موتور

معرفی انواع موتورسیکلت «بررسی ویژگی‌ها و بهترین برند‌ها»

اگر کمی به اطراف خود در سطح شهر نگاه کنید، بعید است که حداقل یک یا چند موتورسیکلت را نبینید. شاید در گذشته موتورسیکلت‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نبودند و به عنوان یک وسیله متفرقه شناخته می‌شدند؛ اما با گذشت زمان و افزایش ترافیک در شهرها، استفاده از موتورسیکلت نیز افزایش یافت. 

با افزایش استفاده از این وسایل نقلیه، استفاده از موتور سیکلت‌ها برای حمل‌ونقل و انتقال کالا در درون شهر نیز رونق گرفت و امروزه افراد زیادی با عنوان پیک موتوری، در حال کسب درآمد از این کار هستند.

اگر شما نیز قصد آشنایی بیشتر با موتورسیکلت‌ها را دارید یا می‌خواهید یکی از آن‌ها را برای استفاده خریداری کنید، در این مطلب «میاره» به بررسی انواعِ اصلیِ موتورسیکلت‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید. 

پیشنهاد خواندنی: بهترین موتورسیکلت جهان

انواع موتور سیکلت بر اساس کاربری

موتورسیکلت‌ها را می‌توان بر اساس انواع مختلفی دسته‌بندی کرد و فهرستی طولانی و با معیارهای بی‌پایان ساخت. اما یکی از رایج‌ترین این دسته‌بندی‌ها، یک فهرست کلی ۶ تایی بر اساس کاربری آن‌هاست؛

موتورسیکلت‌های استاندارد (City Bike)

 این‌ها موتورسیکلت‌های همه‌کاره‌ای هستند که برای استفاده در خیابان‌ها و جاده‌ها طراحی شده‌اند. موتورسیکلت‌های استاندارد معمولاً موتورهایی با حجم متوسط و بدنه‌ای ساده دارند و مناسبِ استفاده روزمره، رفت ‌و آمد و تفریح‌ هستند. 

معروف‌ترین مدل‌ها

  • Suzuki SV650 
  • Kawasaki Ninja 650

بیشتر بخوانید: بهترین باتری موتور سیکلت + معرفی ۷ مدل باتری

موتورسیکلت‌های کروزر (Cruiser)

کروزرها برای راحتی و آرامش سواری طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولاً دارای موتورهای V-Twin بزرگ و بدنه‌ای کشیده هستند و برای رانندگی آرام در جاده‌ها و لذت بردن از مناظر، گرینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند. 

معروف‌ترین مدل‌ها:

  • هارلی دیویدسون فت بود (Harley-Davidson Fat Boy)
  • ایندین شیف (Indian Chieftain)

موتورسیکلت‌های تورینگ (Touring)

این نوع موتورسیکلت برای سفرهای طولانی مناسب است. موتورسیکلت تورینگ یا مسافرتی معمولاً موتور قدرتمند، بدنه‌ای جادار و امکانات رفاهی مانند صندلی‌های راحت، سیستم‌های صوتی و سیستم‌های مسیریاب دارد. برای سفرهای طولانی، تورینگ را انتخاب کنید.

معروف‌ترین مدل‌ها

  • هارلی دیویدسون رودگارد مدل الترا (Harley-Davidson Road Glide Ultra)
  • هوندا گلدوینگ (Honda Gold Wing)

موتورسیکلت‌های اسپرت (Sport)

ویژگی‌ اصلی موتورسیکلت‌ اسپرت، عملکرد و سرعت بالای آن است. حجم موتور آن زیاد بوده و با بدنه‌ای آیرودینامیک طراحی شده است. بالاترین هیجان و سرعت را در موتورسیکلت‌های اسپرت پیدا می‌کنید.

معروف‌ترین مدل‌ها

  • یاماها آر ۱ (Yamaha R1 )
  • کاوازاکی زد ایکس ۱۰ آر (Kawasaki ZX-10R

موتورسیکلت‌های آفرود (Offroad)

همانند ماشین‌های آفرود، موتورسیکلت‌های آفرود هم برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده طراحی شده‌اند. این نوع موتورسیکلت معمولاً دارای بدنه‌ای محکم، سیستم تعلیق با ارتفاع بالا و موتوری قدرتمند است و بهترین انتخاب برای رانندگی در مسیرهای ناهموار و دشوار محسوب می‌شود. 

معروف‌ترین مدل‌ها

  • هوندا سی آر اف ۴۵۰ آر (Honda CRF450R)
  • کی‌ تی ام مدل ۵۰۰ ای اکس سی – اف KTM 500 EXC-F

موتورسیکلت‌های دو منظوره

همانطور که از نامش پیداست، این موتورسیکلت هم برای شهر مناسب است و هم می‌توان آن را در مسیرهای خارج از جاده استفاده کرد. موتورسیکلت‌های دو منظوره ترکیبی از استاندارد و آفرود هستند و همه‌کاره به شمار می‌روند. 

معروف‌ترین مدل‌ها

  • هوندا سی بی ۵۰۰ ایکس (Honda CB500X)
  • کاوازاکی ورسیس ۶۵۰ (Kawasaki Versys-650)
نوع موتورسیکلتکاربریطراحینوع موتور
استانداردهمه‌کارهسادهبا حجم متوسط
کروزرراحتیکشیدهV-Twin بزرگ
تورینگسفرهای طولانیجادارقدرتمند
اسپرتعملکردآیرودینامیکبا حجم بالا
آفرودمسیرهای خارج از جادهمحکمقدرتمند
دو منظورهخیابان و آفرودترکیبیبا حجم متوسط
جدول انواع موتورسیکلت‌ها و ویژگی‌های آن

انواع موتور سیکلت بر اساس نوع آن‌ها

موتور سیکلت‌ها در ایران و سراسر جهان، به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام با توجه به نوعی که دارند، دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند. به عنوان مثال ممکن است برخی از موتور سیکلت‌ها تنها برای تردد در شهر و برخی دیگر برای مسابقه مناسب باشند. در این بخش به بررسی کاملِ انواع موتور سیکلت‌ها خواهیم پرداخت. 

  • موتور سیکلت برقی 
  • موتور سیکلت استاندارد یا شهری
  • موتور سیکلت اسکوتر
  • موتور تریل

پیشنهاد خواندنی:‌ موتور پاکشتی چیست؟ (معرفی انواع و بهترین مدل‌ها)

موتور سیکلت برقی 

یکی از انواع موتور سیکلت‌ها که به تازگی رواج بسیاری در بین افراد داشته، موتور سیکلت برقی است. همانطور که از نام این نوع موتور سیکلت پیدا است، این وسیله با انرژی برق کار می‌کند و به عبارتی، نیاز است تا در دوره‌های زمانی مختلف، شارژ شود. 

لازم به ذکر است که موتورسیکلت‌های برقی، سرعت کم‌تری در مقایسه با موتور سیکلت‌های بنزینی دارند و همچنین، توان آن‌ها در پیمایش مسافت‌های طولانی بسیار کم‌تر است. به همین دلیل، بهتر است از موتور سیکلت‌های برقی تنها در سطح شهر و برای مسافت‌های کوتاه استفاده شود.

بهترین برندهای موتورسیکلت برقی در ایران

از برندهایی بهترین موتور برقی در ایران را دارند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • موتور سیکلت برقی سوپر سوکو: دارای قیمت بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ 
  • موتور سیکلت کویر ۱۹۸۵: دارای قیمت ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان و پیمای حدود ۵۰ کیلومتر با یک بار شارژ 
  • موتور سیکلت برقی کویر ET1: دارای قیمت ۱۴۰ الی ۱۸۰ میلیون تومان و پیمایش ۱۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ

پیشنهاد خواندنی: ارزان‌ترین موتورسیکلت‌‌‌های بازار

موتور سیکلت استاندارد یا شهری 

می‌توان گفت بیشترین موتور سیکلت‌هایی که شما در سطح شهر با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، موتور سیکلت‌های استاندارد یا شهری هستند. توجه داشته باشید که این نوع موتور سیکلت‌ها می‌‎توانند هم از نوع برقی و هم از نوعِ بنزینی باشند. 

بر خلاف موتورهای مسابقه‌ای، داشتنِ بدنه سبک برای موتورهای شهری، چندان ضروری نیست و این موتورها، بنده ساده‌تری در مقایسه با موتورهای مسابقه‌ای یا مسافرتی دارند. همچنین قیمت موتورهای شهری در سراسر جهان برای افراد اقتصادی است و عموم مردم توان خرید آن‌ها را دارند. 

از رایج‌ترین موتورهای شهری در سراسر ایران می‌توانیم به موتور سیکلت هوندا ۱۲۵، موتورسیکلت آپاچی و موتور سیکلت کویر اشاره کنیم.

بهترین موتورسیکلت‌های شهری در ایران

در بخش زیر به بررسی برخی از بهترین موتورسیکلت‌های شهری را معرفی کرده‌ایم:

  • هوندا ۱۲۵: دارای حجم موتور ۱۲۵ سی سی و حجم ۱۳.۵ لیتری باک بنزین
  • طرح هوندا کلیک: دارای حجم موتور ۱۵۰ سی سی و حجم باک ۴ لیتر 
  • آپاچی ۱۸۰: دارای حجم موتور ۱۷۷ سی سی و ۱۶ لیتر حجم باک 

موتور اسکوتر 

موتورهای اسکوتر یکی از انواع موتورهایی هستند که استفاده از آن‌ها به تازگی در ایران رایج شده‌اند. لازم به ذکر است که این نوع از موتورها بیشتر برای جاده‌های صاف و آسفالت طراحی شده‌اند و بیشتر برای استفاده در سطح شهر کاربرد دارند. 

معمولا این موتورها در حجم‌های کمتر از ۲۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند و دنده قدرت آن‌ها اتوماتیک است. به عبارت دیگر، با استفاده از آن‌ها نیاز به دنده ندارید و رانندگی با موتورهای اسکوتر بسیار لذت‌بخش است. طراحی بدنه اکثر موتورهای اسکوتر فانتزی است و به همین دلیل، مناسب استفاده بانوان نیز هستند.

در ایران نیز موتورهای اسکوتر در دو نوعِ برقی و بنزینی موجود هستند و  مانند موتورهای شهری، قیمت مناسبی  برای عمومِ افراد دارند.

موتور تریل 

یکی از موتورسیکلت‌هایی که بیشترین سرعت و تعادل را در بین تمامی موتور سیکلت‌ها دارد، موتور تریل است. لازم به ذکر است که موتورهای تریل دارای وزن نسبتا پایینی هستند و همزمان با آن، در سرعت و پیچ‌وخم‌های مسیر، تعادل را به خوبی حفظ می‌کنند.  

معمولا از موتورهای تریل برای حرکات نمایشی استفاده می‌کنند؛ اما گاها در ایران این موتورها در سطح شهر نیز مشاهده شده‌اند. 

پیشنهاد خواندنی: راهنمای خرید موتور مزایده‌ای از پارکینگ

انواع موتور مناسب پیک موتوری

باید گفت اگر شما می‌خواهید به عنوان یک پیک موتوری فعالیت کنید، باید در انتخاب موتور سیکلت دقت زیادی به خرج دهید. مواردی مانند کم‌هزینه‌بودنِ موتور سیکلت و کم‌مصرف‌بودنِ آن همواره باید به عنوان یک پیک موتوری مورد توجه شما باشد. در بخش زیر می‌توانید برخی از بهترین موتور سیکلت‌های مناسب برای پیک موتوری را مشاهده کنید.

موتور هوندا ۱۲۵ 

یکی از موتور سیکلت‌هایی که می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را در خیابان‌های سراسر ایران ببینید، هوندا ۱۲۵ است. همان‌طور که از نام این موتور پیدا است، هوندا ۱۲۵ دارای ۱۲۵ سی سی حجم موتور است. 

این موتورها در ایران دارای قیمت بسیار مناسب و پایینی دارند و مناسب برای استفاده در سطح شهر هستند. تنها  ایرادی که می‌توان به هوندا ۱۲۵ گرفت، حجم موتور پایینِ آن است که می‌تواند برای افرادی که این موضوع برایشان مهم است، کمی آزاردهنده باشد. 

پیشنهاد خواندنی: موتور سه چرخ چیست؟ (انوع، مزایا + معرفی بهترین مدل‌ها)

موتور کویر آپاچی 

موتورهای کویر آپاچی ۱۸۰، یکی از انواع موتور سیکلت‌های رایج در ایران هستند که می‌توانند برای استفاده موتورسوارهای حرفه‌ای مناسب باشند. این موتور سیکلت‌ها دارای حجم موتور ۱۷۷ سی‌سی که عدد نسباتا بالایی است، هستند و به همین دلیل، صفر تا صدِ آن‌ها ۱۵ ثانیه است. 

موتور سیکلت هوندا طرح کلیک 

یکی از انواع موتورسیکلت‌های اسکوتر رایج‌ در ایران، موتور سیکلت هوندا طرح کلیک است. این موتور توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی مونتاژ می‌شوند و به همین دلیل، قیمت آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های خارجی در ایران، به‌صرفه‌تر است. 

لازم به ذکر است که موتور سیکلت هوندا طرح کلیک دارای ۱۵۰ سی‌سی قدرت موتور و دنده اتوماتیک بوده و برای استفاده در سطح شهر بسیار مناسب است. 

موتور سیکلت باکسر ۱۵۰ 

می‌توان گفت موتور باکسر ۱۵۰ یکی از اولین موتور سیکلت‌های خارجی حاضر در بازار ایران است و توسط شرکت باجاج هندوستان تولید شده و به ایران وارد می‌شود. توجه داشته باشید که موتور سیکلت باکسر ۱۵۰ یک موتور کاملا اقتصادی و کم‌هزینه برای افراد به شمار می‌رود؛ اما از زیبایی چندانی برخوردار نیست و در انتخاب آن، نباید اولویت شما ظاهر و زیبایی باشد. 

لازم به ذکر است که این موتور سیکلت از حجم موتور ۱۵۰ سی‌سی و حجم باک ۱۱ لیتری بهره‌مند است و قدرت موتور متوسطی دارد. 

پیشنهاد خواندنی: راهنمای جامع اخذ گواهینامه موتور 

موتور سیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ 

یکی از بهترین موتورهای اسکوتر برای استفاده شهری، موتور سیکلت‌های وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ هستند که توسط شرکت وسپا تولید می‌شوند. قابل توجه است که این موتورها، بر خلافِ موتورهای باکسر ۱۵۰، دارای زیبایی بسیاری هستند و در رنگ‌های مختلف در بازار ایران یافت می‌شوند. 

لازم به ذکر است که موتور سیکلت‌های وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ دارای ۱۵۴ سی سی حجم موتور و ۷.۵ لیتر حجم باک هستند. 

سخن آخر 

در این مقاله از «میاره پلاس» به بررسی برخی از اصلی‌ترین انواع موتور سیکلت‌ها و بهترین موتور سیکلت‌ها برای استفاده پیک موتوری در ایران پرداختیم. توجه داشته باشید که اگر قصد خرید یک موتور سیکلت برای رفت‌وآمد یا حتی کار کردن را دارید، بهتر است ابتدا نیازهای خود را شناخته و درباره انواع موتور سیکلت اطلاعات کافی کسب کنید تا در نهایت بهترین را انتخاب کنید.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا