تازه‌ها

دلیوری چیست؟ (سیر تا پیاز خدمات دلیوری)

دلیوری (Delivery) یکی از رایج‌ترین خدماتی است که در سراسر جهان به شکل‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود و احتمالا بسیاری از  ما بدون اینکه حتی از آن چیزی بدانیم، چندین‌بار از خدمات دلیوری استفاده کردیم.

امروزه کسب‌وکارها و افراد زیادی در زمینه خدمات دلیوری فعالیت کرده و موفق هستند؛ اگر شما هم می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید، نیاز است تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. در این مقاله از میاره قصد داریم تا به بررسی کامل مفهوم خدمات دلیوری بپردازیم. 

دلیور چیست؟

واژه دلیور (deliver) یک واژه انگلیسی است که با توجه به محلِ استفاده، می‌تواند معناهای گوناگونی داشته باشد. این واژه گاهی اوقات به معنای آزاد کردن، تحویل دادن، ایراد گرفتن یا حتی رستگار کردن است؛ اما در دنیای امروز، به احتمال زیاد دلیور را در قالب همان جابه‌جایی یا تحویل دادن استفاده می‌کنند که مقصود ما از دلیوری دقیقا همین معنا است. 

پیشنهاد خواندنی: پست پیشتاز چند روزه می‌رسد؟ + (جدول هزینه)

دلیوری چیست؟

در یک جمله، دلیوری (delivery) شامل فرایندی است که در آن، محصولی مشخص از یک مبدا مشخص به مقصدی که از پیش تعیین شده است، ارسال می‌‎شود. به عبارت دیگر، به فرایند جابه‌جایی یک کالا از یک جایی به جای دیگر، دلیوری گفته می‌شود.

مانند خدمات لجستیک، دلیوری در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل محصولات الکترونیکی، کالاهای زودمصرف و به طور کلی در بیشترِ صنایعی که در آن به حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصولات نیاز است، وجود دارد. به عنوان مثال دلیوری غذا شامل فرایند ثبت سفارش غذا توسط مشتری و دریافت غذا بدون نیاز به حضور در رستوران از طریق پیک موتوری است. 

انواع دلیوری 

انواع دلیوری مانند دلیوری غذا

همان‌طور که اشاره شد، خدمت دلیوری می‌تواند در صنایع مختلفی وجود داشته باشد که در این بخش به برخی از اصلی‌ترین کسب‌وکارهایی که دلیوری در آن‌ها یک امر ثابت است، خواهیم پرداخت. 

دلیوری غذا

از سال‌های اخیر تا به امروز، میزان سفارش غذا به‌صورت تلفنی و آنلاین روز به روز بیشتر شده است و به همین دلیل، معمولا تمامی رستوران‌ها، خدمات دلیوری و ارسال غذا را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.  در واقع امروزه کمتر رستورانی را پیدا می‌کنید که غذا را تنها به‌صورت حضوری ارائه دهد و تقریبا خدمات دلیوری و تحویل غذا در تمامی آن‌ها وجود دارد. باید اشاره کرد که دلیوری غذاها تمامی غذاها مانند دلیوری پیتزا و فست فود را دربرمی‌گیرد.  

پیشنهاد خواندنی:‌ لجستیک چیست؟ معرفی انواع خدمات لجستیک

دلیوری فروشگاه‌های آنلاین 

تقریبا تمامی فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون که می‌توانند هر نوع محصولی اعم از قطعات الکترونیکی، لباس، دستگاه‌های مختلف و …. را به فروش برسانند، نیاز دارند تا خدمات دلیوری و جابه‌جایی این کالاها را به کاربران خود ارائه دهند؛ زیرا تنها این ویژگی است که آن‌‎ها را نسبت به فروشگاه‌های سنتی و آفلاین متمایز می‌سازد. 

دلیوری واسط

شاید برای یک کسب‌وکار، تاسیس یک سیستم دلیوری شخصی، کار بسیار سختی باشد و توان پرداخت هزینه‌های آن را نداشته باشد. به همین دلیل، امروزه شرکت‌های واسط مانند میاره وجود دارند که این مشکل کسب‌وکارها را حل کرده و مشاغل مختلف می‌توانند به کمک این شرکت‌های واسط، به راحتی و با هزینه مناسب، خدمات دلیوری محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند. 

اهمیت ارائه خدمات دلیوری در کسب‌وکار

امروزه میزان استفاده مردم از فروشگاه‌های آنلاینی که خدمات دلیوری ارائه می‌دهند، افزایش یافته و بسیاری از ما به خرید آنلاین عادت کرده‌ایم. 

به همین دلیل، اگر شما کسب‌وکاری مبتنی بر ارائه محصولات فیزیکی دارید، خدمات دلیوری می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد شما باشد. پس در این بخش به بررسی مزایای ارائه خدمات دلیوری در یک کسب‌وکار اشاره می‌کنیم: 

دسترسی به تعداد بیشتری از مشتریان

اگر شما تنها در یک منطقه و به‌صورت حضوری، محصولات خود را به فروش می‌رسانید، از فروش به مشتریانی که در شهرهای دیگر کشور ساکن هستند، محروم خواهید ماند و فروش شما تا حد زیادی محدود به منطقه جغرافیایی محل کار شماست.

اما با ارائه خدمات دلیوری به مشتریان، شما امکان فروش محصول به افراد بیشتر، در مناطق جغرافیایی مختلف را دارید و می‌توانید درآمد بیشتری را نیز کسب کنید. 

تبلیغاتِ بیشتر 

با ارائه خدمات دلیوری، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از این خدمات برای تبلیغات برندِ خود استفاده کنید. به عبارت دیگر می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه‌ای که خدمات دلیوری را توسط آن‌ها ارائه می‌دهید، تبلیغات خود را با هزینه بسیار کمتری در مقایسه با سایر کانال‌های تبلیغاتی، به نمایش بگذارید. 

پیشنهاد خواندنی: بررسی انواع بسته‌بندی کالا برای ارسال + معرفی بهترین راه

روش‌های ارائه خدمات دلیوری در کسب‌وکار 

به‌طور کلی دو روش برای ارائه خدمات دلیوری در بیشتر کسب‌وکارها  وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

استفاده از سازمان‌ها و شرکت‌های واسط 

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که در ایران کسب‌وکارها خدمات دلیوری را برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند، استفاده از شرکت‌های واسط دلیوری و حمل‌ونقل است. به عبارت دیگر، کسب‌وکارها می‌توانند از سازمان‌هایی مانند پست و سایر شرکت‌های خصوصی، برای ارائه خدمات دلیوری کمک بگیرند. 

ایجاد سیستم خصوصی دلیوری

بسیاری از کسب‌وکارها مانند رستوران، اقدام به استخدام افراد و ایجاد یک سیستم دلیوری خصوصی می‌کنند که این کار می‌تواند با توجه به ابعاد کسب‌وکار هزینه زیاد یا به‌صرفه‌ای برای آن داشته باشد. 

توجه داشته باشید که امروزه بخش قابل توجهی از کسب‌وکارهای کوچک مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌های آنلاین، سیستم دلیوری مخصوص به خود را دارند.

پیشنهاد خواندنی:‌ تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس چیست؟ کدام سریع‌تر است؟

بررسی شغل دلیوری در ایران

در ایران هم بسیاری از افراد در صنعت دلیوری مشغول به کار هستند و کسب درآمد می‌کنند و از آن‌جا که سرمایه چندان زیادی احتیاج ندارد، با یک موتورسیکلت معمولی می‌توانید به این کار مشغول شوید. همچنین امکان فعالیت در این حوزه با استفاده از وسایل نقلیه دیگری مانند خودروی شخصی، وانت و یا حتی کامیون نیز وجود دارد. 

در برخی مواقع حتی نیازی به وسیله نقلیه برای این کار ندارید و می‌توانید تنها با داشتن مهارت رانندگی، فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنید و وسیله نقلیه را کارفرما در اختیار شما قرار می‌دهد.

درآمد دلیوری، با توجه به نوع کالای جابه‌جایی و وسیله نقلیه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، متفاوت است؛ اما به‌طور کلی، نمی‌توان از فعالیت در حوزه دلیوری، انتظار درآمدهای نجومی داشت. 

پیشنهاد خواندنی:‌ ساعت تحویل مرسولات پستی چه زمانی است؟

سخن آخر 

در این مطلب از بلاگ میاره، با بررسی مفهوم دلیوری، اهمیت آن و بررسی شغل دلیوری با شما همراه بودیم. دلیوری حوزه گسترده‌ای است و اگر می‌خواهید به هر نحوی در این حوزه فعالیت کنید، بهتر است برای افزایش احتمال موفقیت، مطالعات خود در این زمینه را متوقف نکنید و راجع به شاخه‌ها و ابزارهای مختلف دلیوری، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۳/۵ - (۴ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا