موتور

بیشترین درآمد پیک موتوری در ماه چقدر می‌تواند باشد؟

بیشترین درآمد پیک موتوری عوامل موثر در آن، احتمالا مهم‌ترین سوال برای کسانی است که می‌خواهند وارد این حرفه شوند. در این مطلب میاره قصد داریم به این سوال بپردازیم و عوامل تاثیرگذار در آن مثل جغرافیا، تجربه فرد، شهری که در آن مشغول کار است، نوع کسب‌وکاری که به پیک نیاز دارد و موارد دیگر را بررسی ‌کنیم.

تعریف پیک موتوری

پیش از هرچی باید بدانیم که پیک موتوری دقیقا چگونه شغلی است. پیک موتوری، شخصی است که با استفاده از یک موتورسیکلت، اقدام به جابه‌جایی بسته‌ها، بارهای کوچک، غذا و مواردی از این دست در سطح شهر می‌کند. با رشد کسب‌وکارهای کوچک و لزوم رساندن به موقع بسته‌ها، تقاضا برای پیک موتوری روز به روز در حال افزایش است. 

پس یک پیک موتوری با داشتن موتورسیکلت مناسب، تجربه و مهارت رانندگی موتورسیکلت، آشنایی با شهر و دقت و سرعت در رساندن مرسوله‌های خود می‌تواند درآمد نسبتا خوبی داشته باشد. اما مشکلات و ریسک‌هایی، این درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیشنهاد خواندنی:‌ استخدام پیک موتوری

عوامل موثر در درآمد پیک موتوری

درآمد پیک موتوری از عوامل متعددی تاثیر می‌گیرد. برخی از این عوامل ممکن است به صورت جدی درآمدها را کاهش یا افزایش دهند؛ مثل تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی و تغییرات شرایط جوی. در ادامه مهم‌ترین این عوامل را بررسی می‌کنیم؛

حجم و تعداد سفارش‌های:‌ بدیهی است که به هر میزان که یک پیک موتوری تعداد سفارش‌های زیادی را در یک بازه زمانی مشخص داشته باشد، درآمد او نیز افزایش پیدا می‌کند. البته خود این موضوع استهلاک بیشتر موتورسیکلت، مصرف سوخت بالاتر و فرسودگی راننده موتورسیکلت را به همراه دارد. به طور مشخص خستگی راننده احتمال اشتباه و تصادف را بالاتر می‌برد که خود این امر منجر به از بین رفتن درآمد در یک بازه زمانی می‌شود. 

منطقه: مناطق با تراکم سفارش‌های بالا و درخواست‌های زیاد به پیک‌های موتوری بیشتری برای خدمات مختلف نیاز دارند؛ از تحویل غذا و محصولات سوپرمارکتی گرفته تا ارسال کالا و حمل مسافر. مناطق تجاری و بازارها هم به دلیل گسترش فروش‌های آنلاین و اینترنتی، نیاز دائمی به پیک موتوری دارند. این موضوع در مورد شهر محل فعالیت هم صادق است؛ شهرهای بزرگ‌تر به دلیل بالا بودن سفارش‌های، تقاضای بیشتری برای پیک موتوری دارند.

تعداد و نوع مشتریان: پیک موتوری‌هایی که در زمینه‌های پرتقاضا مانند حمل‌ونقل غذا و کالا فعالیت می‌کنند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد. این امر به دلیل افزایش تعداد سفارش‌های در این زمینه‌ها است.

پیشنهاد خواندنی: نحوه پرداخت خلافی موتورسیکلت

تعداد و نوع رقبا: در هر شغلی رقابت بالاست. اما رقابت در شغل پیک موتوری به نظر می‌رسد که در سطح دیگری قرار دارد. وجود شرکت‌های متعدد خدمات ارسال کالا که گاهی ناوگان عظیمی دارند، مهم‌ترین رقبای پیک‌های موتوری هستند که به صورت آزاد کار می‌کنند. همچنین پایین بودن هزینه شروع به کار به عنوان پیک موتوری (شما فقط به یک موتورسیکلت و البته گواهینامه و بیمه نیاز دارید!) باعث شده که افراد زیادی به این حرفه بپردازند که همین موضوع رقابت را سخت‌تر کرده و درآمد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وضعیت موتورسیکلت:‌ وضعیت سلامت فنی و کارایی موتورسیکلت، یک از مهم‌ترین عواملی است که مستقیم روی درآمد پیک موتوری تاثیر می‌گذارد؛ به‌خصوص اگر این موتورسیکلت برای حمل مسافر به یا بار سنگین استفاده شود. 

معمولا موتورسیکلت‌هایی که به عنوان پیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل حجم کار بالا به سرعت مستهلک می‌شوند و نیاز به تعمیر و تعویض قطعات پیدا می‌کنند. برای یک پیک موتوری، مهم‌ترین چیز کارکرد درست موتورسیکلت است.

هزینه‌ها: هزینه‌های مرتبط با نگهداری موتورسیکلت، سرویس‌های دوره‌ای، تعمیر و تعویض قطعات، بنزین، بیمه موتور و مالیات تاثیر زیادی روی درآمد پیک موتوری دارند.

محدودیت‌ها و مقررات: محدودیت‌ها و مقررات راهنمایی و رانندگی مرتبط با ارائه خدمات پیک موتوری در مناطق مختلف شهری یا تردد این وسایل نقلیه، می‌تواند به شدت روی درآمد پیک موتوری تاثیر بگذارد.

دسترسی و استفاده از فناوری: این که یک پیک موتوری به چه میزان به پلتفرم‌های خدمات موتوری دسترسی داشته باشد یا از نرم‌افزارهای مسیریابی استفاده کند، در تعداد سفارش‌ها و کیفیت خدمات تاثیر می گذارد و بالطبع مشخص کننده میزان درآمد یکی پیک موتور خواهد بود.

توانایی و مهارت پیک موتوری: کیفیت و سرعت ارائه خدمات یک پیک موتوری، به مهارت‌ها و تجربه و بستگی دارد. میزان آشنایی با شهر، مهارت در رانندگی موتورسیکلت، رساندن به موقع و امن مرسولات نشان‌دهنده کیفیت کار او هستند که تاثیر مستقیمی روی درآمد پیک دارد.

نظم و کنترل در مدیریت سفارش‌ها: این عامل بیشتر در مورد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیک موتوری صدق می‌کند. این که چگونه سفارش‌های را مدیریت کنند و با ایجاد فرآیندها و سیستم‌های مدیریتی احتمالات خطا را پایین بیاورند. این موضوع باعث بالا رفتن راندمان کاری پیک‌های موتوری که با شرکت کار می‌کنند، می‌شود.

شرایط جوی: آب‌وهوای نامساعد مثل بارش‌ برق و باران و وزش باد یا کار کردن در مناطق بسیار گرم یا بسیار سرد، روی عملکرد و کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. معمولا در این شرایط افراد ترجیح می‌دهند به جاری استفاده از موتورسیکلت، بسته‌ها و مرسولات خود را با ماشین ارسال کنند تا حداقل از سلامت آن مطمئن باشند. در این شرایط بالطبع میزان تقاضا برای پیک موتوری کاهش پیدا می‌کند.

میزان درآمد پیک موتوری

درآمد پیک موتوری با عواملی که در بالا مورد بررسی قرار گرفتند، تعیین می‌شود. البته تعیین میزان دقیق یا سقف درآمد برای این شغل تا حد زیادی مشکل است. به اما بر اساس آمارهای منتشر شده، پیک‌های موتوری که در شرکت‌ها به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند، حقوق پایه وزارت کار را که بین ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه است، دریافت می‌کنند. این افراد از بیمه و سایر مزایا و همچنین پرداخت هزینه‌های موتورسیکلت هم بهره‌مند می‌شوند.

از سوی دیگر کسانی که به صورت پیک موتوری آزاد کار می‌کنند، به طور متوسط در شهر تهران ۱۰ میلیون و دویست هزار تومان اعلام شده است. با بررسی‌های موردی هم مشاهده شده که درآمد پیک موتوری با ساعات کار مختلف و همکاری یا عدم همکاری با شرکت‌هایی مثل اسنپ و تپسی و … بین ۷ تا ۲۵ میلیون در نوسان بوده است.

اما پلتفرم «میاره» در این میان یک مورد جالب و استثنائی است. پیک‌های موتوری که در سرویس ارسال سریع و هوشمند میاره کار می‌کنند، در هر ماه حدود ۳۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند که بسیار بالاتر از درآمدهای سایر پیک‌های موتوری است. 

جالب است بدانید که بالاترین درآمد ثبت شده برای پیک موتوری در پلتفرم میاره، ۴۰ میلیون تومان در یک ماه بوده که در نوع خود یک رکورد عالی محسوب می‌شود.

سخن آخر

پیک موتوری با شغلی است که می‌توان روی درآمد آن حساب کرد. اما از سوی دیگر تاثیر گرفتن از عوامل خارجی این درآمد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. میانگین درآمد ۱۰ میلیون تومانی، با توجه به خطرات و هزینه‌های این شغل، چندان عدد خوبی نیست؛ اما می‌توان با ترکیب کردن کار تمام‌وقت و چند ساعت کار اضافه در مسیرهای درست، به درآمد بالاتری هم رسید.

۳.۱/۵ - (۵۷ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا