کسب‌و‌کاررستوران و فست فود

بهترین نرم‌افزار حسابداری رستوران چیست؟ معرفی ۵ نرم افزار

 رستوران‌ها در ساعاتی از روز شلوغ‌تر هستند و تنها ابزار کاربردی برای آن‎ها جهت سفارش‌گیری، نرم‌افزار حسابداری رستورانی است. بهترین نرم‌افزار حسابداری رستوران نه‌تنها قابلیت صدور فیش را داشته بلکه می‌توان از آن برای انبارگردانی، بررسی موجودی مواد غذایی و کالاهای مصرفی، نقطه فروش، محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان، گزارش‌های مالی و اتصال به پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا و پیک موتوری نیز استفاده کرد. 

بنابراین زمانی‌که یک رستوران‌دار می‌خواهد کار خود را به‌صورت اصولی شروع کرده و هر ماه با مشکلاتی نظیر کندی سفارش‌گیری و عدم مطابقت موجودی انبار با میزان فروش مواجه نشود، باید نرم‌افزار حسابداری حرفه‌ای انتخاب کند. در ادامه اهمیت و قابلیت‎های نرم‌افزار حسابداری رستورانی بررسی شده و بهترین نرم‌افزارها معرفی خواهند شد. 

مهم‌ترین امکاناتی که نرم‌افزار حسابداری رستوران باید داشته باشد

بهترین نرم‌افزار حسابداری رستوران باید امکانات و ویژگی‌هایی داشته باشد که استفاده از آن را برای حسابدار و مدیر رستوران ساده می‌کند. از جمله مهم‌ترین امکانات نرم‌افزار حسابداری رستوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدیریت محصولات و منوی غذایی
  • امکان ایجاد اشتراک برای مشتریان 
  • اتصال به دستگاه کارتخوان
  • امکان مدیریت و رهگیری پیک موتوری
  • ارائه گزارش‌های حسابداری و مالیاتی
  • امکان ارسال تبلیغات پیامکی برای مشتریان
  • امکان صدور انواع پیش‌فاکتور و فاکتور
  • مدیریت موجودی انبار و مواد اولیه
  • اتصال به چاپگر صندوق، کانتر و آشپزخانه
  • مکان ثبت اطلاعات غذاها و تصویر آن‎ها
  • تعریف پیک و تعیین دستمزد

پیشنهاد خواندنی: مراحل راه‌اندازی فست‌فود + ۴ ایده جدید

اهمیت نرم افزار حسابداری رستوران خوب برای رستوران‌داران

از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های کارمندان یک رستوران، دسته‌بندی کالاها و محصولات موجود در انبار است. علاوه‌براین، هر روز حجم زیادی از این مواد غذایی و کالاها خریداری شده یا برای طبخ غذا استفاده می‌شوند. بنابراین محاسبه دقیق مواد داخل انبار و مواد استفاده شده به‌صورت روزانه اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

نکته جالب در مورد نرم‌افزار حسابداری این است که به رستوران‌دارها اجازه می‌دهد میزان مواد مصرفی و مواد اولیه برای روزهای مختلف، هفته‌ها و ماه‌های سال را تخمین بزنند. به‌این‌صورت که با مشخص شدن میزان مصرف هر کدام از این کالاها و مواد اولیه، میزان مورد نیاز برای سفارش‌دهی به مشتریان حضوری و آنلاین مشخص خواهد شد. بنابراین مدیر خرید و مدیر رستوران می‌توانند مقدار مورد نیاز از هر کالا و ماده غذایی را از قبل تعیین کرده و برای تامین آن اقدام کند تا در طول روز یا در یک هفته و ماه از سال، با کمبود مواد غذایی یا مواد مصرفی مواجه نشوند.

بدیهی است که برای آماده‌سازی غذا به مواد اولیه مختلف و کالاهایی مانند ظروف‌ نگهداری و سرو غذای بیرون‌بر نیاز خواهد بود. در کنار تمامی این موارد، یک نرم‌افزار حسابداری رستوران باید قابلیت محاسبه دستمزد کارگران مانند سرآشپز، گارسون، پیک موتوری و صندوق‌دار را داشته باشد. توجه کنید که میزان فروش یک رستوران در بازه‌های زمانی مختلف، تعیین‌کننده مبلغ مالیات رستوران خواهد بود، بنابراین دقت بالای نرم‌افزار حسابداری به جلوگیری از خطای انسانی کمک خواهد کرد.

می‌توان اهمیت استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری رستوران را در موارد زیر نیز خلاصه کرد.

  • موجودی انبار و بررسی دارایی‌های ثابت
  • پیش‌بینی میزان فروش
  • برآورد مواد اولیه و کالاهای مصرفی در روز، هفته و ماه
  • محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان رستوران
  • کاربری ساده و آسان و کمک به افزایش سرعت کار
  • کنترل بیشتر و دقیق‌تر روی هزینه‌ها
  • بهبود عملیات حسابداری روزانه و گزارش‌های مالی و مالیاتی
  • سرعت و دقت بالا برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان
  • قابلیت صدور انواع فیش
  • قابلیت اتصال به دستگاه‌های پوز و برخی از نرم‌افزارهای کاربردی
  • گزارش‌گیری متنوع و نظارت کامل بر تمامی تراکنش‌ها برای جلوگیری از تخلفات مالی کارکنان
  • بهبود مدیریت رستوران با استفاده از ماژول‌هایی مانند CRM، موجودی، حسابداری، خرید و نقطه فروش

پیشنهاد خواندنی: راهنمای جامع راه اندازی رستوران و هزینه‌های آن

بهترین نرم افزارهای حسابداری رستوران

رستوران یکی از مشاغلی است که در ساعاتی از روز و برخی ماه‌ها بیشترین میزان ترافیک کاری را داشته یا به‌عبارتی پرمشغله است. هر روز ممکن است تراکنش‌های زیادی انجام شده و رسید مشتری صادر شود، بنابراین یک نرم‌افزار حسابداری باید به‌صورت تخصصی توانایی کنترل، ثبت و گرفتن خروجی از گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه را داشته باشد.

در بخش قبلی اطلاعاتی در مورد اهمیت استفاده از نرم‌افزار حسابداری مناسب برای رستوران‌ها ارائه شد. اینکه یک نرم‌افزار امکانات متعددی داشته باشد که رستوران‌دار و کارمندان را از استفاده خرید نرم‌افزار یا ابزار دیگری بی‌نیاز کند، بسیار حائز اهمیت است. چون‌ تمامی اطلاعات و داده‌ها باید در یک جا جمع‌آوردی شده و بتوان گزارش‌‌های موجودی، مصرفی، انبار، فروش و … را از یک نرم‌افزار دریافت کرد.

نرم‌افزار حسابداری سپیدز

نرم افزار حسابداری رستوران سپیدز

نرم ‌افزار سپیدز محبوب‌ترین و بهترین نرم افزار حسابداری رستوران است که بیش از ۵۰% رستوران‌ها و کافه‌های کشور از آن استفاده می‌کنند. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و جزو اولین نرم‌افزارهای رستورانی ایران است. یکی از مزایای قابل توجه این نرم‌افزار، امکان اتصال به نرم‌افزارهای دیگر مانند سفارش آنلاین غذاست که کار را برای رستوران‌ها و کافه‌ها آسان کرده است.

نرم افزار باران

نرم افزار حسابداری رستوران باران

یکی دیگر از بهترین نرم‌افزارهای حسابداری رستوران، نرم‌افزار باران است. از جمله امکانات این نرم‌افزار می‌توان به صدور فاکتور، گزارش فروش، مدیریت مشتریان، کنترل انبار و … اشاره کرد. این نرم‌افزار در ۳ سطح ساده، پیشرفته و ویژه طراحی شده که بسته به نوع امکانات و ویژگی‌ها می‌توانند برای رستوارن‌های کوچک و بزرگ، کافه‌ها، کترینگ و آشپزخانه‌ها مفید باشند. از جمله مزایای این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته
  • استفاده آسان
  • سرعت بالا
  • گزارش‌های پیشرفته
  • امکانات تخصصی

پیشنهاد خواندنی: ۵۳ ایده برای دکور فست فود با کمترین هزینه

نرم‌افزار حامی

نرم افزار حسابداری رستوران حامی

حامی یک نرم‌افزار فروش-حسابداری است که قابلیت اتصال به سخت‌افزارهایی مانند دستگاه کارتخوان، بارکدخوان، پرینتر حرارتی، پوز فروشگاهی، فراخوان مشتری و … را دارد. این نرم‌افزار را می‌توانید ارتقا دهید تا برای کنترل انبار نیز قابل استفاده باشد. برخی از ماژول‌های مهم حامی شامل مدیریت شعب، اپلیکیشن مدیریت، کیسوک ثبت‌سفارش، سفارش‌گیر گارسون و پنل SMS هستند.

از این نرم‌افزار می‌توان برای رستوران، کافی‌شاپ، آشپزخانه، کترینگ، آبمیوه‌فروشی، فست‌فود و بستنی‌فروشی استفاده کرد. یکی از امکانات مهم این نرم‌افزار حسابداری رستوران، امکان اتصال به پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا است که کار را برای رستوران‌دارها و صندوق‌دارها بسیار آسان کرده تا بتوانند سفارش‌های آنلاین خود را به‌راحتی مدیریت کنند.

نرم‌افزار هلو

نرم افزار حسابداری رستوران هلو

یکی از نرم‌افزارهای شناخته شده در میان حسابدارها، هلو است. این نرم‌افزار کاربری آسانی داشته و تمامی عملیات حسابداری، انبارداری، بانک، خرید و فروش و چک را انجام می‌دهد. هلو به‌عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری برای رستوران در ۵ سطح شامل ساده، متوسط، پیشرفته، جامع و شبکه طراحی شده و برای استفاده در رستوران‌های بزرگ و کوچک، کافی‌شاپ‌ها، کترینگ و آشپزخانه‌ها انتخابی مناسب خواهد بود.

شرکت هلو علاوه‌بر نرم‌افزار حسابداری رستوران، یک نرم‌افزار اندرویدی نیز طراحی کرده که مخصوص سفارش‌گیری است. این نرم‌افزار سفارش‌گیری روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده و کار سفارش‌گیری در رستوان‌ها و کافی‌شاپ‌ها را بسیار منظم و ساده کرده است.

نرم افزار سپند

نرم افزار حسابداری رستوران سپند

سپند یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای حسابداری رستوران است که امکان حسابداری، انبارداری و رستورانی یا همان سفارش‌گیری را به‌صورت همزمان دارد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید زمان‌بندی دقیق و منظمی برای خرید مواد اولیه موجود در انبار داشته باشید. یکی از قابلیت‌های سپند فرایندهای انبارگردانی، ورود و خروج کالا و هزینه‌های جاری است. با استفاده از این قابلیت‌ها مدیریت رستوران کار ساده‌تری خواهد بود چون همواره از میزان موجودی انبار، میزان فروش، ورود و خروج کالاها و هزینه‌های جاری مطلع هستید. از ویژگی‌های نرم‌افزار حسابداری سپند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاربردی ساده
  • سرعت بالا
  • سیستم یکپارچه
  • قابلیت تنظیم برنامه‌ها
  • قابلیت سازمان‌دهی داده‌ها و اطلاعات
  • ارائه گزارش‌های هدفمند و اصولی

نرم افزار حسابداری رستوران چگونه می‌تواند به رعایت مالیات کمک کند؟

موضوع مالیات رستوران و کافه بخشی جدایی‌ناپذیر از این مشاغل است. بنابراین توصیه می‌شود که این کسب‌وکارها از بهترین نرم افزار حسابداری رستوران برای محاسبه مالی و مالیاتی استفاده کرده و از مشاوره و راهنمایی‌های یک حسابدار مالیاتی یا مشاور مالیاتی نیز بهره‌مند شوند.

یک نرم‌افزار حسابداری مناسب برای رستوران نه‌تنها می‌تواند میزان موجودی انبار، نیاز به خرید، نقطه فروش و میزان فروش را کنترل کرده بلکه می‌تواند به رستوران‌دارها کمک کند تا از قوانین مالیاتی تخطی نکنند.

زمانی‌که کلیه ورودی و خروجی‌ها از رستوران توسط نرم‌افزار حسابداری ثبت شوند، محاسبه مالیات و اثبات آن کار راحت‌تری خواهد بود. مالیات بر ارزش افزوده براساس بهای کالا تعیین می‌شود، بنابراین درج دقیق اطلاعات در نرم‌افزار حسابداری می‌تواند به تخمین میزان مالیات رستوران‌ها کمک کند. 

از طرفی با‌توجه‌به لحاظ شدن مالیات کارتخوان برای تمامی رستوران‌ها، لازم است کارتخوان به نرم‌افزار حسابداری متصل باشد تا گزارش‌های مالی دقت بیشتری داشته باشند. توجه کنید که یک نرم‌افزار حسابداری رستوران باید قابلیت گزارش‌گیری مالی برای موارد مختلف مانند موجودی انبار، میزان خرید، میزان فروش و … را داشته باشد.

آیا نرم‌افزار حسابداری رستوران رایگان خوب وجود دارد؟

نرم‌افزار حسابداری رستورانی رایگان به‌ شما امکان بهره‌مندی از برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزارهای پولی را خواهد داد. اما نباید انتظار داشته باشید تمامی امکانات این نرم‌افزارهای پولی را نیز داشته باشند. از جمله بهترین نرم افزارهای رستورانی که بخش رایگان دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نرم‌افزار رستورانی پارمیس (۳۰ روز رایگان)
  • نرم‌افزار رستورانی معین (۳۰ روز رایگان)
  • نرم‌افزار رستورانی کسبه (نامحدود رایگان)
  • نرم‌افزار رستورانی چرتکه (۳۰ روز رایگان)
  • نرم‌افزار رستورانی بی‌نظیر (نامحدود رایگان)

پیشنهاد خواندنی: درآمد رستوران چقدر است؟ +۱۰ راه برای افزایش سود

خدمات نرم‌افزاری میاره برای رستوران‌دارن

یکی از خدمات جذابی که نرم‌افزاری که میاره ارائه می‌دهد، نرم افزار رسیدیار است. این نرم‌افزار با نرم‌افزار حسابداری رستوران هماهنگ شده و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزایای آن، تبدیل آدرس مشتری به لوکیشن است. بنابراین زمانی‌که نرم‌افزار حسابداری شما فیش صادر می‌کند، نرم‌افزار رسیدیار با استفاده از هوش مصنوعی، آدرس متنی مشتری را به لوکیشن آنلاین تبدیل خواهد کرد تا پیک موتوری رستوران راحت‌تر و سریع‌تر از همیشه مقصد را پیدا کند. 

جالب است بدانید که با تایید اطلاعات مقصد سفارش در نرم‌افزار رسیدیار، دیگر نیازی به ورود اطلاعات به‌صورت دستی در میاره نخواهد بود و اطلاعات به‌صورت خودکار از سپیدز به میاره منتقل می‌شوند.

از جمله مزایای رسیدیار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تبدیل آدرس متنی مشتری به لوکیشن آنلاین در میاره
  • مسیریابی سریع‌تر و راحت‌تر با داشتن لوکیشن
  • صرفه‌جویی در زمان و سریع‌تر رسیدن سفارش‌ها و رضایت بیشتر مشتری

بهترین نرم‌افزار حسابداری رستوران برای همه

نرم‌افزار حسابداری رستوران باید قابلیت‌ها و امکانات متنوعی داشته باشد تا رستوارن‌دارها را از خرید نرم‌افزار دیگری بی‌نیاز کند. این‌ نرم‌افزارها باید قابلیت اتصال به سیستم‌ها و پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا و پیک موتوری را داشته باشند تا بتوانند خدماتی جامع و کامل به رستوران‌ها ارائه کنند. 

بنابراین موضوع فقط انبارگردانی، میزان موجودی انبار، میزان فروش، گزارش‌های مالی و مالیاتی، حقوق و دستمزد و اتصال به پرینتر و دستگاه کارتخوان نیست. این‌ها در واقع از اولین و ابتدایی‌ترین ویژگی‌های یک نرم‌افزار کاربردی هستند. نرم‌افزار حسابداری مناسب باید در کنار تمامی این موارد قابلیت اتصال به سیستم‌های دیگر را نیز داشته باشد.

۴.۱/۵ - (۸ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

‫۴ نظرها

  1. با سلام
    تمامی این نرم افزارها خوب و بعضا نامی هستند اما متاسفانه قیمت بالایی دارند به خاطر برندشون. من بعد از کلی تحقیق به نرم نرم افزار حسابداری و مدیریت رستوران لاسیما رسیدم. همراه با نرم افزار وب سایت فروش آنلاین متصل به نرم افزار، دیجیتال منو و پیجر گارسون هم دارن. پشتیبانی خوبی هم ارائه میکنن. وب سایتشون هم

  2. سلام
    ممنون از مطلبی خوبی که منتشر کردید، خواستم نظرم رو در این مورد با کاربران به اشتراک بزارم ما چند سال پیش اتفاقی از طریق یکی از دوستان که رستوران دار بود و از نرم افزار ماپرا برای مدیریت و حسابداری رستورانش استفاده میکرد ما رو معرفی کرد و تهیه کردیم و توی این مدت هم از پشتیبانی و خود نرم افزار خیلی راضی بودیم.

  3. سلام
    ما چندسالی هست داخل رستورانمون از نرم افزار رستوران سپند استفاده میکنیم
    باید دقت داشته باشید که علاوه بر امکاناتی که یک نرم افزار رستوران باید داشته باشه پشتیبانی از هر مسئله ای مهم تر است که واقعا نرم افزار سپند تو این مسئله خوب داره عمل میکنه و همچنین با سابقه ترین نرم افزار رستورانی هست.
    مورد بعدی هم باشگاه مشتریان هست که امکانات خیلی خوبی داره و تا به امروز که راضی هستیم

  4. پشتیبانی در بحث نرم افزارهای رستورانی خیلی اهمیت داره من خودم نرم افزار سپیدز دارم خوبه یکی از دوستانم هم نرم افزار رستورانی رایما رو دارن راضی هستن و چون تراکنش بالایی داشتن نرم افزار رو رایگان گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا