمات پردرآمد باشد. 

این خدمت نیست درست مثل فروش مواد آرایشی می‌تواند از نقطه‌ی لوکس و گران‌قیمت مخصوص قشر پردرآمد شروع شده و تا آرایشگاه‌هایی معمولی با خدماتی معمولی برای قشر ضعیف به پایان برسد. در هر صورت، کل جامعه از آن استفاده خواهند کرد.

مغازه‌های پلاسکویی و فروش مواد پلاستیکی

در چند سال اخیر، تعداد این مغازه‌ها حتی از سوپرمارکت‌ها هم بیشتر شده است و جالب این‌جاست که همگی از شرایط خود راضی هستند و هیچ‌کس از نداشتن مشتری نمی‌نالد. به نظر می‌رسد بالا رفتن قیمت دیگر اقلام منزل با جنس‌های بهتر باعث شده است تا مردم به اجناس پلاستیک با عمر طولانی‌تر روی آورند. 

به این نکته نیز باید اشاره کرد که در این مغازه‌ها فقط اجناس پلاستیکی به فروش نمی‌رسد. محال است که وارد یکی از این مغازه‌ها بشوید و خرید نکنید؛ همیشه جنسی در این مغازه خودنمایی می‌کند که عدم حضورش در خانه‌ی شما احساس می‌شود. برای داشتن مغازه پردرآمد در شهر کوچک حتما به این مورد هم فکر کنید.

چه مغازه‌ای باز کنم؟

برای پاسخ دادن به این سوال فاکتورهای زیادی را باید بررسی کرد. 

  • مثلا اینکه آیا در شهری بزرگ زندگی می‌کنید یا کوچک؟ 
  • شهر شما صنایع دستی خاصی دارد؟ 
  • شهر شما در مسیر عبور مسافرین فصلی قرار گرفته است؟ صنعت شهرتان چیست؟ 
  • جمعیت شهر چقدر است؟
  • آیا قشر جوان هنوز هم به ماندن در شهر فکر می‌کنند؟ 

اگر شهر شما با جمعیتی پیر باشد قطعا باز کردن یک نانوایی نان‌های فانتزی چندان کار عاقلانه‌ای نیست. همان‌طور که متوجه شدید اصلا نمی‌توان به این سوال یه جواب قطعی داد، اما در ادامه تلاش کرده‌ایم سه مورد از مغازه‌هایی که فاکتورهای کمتری را برای بررسی نیاز دارند، معرفی کنیم.

قنادی یا شیرینی‌فروشی

قنادی یا شیرینی‌فروشی

قنادی یا شیرینی‌فروشی می‌تواند در دسته‌ی مغازه پردرآمد در شهر کوچک هم جای گیرد. شیرینی و مخلفات مربوط به آن مثل انواع کیک و شکلات‌ها در بین تمام اقشار جامعه، پیر و جوان، محبوبیت دارد. در هر خانواده تولدها و سالگردهایی جشن گرفته می‌شود که برای تکمیل شادی خود نیازمند حداقل یک کیک تولد هستند؛ پس، می‌توان گفت این کسب‌وکار در هر شرایطی مشتری خود را دارد.

منتها باید به این نکته دقت کرد، با روی کار آمدن صفحه‌های آموزش تهیه کیک و شیرینی در فضای مجازی و امکان مقایسه‌ی کارهای شما با کیک‌هایی در سن‌فرانسیسکو، بهتر است که همیشه سطح کیفیت و زیبایی اقلام خود را در بالاترین حد نگه دارید تا بتوانید مشتری خود را حفظ کنید.

فروش طلا و سکه

البته راه‌اندازی این کسب‌وکار به پول زیادی نیاز دارد. پس شرط اول برای داشتن یک مغازه‌ی طلافروشی داشتن اندوخته‌ای قابل توجه است؛ اما آنچه که باعث شد ما طلافروشی را در این قسمت قرار دهیم این است که، داشتن یک طلافروشی چندان به جمعیت‌شناسی یک جامعه ربط پیدا نمی‌کند. 

هرچند، اگر در جامعه‌ای با درآمد بالا فعالیت کنید قطعا فروش بالایی خواهید داشت، اما از این قضیه نیز نباید به راحتی گذشت که به دلیل تبدیل شدن طلا به یک کالای سرمایه‌ای، بسیاری از افراد به خرید آن تمایل زیادی پیدا کرده‌اند. پس حتی در یک جامعه با سطح درآمد پایین هم باز، مشتری برای طلا و سکه وجود دارد.

فروش لوازم خانگی

به خانه‌ی خود نگاه کنید. چند درصد از اقلام خانه‌ی شما عمری هستند و شاید نهایتا دو بار در طول عمرتان آن‌ها را عوض کنید؟ یخچال، لباسشویی…در مورد فرش و مبل کمی فکر کنید، یا حتی لوازم برقی کوچک‌تر آشپزخانه. در مورد این کسب‌وکار هم اصلا مهم نیست در یک شهر بزرگ فعالیت می‌کنید یا کوچک، مردم برای زندگی کردن به لوازم خانگی احتیاج دارند. 

ضمن اینکه خرید لوازم خانگی تا حد زیادی روش چشم و هم چشمی صورت می‌گیرد و برخی افراد حتی اگر به اقلام خاصی نیاز هم نداشته باشند برای خرید آن اقدام می‌کنند. فروش لوازم خانگی می‌تواند در دسته مغازه پردرآمد در شهر کوچک هم قرار گیرد. معمولا در این شهرها، مردم به دلیل شناختی که از هم دارند، پروموشن‌های ویژه‌ی فروش هم گذاشته و درآمد خود را همیشه در سطح بالا نگه می‌دارند.

بهترین مغازه برای روستا

اگر به روستاها سر زده باشید می‌دانید که شغل اغلب آن‌ها کشاورزی و دامداری است. آن‌ها از طریق فروش لبنیات حاصل از دام، گوشت گاو و گوسفندان و همچنین محصولات کشاورزی خود ارتزاق می‌کنند. خیلی از آن‌ها باغ‌هایی برای فروش میوه‌ دارند که می‌توانید میوه‌ی تازه و ارگانیک را از درب باغ از آن‌ها تهیه کنید. اما اگر کسی بخواهد در یک روستا، مغازه داشته باشد بهتر است به فروش چه چیزی فکر کند؟

پاسخ این سوال دو فاکتور اساسی را باید مورد بررسی قرار دهد. اول اینکه آیا شما می‌خواهید به مردم خود روستا جنسی را بفروشید یا اینکه روستا، روستایی توریستی است و افراد دیگر نیز به این روستا سر می‌زنند. اگر بخواهید به مردم خود روستا جنسی را بفروشید بهتر است به چیزی فکر کنید که خودشان تولید نمی‌کنند، مثلا انواع نوشیدنی‌های گازدار؛ اما برای فروش جنس به دیگر اقشار جامعه به سه موردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، فکر کنید:

مغازه‌ی فروش لبنیات محلی

شما در مرکز تولید لبنیات محلی زندگی می‌کنید. پس، می‌توانید این اقلام را با قیمت پایین خریداری کرده و با قیمت بالاتری به مردم شهرهای بزرگ و مسافران بفروشید. حتی اگر خودتان توانایی تبدیل شیر به پنیر و دیگر محصولات را داشته باشید، می‌تواند با در نظر گرفتن حاشیه‌ی سود پایین‌تر مشتری بیشتری داشته باشید. فقط در مورد لبنیات باید به این موضوع دقت کرد که، لبنیات قدرت فساد بسیار بالایی دارد و باید بتوانید موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. مغازه پردرآمد در شهر کوچک می‌تواند یک لبنیاتی کوچک با حاشیه سود کم و مشتریان زیاد باشد.

مغازه‌ی فروش سبزیجات

به دلیل تمایل زیاد زنان به کار کردن بیرون از خانه، امروز زنان کمتری را می‌بینید که خود سبزی را خریده، پاک کرده، خرد کنند و بعد از تفت دادن آن را فریز کنند. آن‌ها به دنبال مغازه‌هایی هستند که تمامی این فرآیند را طی می‌کند و محصول نهایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. شما می‌توانید با یک مغازه‌ی کوچک شروع کنید. 

سبزی، گوجه و لوازم ترشی و لواشک را تهیه کرده و محصول نهایی را تولید کنید. شک نکنید که کم‌کم در خود روستا هم کسانی خواهند بود که به خرید از شما ترغیب شوند. البته در این مورد نیز بهداشت بسیار اهمیت دارد. چرا که این محصولات مواد نگهدارنده ندارند و مدت زمان نگهداری آن‌ها نیز کم است.

عطاری‌ها و فروش گیاهان دارویی

معمولا اطراف روستا، در کوه‌ها و دشت‌ها، گیاهان دارویی زیادی یافت می‌شود که تنها مردم روستا می‌دانند هر یک چه خاصیتی دارد و برای درمان چه بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با داشتن یک عطاری، نه تنها به مردم بیرون از روستا که مردم محلی نیز کمک کنید. 

با آوردن گیاهان دارویی مناطق دیگر، مردم روستای خود را نیز در دسته‌ی مشتریان خود قرار می‌دهید. به این فکر کنید که مغازه‌ی شما می‌تواند محل فروش اقلام دیگر مردم روستا نیز باشد. مثلا کسی که تبحر زیادی در تهیه انواع ادویه دارد، می‌تواند به عنوان تامین‌کننده برای شما فعالیت کند.

سرمایه‌ی لازم برای یک مغازه پردرآمد در شهر کوچک چقدر است؟

این بخش را با یک مثال توضیح می‌دهیم. بیایید فکر کنیم شما می‌خواهید یک لباس‌فروشی کوچک در شهر کوچک خود داشته باشید. باید برآورد هزینه کنید تا ببینید که برای راه‌اندازی یک بوتیک لباس چقدر هزینه لازم است. مبالغی که در ادامه ذکر می‌شوند، تقریبی هستند و طبیعتا همه‌ی این هزینه‌ها با توجه به شهر و منطقه‌ای که قصد دارید در آنجا فعالیت کنید، متفاوت خواهد بود.

سرمایه‌ی اولیه‌ی تامین جنس

درآمد لباس‌فروشی با توجه به حوزه‌ی فعالیت شما متفاوت است؛ مثلا فروش لباس زنانه با فروش لباس مردانه فرق دارد و طبیعتا سرمایه‌ی اولیه آن‌ها هم متفاوت خواهد بود. فرض کنید شما یک لباس فروشی زنانه راه‌اندازی کرده‌اید، حداقل سرمایه‌ی اولیه‌ای که برای تأمین جنس باید هزینه کنید، حدودا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع مغازه‌تان است.

هزینه‌ی رهن و اجاره

بسیاری از افرادی که در صنعت فروش پوشاک فعالیت می‌کنند، هزینه‌ی زیادی را برای رهن و اجاره در نظر می‌گیرند. درآمد داشتن از لباس‌فروشی قابل توجه است، اما هزینه‌های جانبی آن هم زیاد است. این بخش کاملا بستگی به شهر شما و میزان هزینه‌ی رهن و اجاره در آن دارد. به طور کلی باید به حداقل ۳۰۰ میلیون تومان، برای رهن کامل یک مغازه‌ی معمولی در شهری کوچک فکر کنید.

هزینه دکوراسیون مغازه

با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم تخمین بزنیم که برای دکوربندی یک مغازه‌ی لباس‌فروشی، نورپردازی، خرید تجهیزات و دستمزد طراح، حداقل باید یک هزینه‎ی ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومانی را در نظر داشته باشیم.

پس در نهایت به حداقل ۴۰۰ میلیون تومان هزینه‌ی اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک خود فکر کنید.

حرف آخر

مغازه پردرآمد در شهر کوچک می‌تواند یک مغازه‌ی کوچک فروش لبنیات باشد یا یک بوتیک فروش لباس زنانه. اولین چیزی که زمان انتخاب باید به آن دقت کنید میزان سرمایه و البته جمعیت‌شناسی شهرتان است. مورد دوم را اصلا دست‌کم نگیرید. اگر شهر شما به شهر بزرگی نزدیک است و دسترسی به آن راحت است، بعید است که یک لباس‌فروشی بتواند در آن به‌خوبی رونق پیدا کند. پس حتما زمان انتخاب نهایی، تحلیل‌ها فاکتورهای مختلف را فراموش نکنید.

سوالات متداول

  1. چند مورد مغازه پردرآمد در شهر کوچک معرفی کنید؟ فروش میوه و سبزیجات، فروش مواد غذایی، فروش نان
  2. برای راه‌اندازی یک مغازه‌ی کوچک به چه میزان سرمایه نیاز است؟ با توجه به شهر، این هزینه می‌تواند متفاوت باشد، ولی حداقل به ۴۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارید.
۳.۲/۵ - (۶۸ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دیدن ادامه بده
بستن
دکمه بازگشت به بالا