کسب‌و‌کار

با انواع پست سریع در ایران آشنا شوید

امروزه با افزایش خرید اینترنتی و اهمیت پیدا کردن سرعت در ارسال سفارشات و مرسولات، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پستی، انواع پست سریع را به مشتریان خود عرضه کرده‌اند. قطعا انواع متفاوتی از پست سریع وجود دارد؛ اما از آنجایی‌که بسیاری از کسب و کارها و همین‌طور مشتریان تمایل دارند تا سریع ترین راه ارسال بسته را شناسایی کرده و از آن استفاده کنند، قصد داریم در ادامه‌ی این بلاگ به معرفی برخی از انواع پست سریع پرداخته و تفاوت‌هایشان را ذکر کنیم.

پست پیشتاز

حتی اگر یک بار هم خرید اینترنتی انجام داده باشید، قطعا اسم پست پیشتاز را به عنوان یکی از انواع پست سریع شنیده‌اید. خدمت پستی که در حال حاضر سریع‌ترین سرویس پستی در ایران است. پست پیشتاز، نه تنها برای افرادی که داخل ایران هستند، بلکه برای خارج‌نشینان نیز کاربردی است؛ زیرا با استفاده از قابلیتی که پست پیشتاز در اختیار شما می‌گذارد، مرسوله با نخستین پرواز از کشور خارج شده و ۷۲ ساعت بعد به مقصد می‌رسد. 

بسته‌ها به کمک این نوع پست در بازه‌ زمانی حداقل ۲۴ و حداکثر ۴۸ ساعته به دست مشتری می‌رسند و امکان ره‌گیری مرسوله از طریق بارکدهای ۱۰ یا ۲۰ رقمی نیز وجود دارد.

پست سفارشی

پست سفارشی یک سرویس پستی است که توسط واحدهای ارائه‌دهنده مختلفی نظیر باجه‌های پستی دولتی، آژانس‌های پستی، دفاتر پیشخوان دولت و همچنین دفاتر خدمات ارتباطی ارائه می‌شود. چنانچه قرار باشد مرسولات درون شهری تحویل داده شود، ۱۲ الی ۲۴ ساعت زمان نیاز است؛ اما اگر قرار باشد تا مرسولات به شهرستان ارسال شود، تقریبا ۲۴ الی ۴۸ ساعت زمان می‌برد تا بسته به دست گیرنده برسد.

پست ویژه شهری

پست ویژه شهری (SPS) به عنوان سریع‌ترین نوع پست شناخته می‌شود که به وسیله آن مرسولات و سفارشات در داخل شهرها تنها در عرض ۳ ساعت به دست گیرنده می‌رسند. از مزایای استفاده از این نوع پست سریع، بیمه شدن بسته پستی است که همین مسئله باعث می‌شود تا هم خیال فرستنده و هم گیرنده راحت باشد؛ بنابراین اگر به دنبال ارسال سریع و مطمئن برای فرستادن بسته‌های درون شهری هستید، پست ویژه شهری گزینه‌ای مناسب است.

پست اکسپرس

از دیگر انواع پست سریع که نه تنها در سراسر جهان بلکه در ایران نیز می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، پست اکسپرس است. پست اکسپرس تنها پست سریع داخلی نیست و یکی از خدمات آن ارسال ایمن و سریع بسته‌ها به خارج ار کشور است.

بسته‌هایی که با خدمات پست اکسپرس ارسال می‌شوند، به طور معمول در عرض چند روز به مقصد مورد نظر می‌رسند که این مدت زمان، بسته به فاصله و مسافت میان مبدا و مقصد و همچنین سیاست‌های هر شرکت پستی ممکن است متغیر باشد.

علاوه‌بر سرعت ارسال، خدمات پست اکسپرس نیز معمولا از ویژگی‌هایی مانند پیگیری مرسوله، بیمه‌ و… برخوردارند که این ویژگی‌ها افزایش اطمینان و رضایت مشتریان از خدمات پستی را در پی خواهد داشت.

چه مواردی روی هزینه ارسال پستی تاثیرگذار است؟

هزینه انواع پست سریع به عوامل متعددی بستگی دارد که معمولا رقم مشخصی را نمی‌توان برای آن درنظرگرفت؛ اما در ادامه قصد داریم مواردی که بر هزینه ارسال پستی تاثیرگذار هستند را بررسی کنیم.

وزن مرسوله: یکی از عوامل اساسی در تعیین هزینه ارسال پستی، وزن مرسوله است. قطعا هرچه وزن مرسوله بیشتر باشد، هزینه ارسال آن نیز به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

مسافت ارسال: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه پست سریع داخلی، فاصله جغرافیایی بین مبدا و مقصد است. اگر قصد دارید از انواع پست سریع برای ارسال بسته‌های خود استفاده کنید، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر چه بسته پستی شما نیازمند طی کردن مسافت طولانی‌تری باشد، هزینه بیشتری را نیز باید برای ارسال در نظر بگیرید.

اندازه مرسوله: با توجه به اینکه وزن مرسوله تاثیر بسیاری بر هزینه ارسال پست سریع یک روزه می‌گذارد، برای ارسال سریع مرسوله‌های بزرگ نیز می‌بایست هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

اضافه‌کردن خدمات اختیاری: اگر خدمات اختیاری مانند بیمه مرسوله، ردیابی پیشرفته و… اضافه شود، هزینه ارسال نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد؛ البته فراموش نکنید که نوع خدمت پستی که از آن استفاده می‌کنید نیز بر هزینه ارسال تاثیرگذار خواهد بود.

شکل و نوع مرسوله: در میان مرسولاتی که همه روزه توسط انواع پست سریع ارسال می‌شوند، مرسولاتی نیز وجود دارند که ممکن است بسته‌بندی خاصی نیاز داشته باشد. اگر بسته شما نیز در این دسته قرار می‌گیرد باید به این نکته توجه کنید که امکان دارد هنگام ارسال بسته نیاز به پرداخت هزینه‌ی بیشتری داشته باشید.

آیا انواع پست سریع برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

با توجه به انواع پست سریع داخلی که در این بلاگ به آن اشاره کردیم، شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا کسب و کار شما نیاز دارد تا از سریع ترین راه ارسال بسته استفاده کند یا خیر. ما در ادامه به مواردی که در نظر گرفتن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر برای ارسال مرسولات خود تصمیم بگیرید، اشاره خواهیم کرد.

نوع محصول: اگر محصولات یا خدمات شما نیازمند پست سریع یک روزه و به موقع به مشتریان است، احتمالا نیازمند پست سریع هستید. کسب و کارهایی مانند سوپرمارکت، داروخانه و بطورکلی مشاغلی که می‌بایست کالاهای خود را تازه و با سرعت کم به دست مشتریان برسانند، بیشتر به این ارسال سریع نیاز دارند.

نوع مشتریان: در صورتی که مشتریان شما از ارسال و تحویل سریع محصولات یا خدمات بهره‌مندند و برای آن‌ها اهمیت دارد که سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند، ممکن است کسب و کار شما به پست احتیاج داشته باشد.

رقابت در بازار: امروزه که مشاغل مختلف بر پست سریع یک روزه و یا چند ساعته محصولات خود با یکدیگر رقابت دارند، اگر در یک بازار رقابتی حضور دارید و سرعت تحویل می‌تواند به شما تفاوتی نسبت به رقبا بخشد، پست سریع بهترین انتخاب برای شماست.

استراتژی بازاریابی: از دیگر مواردی که در انتخاب پست سریع تاثیرگذار است، استراتژی بازاریابی شماست. چنانچه برنامه شما بر پایه ارسال سریع و تحویل به موقع محصولات استوار است، این مسئله نشانی از این دارد که پست سریع برای کسب و کار شما مفید خواهد بود.

با توجه به این نکات، هم می‌توانید تشخیص دهید که پست سریع مناسب کسب و کارتان است یا خیر و هم بر اساس آن تصمیم مناسب را اتخاذ کنید؛ البته توجه داشته باشید که برای انتخاب پست مناسب تنها به این موارد بسنده نکرده و عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید.

کلام آخر

در ایران خدمات پست متعددی وجود دارد که ما در این بلاگ به انواع پست سریع اشاره کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. قطعا هر یک از این خدماتی که به آن اشاره کردیم هزینه و زمان تحویل خاص خود را دارد. به طور کلی، مشتریان و یا صاحبان مشاغل می‌توانند بر اساس نیازهای خود از بین انواع پست سریع، بهترین آن را انتخاب کرده و علاوه‌بر از بهره‌مند شدن از خدمات مطمئن و سریع و با استفاده از مزایای هر یک از این سرویس‌ها، امور مربوط به ارسال خود را به‌راحتی مدیریت کنند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا