کسب‌و‌کار

همه چیز درباره انواع دلیوری

در دنیای پرسرعت امروزی که صرفه‌جویی در زمان برای بسیاری از افراد و کسب‌وکارها بیش از پیش حائز اهمیت است، خدمات تحویل گوناگونی ظهور پیدا کرده‌اند تا بتوانند نیازهای متنوع را پاسخ دهند. از کالاهای سوپرمارکتی گرفته تا سفارش غذای خانگی و دارو، تقریبا برای هر مدل محصول، ارسال مناسب وجود دارد؛ بنابراین آشنایی با انواع دلیوری می‌تواند به شما و یا کسب‌وکارتان کمک کند تا بهترین انتخاب را برای ارسال مرسولات خود داشته باشید. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری پیرامون انواع دلیوری کسب کنید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بررسی انواع دلیوری

با توجه به تنوع کسب‌وکارهایی که امروزه از انواع خدمات تحویل استفاده می‌کنند، بیزینسی می‌تواند نسبت به سایرین موفق باشد که در زمان کمتری سفارشات مشتریان‌ش را با سرعت و کیفیت بهتری ارسال کند. 

این روزها شرکت‌های متعددی وجود دارند که توانسته‌اند انواع خدمات Delivery را به اشخاص و یا شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف عرضه کنند.

 Own Delivery

در این روش دلیوری، مشاغل به جای استفاده از خدمات ارسال سایر شرکت‌ها، پیک‌های شخصی خود را استخدام می‌کنند؛ در واقع Own Delivery اغلب به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و یا متوسط این امکان را می‌دهد تا در تمام مسیر تجربه‌ی مشتری، با کنترل مستقیم بر فرآیند نقاط ضعف را بهتر شناسایی کنند.

ویژگی‌های Own Delivery عبارتند از: 

کنترل بیشتر: در این نوع دلیوری، همان‌طور که به آن اشاره کردیم، کسب‌وکار می‌تواند کنترل بیشتری بر فرآیند تحویل سفارشات داشته باشد. به این ترتیب چنانچه نقصی در این پروسه بروز پیدا کند، آن کسب و کار می‌تواند کیفیت و سرعت ارائه خدمات خود را ارتقا دهد.

ارتباط مستقیم: به کمک Own Delivery مشتریان اغلب می‌توانند تماس مستقیم با فردی که مسئول تحویل سفارشات‌شان است، برقرار کنند. این ارتباط مستقیم می‌تواند تا حد زیادی افزایش رضایت مشتری را نیز در پی داشته باشد.

مسئولیت کامل: تحویل سفارشات توسط پیک‌های یک کسب و کار، مدیریت و نظارت قوی‌تری بر ارسال ایجاد می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا مشتریان نیز خیال راحت‌تری داشته باشند و چنانچه بسته خود را تحویل نگرفتند، بتوانند راحت و بدون‌دغدغه پروسه پیگیری سفارش خود را طی کنند.

انعطاف: تنظیم زمان‌های تحویل و همین‌طور مناطقی که قصد دارید تحت پوشش خدمات ارسال شما قرار گیرند، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با نیازهای مشتریان خود هماهنگ شوید و خدماتی سفارشی‌تر ارائه کنید.

مزایا و معایب Own Delivery

انواع گوناگون خدمات دلیوری، علاوه‌بر ویژگی‌هایی که خاص خودشان است، مزایا و معایبی نیز دارند که در ادامه به‌صورت مجزا به هر کدام اشاره خواهیم کرد. 

مزایای Own Delivery

اعتماد بیشتر مشتریان: زمانی‌که مشتریان شاهد ارسال سفارشات‌شان توسط سفیران خود شرکت باشند، اعتماد بیشتری نیز به آن کسب‌وکار جلب خواهد شد و همین مسئله ممکن است تا مشتری، مجدد از خدمات و یا محصولات شما استفاده کند و یا حتی در صورت رضایت شما را نیز به دیگران معرفی کند.

صرفه‌جویی در زمان: با استفاده از قابلیتی که Own Delivery در اختیار کسب و کار شما می‌گذارد، برای ارسال سفارش مشتریان‌تان دیگر نیازی به استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه‌کننده انواع دلیوری ندارید و چنانچه ارسال ضروری داشته باشید، معطل سفیر نمانده و از سفیرهای مجموعه خود کمک می‌گیرید. در نتیجه در زمان شما و مشتری صرفه‌جویی شده و رضایت حاصل می‌شود. 

سرعت بیشتر: سرعت بالا از دیگر مزایای این روش تحویل است که علاوه‌بر رضایت مشتریان، پیشی گرفتن از رقبا را نیز در پی دارد. رستوران، کافه، سوپرمارکت و یا هر کسب و کار دیگری که از این نوع دلیوری استفاده می‌کند، می‌تواند مطمئن باشد که مرسولات مشتریان، در اسرع وقت تحویل داده می‌شود.

معایب Own Delivery

هزینه بالا: راه‌اندازی و مدیریت یک سیستم تحویل محصول توسط خود کسب و کار، نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، اجاره وسایل حمل و نقل، استخدام رانندگان و پرسنل تحویل و… دارد که ممکن است برای یک کسب‌وکار کوچک یا نوپا، بسیار زیاد باشد.

پیچیدگی در مدیریت: Own Delivery نیاز به یک سیستم مدیریت پیچیده دارد که اطمینان حاصل کند تحویل‌ها به موقع، به درستی و به صورت کارآمدتری انجام می‌شوند. این پروسه نیاز به مدیریت دقیق و بابرنامه‌ای دارد که اگر این مهم اتفاق نیفتد، پیچیدگی بسیاری در مدیریت عملیات ایجاد می‌شود. 

چالش‌های نگهداری وسایل حمل و نقل: نگهداری وسایل حمل‌ونقل مورد نیاز برای تحویل سفارشات نیازمند هزینه‌های تعمیر و نگهداری است که چنانچه از خدمات Own Delivery استفاده می‌کنید، این موارد باید توسط کسب‌وکار انجام شود.

Fast Delivery 

همان‌طور که از اسم آن پیداست، Fast delivery یکی از انواع دلیوری است که ماهیت اصلی آن ارسال سریع مرسولات و به حداقل رساندن زمان انتقال سفارشات از مبدا به مقصد است. علاوه‌بر سرعت که یکی از شاخصه‌های مهم این نوع دلیوری است، قابلیت ردیابی مکان دقیق سفیر و همچنین زمان تخمینی رسیدن بسته به دست مشتری هم از دیگر ویژگی‌های Fast delivery به شمار می‌رود.

از دیگر ویژگی‌های Fast delivery می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشش گسترده مناطق تحویل: Fast delivery این امکان را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که بتوانند در مناطق متنوع‌تری نیاز مشتریان را پاسخ دهند تا خدمت‌رسانی، محدود به مناطقی خاص نباشد.

اولویت در تحویل: با کمک این نوع ارسال، سفارشات معمولا با اولویت بیشتری پردازش و ارسال می‌شوند؛ همچنین در مواردی که سفارش غذا پرداخت درب منزل انجام می‌شود، سرعت بالای تحویل نه تنها غذا را گرم به مشتری تحویل می‌دهد، بلکه سبب می‌شود تا افراد مدت زمان کمتری نیز معطل بمانند.

راحتی: حتی مشتریان نیز می‌توانند از این نوع دلیوری استفاده کنند. به این ترتیب افراد می‌توانند هر چیزی را که نیاز دارند از خانه یا محل کار خود بدون نیاز به بیرون رفتن یا منتظر ماندن، خریداری کرده و وضعیت سفارش و زمان تحویل را نیز پیگیری کنند.

مزایای Fast delivery 

تضمین تحویل به موقع: شرکت‌های ارائه‌کننده ارسال سریع عموما تضمین می‌دهند که سفارشات به موقع و در زمان تعیین شده به مشتری تحویل داده می‌شوند.

افزایش فروش: امکان ارائه خدمات Fast delivery به افراد می‌تواند منجر به افزایش فروش و تقاضا برای خرید محصولات شود. 

اعتبار بیشتر: ارائه خدمات ارسال سریع به شرکت یا برند شما اعتبار بیشتری در نظر مشتریان می‌بخشد و فروش بیشتری به ارمغان می‌آورد.

معایب Fast delivery 

فشار بر زنجیره تامین: تحویل سریع ممکن است برخی از کسب‌وکارها مانند سوپرمارکت‌ها را با چالش تامین روبه‌رو کند؛ زیرا سرعت بالای ساماندهی به سفارش مشتریان، باعث می‌شود در صورت اتمام آیتمی خاص، تا زمان تحویل آن به مشتری زمان زیادی طول بکشد.

احتمال بروز خطر: از آنجایی که در ارسال سریع، تمرکز بر تحویل به‌موقع سفارشات است، احتمال بروز خطراتی مانند تصادف و در پی آن آسیب رسیدن، هم به سفیر و هم سفارش مشتری وجود دارد.

فشار بیشتر به زیرساخت‌ها: سرویس ارسال سریع نیازمند زیرساخت‌های مناسب و ساماندهی دقیق‌تر است که در ادامه سرمایه‌گذاری بیشتری را نیز می‌طلبد.

Super local Delivery

وقتی بحث ارسال کالاهای تندمصرف در میان باشد، تحویل سریع و فوری اولویت زیادی پیدا کرده و می‌تواند تجربه خرید بی‌نظیری برای مشتریان رقم بزند. 

در واقع Super Local Delivery نوعی از تحویل سفارش به مشتریان است که با تمرکز بر مسافت‌های کوتاه و خدمت‌رسانی محدودشده به هر منطقه، باعث می‌شود تا افراد بدون نیاز به انتظار طولانی، کالای سفارشی خود را درب منزل تحویل بگیرند که همین کاهش زمان تحویل و هزینه‌های حمل‌ونقل، هم برای کسب‌وکار و هم برای مشتری، اتفاقی دو سر برد است.

ویژگی‌های Super Local Delivery عبارتند از:

دسترسی آسان: این نوع دلیوری بر ارائه خدمات ارسال به صورت محلی تمرکز دارد و می‌تواند مشتریانی را که در نزدیکی کسب‌وکار شما سکونت دارند، به مشتریان دائمی تبدیل کند.

پیگیری راحت: با توجه به اینکه این نوع دلیوری محدود به هر منطقه است، امکان پیگیری سفارشات هم برای کسب و کار و هم برای مشتری آسان‌تر خواهد بود. 

دقت و اعتماد: از دیگر ویژگی‌های این نوع دلیوری، ارسال سفارشات با دقت بالا و اطمینان از تحویل به موقع و به شکل صحیح به مشتریان است.

مزایای Super Local Delivery 

افزایش وفاداری مشتریان: ارسال سریع سفارشات، در مدت زمان کم و با کیفیت مناسب، وفاداری مشتریان را افزایش داده و امکان بازگشت آن‌ها به کسب و کار شما را بالاتر می‌برد. 

تجربه خرید بهتر: از آنجایی‌که رکن اساسی ارسال کالاهای تندمصرف زمان کوتاه تحویل است، چنانچه سفارشات را با سرعت بالایی به مشتریان تحویل دهید، تجربه خوبی برای آن‌ها رقم خواهید زد.

پیروزی در رقابت: ارائه سرویس ارسال سریع به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در بازار رقابتی بر سایر رقیبان خود پیروز شده و سهم بازار بیشتری داشته باشند. 

معایب Super Local Delivery

محدودیت جغرافیایی: خدمات Super Local Delivery معمولا تنها در یک منطقه خاص ارائه می‌شوند و افرادی که در مناطق دیگر سکونت دارند نمی‌توانند به این خدمات دسترسی داشته باشند. در نتیجه تعداد مشتریان شما نیز محدود شده و این از معایب این نوع دلیوری به شمار می‌رود.

نیاز به زیرساخت کافی: ارائه خدمات تحویل محلی نیازمند زیرساخت مناسب و دقیق است؛ بنابراین چنانچه این زیرساخت وجود نداشته باشد، سایر رقبای شما می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و از شما سبقت بگیرند.

درآمد محدود: Super Local Delivery محدود به مناطق جغرافیایی خاص بوده و ممکن است ثبات درآمد به خطر بیفتد. نوسانات تقاضای محلی یا شرایط اقتصادی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان درآمد کسب و کار شما داشته باشد.

کلام آخر 

در این بلاگ به انواع دلیوری، ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر کدام اشاره کردیم تا به کمک این اطلاعات بتوانید بهترین نوع خدمات ارسال را متناسب با کسب و کارتان انتخاب کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارید. اگر علاقه‌مندید تا بیشتر درباره این موضوع اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد ما این است تا بلاگ دلیوری چیست؟ را مطالعه کنید.

نظر شما چیست؟ با توجه به مواردی که در این بلاگ به آن اشاره کردیم، اگر قصد داشته باشید برای کسب‌وکار خود تنها یکی از انواع دلیوری را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام است؟

۵/۵ - (۷ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من می‌خوام از از میاره خروج کنم چون مثل اینکه ی نفر داره جای من با اسم من داره سواستفاده می‌کنه
    میشه لطفآ جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا