تازه‌ها

پست پیشتاز چند روزه می‌رسد؟ + (جدول هزینه پست پیشتاز)

اگر سفارشی داشته باشید که با پست پیشتاز ارسال می‌شود، احتمالا اولین مواردی که در گوگل جستجو می‌کنید، چنین عباراتی است: «پست پیشتاز چند روزه میرسه؟» یا «ارسال پست پیشتاز چقدر طول می‌کشه؟». 

در این مطلب میاره پلاس، پست پیشتاز را بررسی می‌کنیم و به این ۲ سوال و ابهامات دیگری که در مورد پست پیشتاز دارید، می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

پست پیشتاز چیست؟

پست پیشتاز یکی از سرویس‌های اداره پست جمهوری اسلامی ایران است که پس از سرویس پست ویژه، یکی از سریع‌ترین راه‌های ارسال به تمام نقاط ایران و البته خارج از کشور محسوب می‌شود. امکان استفاده از این سرویس برای مقصدهای درون شهری هم وجود دارد. 

در این روش ارسال، تمامی مرسولات بیمه عمومی می‌شوند و هزینه ارسال را هم که کمی از تعرفه سایر بیشتر است، توسط تحویل فرستنده پرداخت می‌شود. بسیاری از افراد پست پیشتاز و سفارشی را یکی می‌دانند؛ در حالی که این‌ها خدمات پستی متفاوتی هستند. 

  1. پست سفارشی: در پست سفارشی ارسال کننده هزینه کمتری می‌پردازد و مرسولات هم زمینی به دست تحویل گیرنده می‌رسند و این یعنی زمان بیشتر نسبت به پست پیشتاز. 
  2. پست پیشتاز: اما در پست پیشتاز می‌توان بسته را به «با الویت» و در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت زمینی یا هوایی ارسال کرد.

پیشنهاد خواندنی: ساعت تحویل مرسولات پستی چه زمانی است؟

مدت زمان ارسال پست پیشتاز چقدر است؟

در پست پیشتاز با توجه به مسافت مبدأ تا مقصد، زمان تحویل مرسوله مطابق موافقتنامه سطح سرویس متغیر است و مرسولاتی که از این سرویس استفاده می‌کنند، با استفاده از سریع‌ترین خطوط زمینی یا هوایی به صورت «با الویت» به مقصد ارسال می‌شوند.

  • مراکز استان‌ها: اگر مقصد مرسوله مراکز استان‌ها و بیش از ۱۰۰ شهری که این سرویس پستی را ارائه می‌دهند، باشد، زمانی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت (۱ تا ۳ روز) طول می‌کشد تا تحویل مقصد داده شود. 
  • شهر تهران: در شهر تهران نیز با توجه به فاصله تا مقصد، حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت مرسوله به گیرنده تحویل داده می‌شود. 
  • شهرستان‌ها: در سایر شهرستان‌ها نیز پست پیشتاز درون شهری مدت زمانی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت دارد. 

نکته: البته این زمان اعلام شده برای سرویس پیشتاز فقط برای روزهای کاری است و اگر در این فاصله ایام تعطیلی وجود داشته باشد، به مدت زمان تحویل به مقصد افزوده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: در صورت نرسیدن مرسوله‌ پستی چکار کنیم؟

هزینه پست پیشتاز چه مقدار است؟

شرکت ملی پست برای سرویس پیشتاز هزینه‌های متغیری در نظر گرفته است که با توجه به بُعد مسافت و وزن مرسوله محاسبه می‌شوند. در جدول زیر هزینه‌های ارسال برای مرسوله‌های با وزن‌های و تفکیک مقصدهای مختلف گردآوری شده است:

نوع مرسوله یا سرویسرده وزنینرخ به تفکیک بُعد مسافت
پاکت و بسته پیشتازدرون استانیبرون استانی همجواربرون استانی غیرهمجوار
تا ۵۰۰ گرم۵۷.۵۰۰ ریال۷۸۰۰۰ ریال۸۴۰۰۰ ریال
از ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ گرم۷۴۰۰۰ ریال۱۰۰.۰۰۰ ریال۱۱۲۰۰۰ ریال
از ۱۰۰۱ تا ۲۰۰۰ گرم۹۸۰۰۰ ریال۱۲۷۰۰۰ ریال۱۴۰.۰۰۰ ریال
مازاد بر ۲ کیلوگرمِ هر کیلوگرم و کسر آن۲۵۰۰۰ ریال
هزینه پست پیشتاز

نحوه ارسال از طریق پست پیشتاز

شما می‌توانید از خدمات پست پیشتاز برای ارسال بسته پستی خود از درب منزل هم استفاده کنید. برای ارسال از درب منزل اپلیکشن‌های پستی در دسترس شما هستند. حداکثر وزنی که مرسوله شما در پست پیشتاز می‌تواند داشته باشد، ۳۰ کیلوگرم برای محتویات قابل تفکیک است و برای محتوای غیرقابل تفکیک هم وزنی معادل ۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که مرسوله‌های بیش از ۲۵ کیلوگرم فقط از طریق دفاتر دولتی قابل ارسال است. 

اداره پست پیشنهاد می‌کند که برای ارسال مرسولات با اهمیت بالا که نیاز به ارسال سریع دارند، حتما از سرویس پست پیشتاز استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های این سرویس، بارکد ۱۰ یا ۲۰ رقمی است که با استفاده از آن می‌توانید وضعیت مرسوله خود را از طریق وب‌سایت شرکت ملی پست رهگیری کنید. همچنین با ارسال این کد به شماره ۲۰۰۰۴۴۱، وضعیت مرسوله به شما پیامک می‌شود.

پست پیشتاز از ۲ سرویس برای به مقصد رساندن مرسولات استفاده می‌کند؛

پست پیشتاز دو قبضه چیست؟

این سرویس یکی از خدماتی است که پست پیشتاز EMS ارائه می‌دهد. بر این اساس علاوه بر صدور یک قبض برای شما در هنگام ارسال مرسوله، قبض دیگری نیز هنگام تحویل به گیرنده صادر می‌شود که حاوی امضای او مبنی بر تحویل مرسوله است. سپس این قبض مجددا به عنوان سند تحویل بسته به شما داده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: بررسی انواع بسته‌بندی کالا برای ارسال + معرفی بهترین راه

پست پیشتاز بین‌الملل چیست؟

این سرویس برای ارسال به خارج از کشور (به جز کانادا و آمریکا) ارائه می‌شود. این روش نیز همانند پست پیشتاز دو قبضه است؛ با این تفاوت که در مراحل ارسال، شما باید تمامی اطلاعات فرستنده و گیرنده (آدرس، کد پستی و شماره تلفن) را به زبان انگلیسی وارد کنید.

برای ارسال مرسوله خود با استفاده از سرویس پست پیشتاز، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • دریافت پاکت، بسته یا کارتن متناسب با مرسوله
  • وارد کردن اطلاعات فرستنده و گیرنده روی بسته مرسوله
  • دریافت کالا از توسط متصدی باجه پست
  • انجام کنترل‌های لازم در مورد بسته‌بندی و درج صحیح اطلاعات در باجه پستی
  • تکمیل فرم‌ها EMS66 و EMS50 توسط فرستنده
  • پرداخت هزینه‌های ارسال شامل کرایه و تمبر بر اساس وزن و تعرفه‌های پست

پیشنهاد خواندنی: دلیوری چیست؟ (سیر تا پیاز خدمات دلیوری)

مرسوله‌های پست پیشتاز با چه وسیله‌ای ارسال می‌شوند؟

در سرویس پست پیشتاز مرسوله‌های بین استانی از طریق پست هوایی یا سریع‌ترین راه زمینی به مراکز استان‌ها فرستاده می‌شوند. در آنجا نیز مراحل توزیع در توابع و شهرستان‌ها هر استان صورت می‌گیرد. 

در داخل شهر نیز مرسولات توسط پستچی‌ها و با انواع موتورسیکلت یا همان پیک موتوری و خودروهای پستی تحویل داده می‌شوند. ماموران پست موظفند که تا ۲ بار برای تحویل مرسوله به مقصد مراجعه کنند. اگر در این ۲ بار کسی بسته را تحویل نگیرد، مرسوله به اداره پست محل برگردانده می‌شوند و تحویل گیرنده باید به این اداره مراجعه کند.

پیشنهاد خواندنی:‌ تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس چیست؟ کدام سریع‌تر است؟

سوالات متداول

چه کالاهایی را نمی‌توان با پست پیشتاز ارسال کرد؟

مواردی مثل سلاح، تجهیزات نظامی،‌ مواد مخدر، مشروبات الکلی، موجودات زنده، پول نقد، اوراق بهادار، ابزار‌آلات قمار و شرط‌بندی، داروها و لوازم جنسی و مواردی از این دست که در فهرست ممنوعیت‌های شرکت پست قرار دارند.

حداکثر وزن مجاز برای ارسال روزنامه و مجلات با پست پیشتاز چقدر است؟

حداکثر وزن مجاز برای چنین مرسولاتی ۲ کیلوگرم اعلام شده است.

بهترین زمان برای ارسال مرسوله با پست پیشتاز چه زمانی است؟

پست پیشتاز همه‌روزه به جز ایام تعطیل، فعال است. اگر بسته پیش از ۱۲ ظهر به اداره پست تحویل داده شود، همان روز ارسال خواهد شد. البته اگر می‌خواهید روز پنج‌شنبه ارسال انجام شود، باید پیش از ساعت ۱۰ صبح، بسته را به اداره پست تحویل داده باشید.

سقف بیمه مرسولات در پست پیشتاز چقدر است؟

در سرویس پست پیشتاز، مرسولات تا سقف ۲۰ میلیون تومان توسط شرکت ملی پست ایران بیمه می‌شوند.

در صورت عدم دریافت بسته توسط گیرنده، چقدر طول می‌کشد تا بسته به فرستنده برگشت داده شود؟

پستچی باید ۲ بار به آدرس گیرنده برای تحویل مرسوله مراجعه کند. اگر بسته تحویل داده نشود، در اداره پست برای مدت مشخصی نگهداری می‌شود و سپس به آدرس فرستنده مرجوع می‌شود. این مدت زمان برای اشخاص حقیقی ۷ روز و برای اشخاص حقوقی ۱۰ روز تعیین شده است. 

حرف آخر درباره پست پیشتاز

پست پیشتاز به عنوان یک راه حل مطمئن برای پست کردن مرسولاتی است که می‌خواهید در اسرع وقت و با اطمینان از امنیت آن به مقصد برسد. این سرویس همچنین برای فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین نیز، گزینه مناسبی است که با استفاده از آن می‌توانند در ارسال‌های خود، رضایت مشتریان را جلب کنند.

۳.۶/۵ - (۱۷۱ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

‫۱۸ نظرها

  1. سلام و احترام…. پست پیشتاز اگه با سرعت ذکر شده بسته رو تحویل میداد عالی بود،،، متاسفانه بنده یک هفته هست از قم یه بسته سفارش دادم، طی دو روز تحویل اداره پست منطقه ۱۴شهر قدس شده، ولی چهار روزه اونجا مونده و هنوز خبری نیست، پیاده رفته رودم قم، الان بسته رو تحویل گرفته بودم.

    1. سلام.چرا بعضی سایتها بدون نظر خواهی وبه دلخواه خودبرای ارسال بسته پست پیشتاز را در هنگام خرید بعنوان تنها گزینه پیشنها می دهند؟

  2. با رونق گرفتن تجارت الکترونیک پست ایران به شدت ضعیف شده گاهاً یک کالا ارسال نمیشه و وقتی پیگیری میکنی میگن حضور نداشتی خیلی راحت دروغ تحویل میدن و صد البته برخی از جاها خیلی هم با وجدان هستند

    1. دقیقا
      قرار بود بسته من امروز برسه کلی منتظر موندم آخر سر زدم تو سایت میگه نامه رسان آورده تو حضور نداشتی اصلا مونده بودم چیکار کنم

  3. سلام،من از تهران یه بسته از یک سایت سفارش دادم تا برام بیاد به گرمسار(فاصله تهران تا گرمسار ۱۱۰کیلومتر هست) از روزی که من بسته ام تحویل داده شده به پست تا الان ۳روز گذشته که هیچ دو روز دیگه هم ظاهرا باید منتظر بمونم! این هیچ جدول هزینه هارو خوندم ،چطوری پس بابت کرایه از من ۵۰.۰۰۰ تومن دریافت کردند درصورتیی که بار من زیر ۷۰۰/۸۰۰ گرمه؟ هیچکس هم رسیدگی نمیکنه!!

  4. خخخخ پس هنوز گذرتون به اداره پست نوشهر نیفتاده،آقا داستانیه برا خودش،خودت میری داخل دنبال بسته ت میگردی ،بعدش باید دنبال مسئولش بگردی ک هزینه رو پرداخت کنی،بعد دوباره خودت باید دنبال دستگاه کارتخانشون بگردی ،واییییییییییی ترکیدم بخدا،اصلا ی دنیای دیگه ست اونجا…

  5. سلام من از ایرانشهر پستی به قم فرستادم میخواستم بدونم حداکثر تا چند روز دیگه به اداره پست قم میرسه؟من تاریخ ۵/۹۱۴۰۲فرستادم

  6. من که تو خرم‌آباد هستم واز پست چی راضیم
    چندین بار آورده
    همه پست چی ها مثل هم نیستند،
    گاهی وقتا میارن وواقعا طرف خونه نیست مجبور میشه برگرده

    1. سلام منم واقعا از کارکنان پست خرم آباد قدر دانی میکنم تمام بسته هایی که از تهران سفارش دادم ظرف ۲۴ ساعت برام آوردن.

  7. من اذربایجانشرقی شهرستان ملکان هستم پست وکارکنان عزیز با جدیت در امر رسانیدن مرسوله تلاش میکنند واصلاشب روز ندارند حتی در ساعات غیر اداری ودیروقت هم باشه فقط هدف رساندیم مرسوله است خدا اجرشان دهد

  8. من اذربایجانشرقی شهرستان ملکان هستم پست وکارکنان عزیز با جدیت در امر رسانیدن مرسوله تلاش میکنند واصلاشب روز ندارند حتی در ساعات غیر اداری ودیروقت هم باشه فقط هدف رساندیم مرسوله است خدا اجرشان دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا