رستوران و فست فودکسب‌و‌کار

درآمد رستوران چقدر است؟ +۱۰ راه برای افزایش سود

میزان فروش رستوران یکی از مهم‌ترین مواردی است که پایداری این کسب‌وکار را در میان رقبای بزرگ و کوچک تضمین می‌کند. درآمد رستوران‌ها با‌توجه‌به نوع فعالیت از فست‌فود و کافه‌رستوران گرفته تا سنتی و ایرانی و کترینگ، به‌عوامل زیادی بستگی دارد. 

این عوامل می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی میزان فروش و سود تاثیر بگذارند. در ادامه راه‌های افزایش درآمد رستوران و کنترل هزینه‌ها بررسی خواهد شد.

درآمد رستوران چقدر است؟

درآمد بالا به مفهوم سود بالا نخواهد بود. هر کسب‌وکاری برای محاسبه سود خالص خود یک فرمول ثابت دارد که به شرح زیر است.

میزان فروش – میزان هزینه‌ها = سود خالص

میزان فروش به نحوه رستوران‌داری، بازاریابی، کیفیت غذای عرضه شده، منطقه و برخی موارد دیگر بستگی دارد. اما این‌جا میزان هزینه‌ها اهمیت پیدا می‌کند. اگر بخواهید درآمد رستوران را افزایش دهید باید در این فرمول با اعداد بازی کنید تا به سود بیشتر برسید، که به مفهوم افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها خواهد بود. در یک رستوران، فست فود، کترینگ و کافه رستوران، هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • هزینه مواد اولیه
  • حقوق پرسنل از آشپز گرفته تا نظافتچی و پیک موتوری
  • اجاره
  • قبض‌ آب، برق و گاز و …
  • هزینه‌های تعمیر وسایل و …

برای افزایش درآمد رستوران لازم است اجاره و هزینه‌های جاری را کاهش دهید. اما مراقب کاهش هزینه مواد اولیه باشید. کاهش هزینه‌ها در این بخش در بیشتر مواقع با کاهش کیفیت همراه است.

پیشنهاد خواندنی: ۱۲ ایده‌ی پول‌ساز برای داشتن مغازه پردرآمد در شهر کوچک

فست فود

حالا که بخشی بزرگی از کودکان و جوان‌ها و در کنار آن بزرگ‌ترها غذاهای فست فود را دوست دارند، بنابراین فست‌فودها همیشه می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. تنها کافی است کمی خلاقیت در تهیه غذاها و منو و تبلیغات داشته باشند تا به درآمد میلیاردی برسند.

فست‌فودهای کوچک و با دکور معمولی بسته‌ به میزان فروش می‌توانند سودی بین ۴۰% تا ۶۰% داشته باشند. اما در مورد فست‌فودهای معروف و بزرگ با منوی غذای متفاوت و جدید، گاهی این سود به ۸۰% درصد نیز می‌رسد.

رستوران سنتی

رستوارن‌های سنتی که غذای ایرانی عرضه می‌کنند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خانواده‌ها و افرادی هستند که دنبال غذای اصیل می‌گردند. غذاهای ایرانی در کنار قلیان و چای بخشی از درآمد این رستوان‌ها را تشکیل می‌دهد. با‌توجه‌به اینکه بسیاری از افراد، خصوصا جوان‌ترها به کشیدن قلیان علاقه نشان داده‌اند، درآمد رستوران سنتی در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

کافه‌رستوران

کافه رستوران یکی از انتخاب‌های عالی برای افراد خواهد بود. این نوع رستوران‌ها درآمد قابل توجهی دارند چون علاوه‌بر غذا، نوشیدنی‌های گرم و سرد نیز سرو می‌کنند که طرفداران زیادی دارد. درآمد رستوران در این مراکز به نوع غذای ارائه شده، تنوع نوشیدنی‌ها و کیفیت غذا بستگی دارد. 

سرآشپز این رستوران‌ها معمولا غذاهای متنوعی از کباب گرفته تا خورش‌های ایرانی را آماده می‌کنند. بنابراین در زمان راه‌اندازی رستوران به تجهیزات زیادی نیاز دارند. بخشی از درآمد کافه رستوران را بخش کافه تشکیل داده است، بنابراین غیر از غذا، نوشیدنی‌ها نیز عامل اصلی افزایش درآمد هستند.

جگرکی

جگرکی‌ها یکی از آن رستوران‌هایی هستند که همیشه جلوی درب اصلی آن‌ها شلوغ است. آن‌ها برای افزایش درآمد و جذب مشتری های گذری همیشه مقداری چربی را داخل کباب‌پز می‌ریزند تا بوی آن شما را مست کند.

اگر به جگرکی‌ها رفته باشید حتما سیخ‌های کوچک جگر و گوشت را دیده‌اید که قیمت قابل توجهی دارند. بسته به منطقه و نوع کباب و جگری که ارائه می‌شود، قیمت غذا در جگرکی‌ها متفاوت خواهد بود.

راه‌های افزایش درآمد رستوران

کاهش هزیه‌ها و افزایش درآمد رستوران ساده نیست و نیاز به تلاش زیادی دارد. شاید اولین ایده‌ای که به ذهن افراد می‌رسد، کاهش هزینه‌های مواد اولیه، کاهش هزینه‌های جاری و کاهش حقوق و دستمزد باشد، اما راه‌حل‌های خلاقانه‌تری هم هستند که منجر به افزایش درآمد رستوران می‌شوند.

موجودی مواد اولیه را هر روز بررسی کنید

شاید کنترل موجودی انبار از نظر برخی از افراد تاثیری روی درآمد رستوران نداشته باشد. اما وقتی با اطلاع از میزان موجودی و خرید به‌موقع می‌توانید مواد غذایی را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید، قطعا به تاثیر آن پی خواهید برد. برای کنترل موجودی مواد اولیه در رستوران، نیاز به یکی از بهترین نرم‌افزارهای حسابداری رستوران‌ دارید.

هزینه‌های جاری را کاهش دهید

از جمله هزینه‌های جاری رستوران می‌توان به هزینه آب‌ برق، گاز، اینترنت، تلفن و البته هزینه اجاره رستوران اشاره کرد. با مصرف بهینه می‌توانید هزینه‌های جاری را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در مورد هزینه اجاره رستوران نیز باید با مالک به توافق برسید.

دورریز و هزینه مواد غذایی را کاهش دهید

اگر میزان فروش یک رستوران افزایش پیدا کند، قیمت غذاها در کل کاهش پیدا می‌کنند. هدر دادن مواد غذایی، سرقت آن‌ها توسط کارمندان یا برگشت غذا توسط مشتری به‌دلیل کیفیت پایین آن‌ها از جمله تهدیدهایی برای رستوران‌هاست که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

باید دورریز مواد غذایی را کاهش داده و همه ترکیبات را به‌دقت اندازه‌گیری کنید تا میزان دقیق آن‌ها استفاده شود. اگر سرآشپز و آشپزها مواد اولیه یا غذایی را دور می‌ریزند باید از آن‌ها علت این کار را بپرسید. مواد غذایی که سرقت می‌شود را به‌دقت ردیابی کرده و کارکنانی را استخدام کنید که متعهد هستند.

همیشه برای خرید مواد غذایی برنامه‌ریزی کنید و این کار را به دقیقه ۹۰ موکول نکنید. هر چقدر مواد غذایی را دیرتر تهیه کنید، باید مبلغ بالاتری برای آن‌ها بپردازید.

منوی رستوران را بهینه کنید

منوی رستوران نباید فقط شامل نام غذاها و قیمت آن‌ها باشد. لازم است به مشتری این اجازه را بدهید که ترکیبات غذاها را نیز بررسی کرده و سپس یک غذا را انتخاب کند. اگر از پتانسیل کامل رستوران بهره نبرید، لذیذ بودن غذاها به تنهایی معنایی ندارد. تغییر نام یک آیتم در منو یا قرار دادن تصویر غذاها و برخی موارد دیگر می‌تواند به بهینه‌کردن منو و افزایش درآمد رستوران کمک کند.

میزبان یک رویداد باشید

شرکت در رویدادها برای تبلیغات و بازاریابی رستوران بسیار کاربردی است. وقتی در یک رویداد خاص شرکت می‌کنید، فرصت عرضه غذاها و نوشیدنی‌های خاص خود را برای گروهی از افراد دارید که پیجی در شبکه‌های اجتماعی دارند. اسم بردن از رستوران و انتشار عکس‌هایی از حضور این افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند میزان فروش و درآمد رستوران را افزایش دهد چون تعداد مشتریان بیشتر خواهد شد.

در رسانه‌های اجتماعی حضوری پُررنگ داشته باشید

به‌احتمال زیاد اکثر مشتریان شما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، پس شما نیز باید در این شبکه‌ها حضور داشته باشید. رستوران‌هایی که حضوری قوی در شبکه‌های اجتماعی دارند، همیشه می‌توانند مشتریان جدیدی داشته باشند. چون مردم با بررسی پست‌های آن‌ها در مورد محیط و غذای رستوران برای رزرو جا و خوردن غذا ترغیب می‌شوند. یک حساب اینستاگرام با عکس‌هایی جذاب و متفاوت می‌تواند انگیزه‌ای برای تجربه غذا در یک رستوران باشد.

بسته‌بندی غذاها را بهتر کنید

بسته‌بندی غذاها و نحوه عرضه آن‌ها تاثیر زیادی روی میزان درآمد رستوران دارد. مردم دوست دارند غذای خود را در یک بسته‌بندی شیک و سالم از پیک موتوری تحویل بگیرند. بسته‌بندی محصولات یکی از راه‌های افزایش فروش و درآمد رستوران است چون نشان‌دهنده میزان اهمیت و توجه مالک رستوران به غذایی است که عرضه می‌شود.

سرعت ارسال با پیک موتوری و ارائه خدمات را افزایش دهید

وقتی کسی از بیرون غذا سفارش می‌دهد، یعنی می‌خواهد غذای خود را سریع‌تر دریافت کند. اینکه یک رستوران به خدمات پیک موتوری دسترسی داشته باشد و بتواند غذاها را سریع و گرم به دست مشتری برساند، باعث افزایش درآمد و فروش رستوران خواهد شد. چون این مشتری با دریافت غذایی که گرم است و سریع ‌به دستش رسیده برای بار دوم نیز سفارش داده و از طرفی رستوران محبوب خود را به دیگران نیز معرفی خواهد کرد.

تبلیغات خلاقانه داشته باشید

تبلیغات خلاقانه و منظم یکی از روش‌هایی است که می‌توانید میزان درآمد رستوران را افزایش دهید. این تبلیغات می‌تواند به‌صورت آنلاین یا آفلاین باشد. البته روش‌های آنلاین درحال‌حاضر محبوب‌تر هستند. این روش‌های تبلیغات شامل تبلیغ توسط اینفلوئنسرها در فضای مجازی مانند اینستاگرام و توییتر هستند.

بخشی از تبلیغات سنتی یا آفلاین که هنوز هم کاربرد دارد، تراکت‌ها هستند. می‌توانید تراکت‌های منوی رستوران خود را در محله‌های اطراف پخش کنید.

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات ارسال کد تخفیف برای مشتریان است. این کد تخفیف را می‌توانید به‌صورت اختصاصی یا گروهی برای مشتریان پیامک کنید.

با پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا همکاری کنید

پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا راهی عالی برای افزایش میزان فروش و درآمد رستوران هستند. زمانی‌که عضو یکی از این پلتفرم‌ها می‌شوید نه‌تنها تبلیغی برای رستوران خواهد بود، بلکه خانه‌ها و کسب‌وکارهای اطراف رستوران نیز برای سفارش غذا اقدام می‌کنند که خود عامل اصلی افزایش فروش غیرحضوری و افزایش درآمد خواهد بود.

چگونه هزینه‌‌های رستوران را مدیریت کنیم؟

برای مدیریت هزینه‌های رستوران باید از نرم‌افزار حسابداری رستوران استفاده کنید. این نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا ورودی مواد غذایی و میزان مصرف آن‌ها را کنترل کرده و از طرفی روی میزان فروش رستوران نظارت دقیق‌تری داشته باشید. برای مدیریت هزینه‌های رستوران می‌توانید راهکارهای زیر را در پیش بگیرید.

  • موجودی مواد اولیه را برای اطمینان از کنترل هزینه‌های غذای رستوران ردیابی و مدیریت کنید.
  • برای کاهش هزینه‌ها، مواد اولیه را به‌صورت عمده و اعتباری خریداری کنید.
  • کیفیت مواد اولیه را در اولویت قرار دهید تا غذای برگشتی از مشتری کاهش پیدا کند.
  • میزان دورریز مواد اولیه و غذاها را مدیریت کنید. این دورریز می‌تواند شامل غذای برگشتی توسط مشتری، غذای سوخته در آشپزخانه، ریختن مواد غذایی در کف آشپزخانه و قسمت‌هایی از مواد غذایی باشند که دور ریخته می‌شوند.
  • هزینه‌های استخدام، آموزش و حقوق پرسنل را با نرم‌افزاهای حسابداری کنترل و مدیریت کنید.
  • فرآیندهای دستی را خودکار کنید. این فرآیندها می‌تواند شامل صدور فیش برای مشتری و آشپزخانه، صدور رسید برای پیک از طریق نر‌م‌افزار رسیدیار میاره یا موارد دیگر باشد.
  • برای افزایش کارایی، عملکرد کارکنان را ارزیابی کرده و برای آن‌ها پاداش در نظر بگیرید.
  • دزدی مواد غذایی از آشپزخانه را کاهش دهید.
  • برای بررسی دقیق هزینه‌های رستوران، گزارش روزانه و هفتگی آماده کنید.

درآمد رستوران چگونه محاسبه می‌شود؟

  • برای محاسبه درآمد رستوران و سود ناخالص باید قیمت فروش مواد غذایی را از هزینه تهیه آن‌ها کسر کنید.
  • برای محاسبه سود عملیاتی لازم است سود ناخالص را از حقوق پرسنل، هزینه قبض‌ها، اجاره، حق بیمه و … کسر کنید.
  • برای محاسبه سود خالص باید سود عملیاتی را از مالیات کسر کنید.

هزینه‌های رایج در رستوران به شرح زیر هستند.

  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه‌های تعمیر، نوسازی و بازسازی
  • هزینه‌های حقوق، بیمه، پاداش و …
  • هزینه‌های اجاره
  • مالیات رستوران
  • هزینه‌‌های بازاریابی و تبلیغات

برخی از اشتباهات رایج در مدیریت درآمد رستوران چیست؟

برای افزایش درآمد رستوران باید هزینه‌ها را مدیریت و کنترل کنید. در ادامه برخی از اشتباهات رایج در مدیریت درآمد رستوران بررسی خواهد شد.

  • کمیت را بر کیفیت ترجیح می‌دهید.
  • بر اساس قیمت‌های رقبا، روی غذاها قیمت‌گذاری می‌کنید.
  • هزینه خرید مواد اولیه و ملزومات تهیه غذای رستوران را مدیریت نمی‌کنید.
  • بیش از نیاز روزانه خود نیروی ثابت دارید.
  • تنها به فروش حضوری اتکا می‌کنید.
  • منوی رستوران را به‌روز نمی‌کنید.
  • غذای جدید اضافه نمی‌کنید.
  • روی آشپزخانه و اتفاقات آن مدیریتی ندارید.

درآمد رستوران و بقا در میان رقبا

شخصی که رستورانی را راه‌اندازی می‌کند، به‌دنبال کسب درآمد بیشتر است، بنابراین لازم است استراتژی‌هایی را در پیش بگیرد تا به این مهم دست پیدا کند. میزان درآمد رستوران و سود به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌صورت‌کلی وقتی میزان فروش را از هزینه‌های مختلف رستوران کسر کنید، سود به‌دست خواهد آمد. 

بنابراین برای افزایش سود باید فروش را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهید. شاید روی کاغذ این محاسبه ساده به‌نظر برسد اما مدیریت و اجرای آن کار ساده‌ای نیست. اگر نکاتی که در این مقاله بررسی شدند را دنبال کنید، سود بیشتر و درآمد بیشتر در انتظار شما خواهد بود.

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا