کسب‌و‌کار

چگونه با بسته بندی محصولات، فروش‌تان را ۱۰ برابر کنید؟

اگر هنوز به بسته‌بندی محصولات به‌عنوان یک جعبه یا کارتن ساده نگاه می‌کنید، ممکن است بخشی مهم از درآمد فروش خود را از دست بدهید. فروش به‌عوامل زیادی بستگی دارد که شامل قیمت محصولات، کیفیت محصولات، میزان دسترسی در بازار، استراتژی بازاریابی و البته بسته‌بندی خلاقانه است. 

بسته‌بندی متفاوت و خلاقانه می‌تواند محرکی برای تقویت فروش باشد، بنابراین نباید آن را نادیده گرفت. مواد غذایی یکی از آن حوزه‌هایی است که تلاش کرده با تغییر در شیوه و ظاهر بسته‌بندی محصولات، مشتریان را ترغیب به خرید کند. پس چرا نباید دیگر حوزه‌ها مانند محصولات کشاورزی و لوازم آرایشی، محصولات دیجیتال و … به دنبال انواع بسته‌بندی آمیخته با خلاقیت باشند.

اهمیت بسته‌بندی محصولات

هنگام استفاده از بسته بندی محصولات برای فروش بیشتر و بهتر، باید موارد زیادی از عناصر طراحی مناسب گرفته تا هماهنگی رنگ و تکنیک‌های برندسازی را در نظر بگیرید. بسته‌بندی می‌تواند به‌جای برند شما صحبت کند و باعث آگاهی از برند شود. مشتری تا قبل از اینکه محصول را ببیند در واقع بسته‌بندی را بررسی خواهد کرد. پس سته‌بندی می‌تواند معجزه کند؛ چون راهی بی‌صدا برای علاقمند کردن مصرف‌کننده به کالاها خواهد بود.

بسته‌بندی مناسب به‌خودی‌خود یک تاکتیک بازاریابی و شاید ماندگارترین تاکتیک باشد. بسته‌بندی محصول اساسا اولین تاثیری است که یک برند در جهان می‌گذارد. در بسیاری از موارد، بسته‌بندی بهترین روش برای یک کسب‌وکار نوپا برای دستیابی به سهم بازار است. داشتن بسته‌بندی خلاقانه و متفاوت، نوعی تبلیغات شفاهی ارزشمند برای برندها خواهد بود. یک بسته‌بندی خوب در قفسه‌های فروشگاه است که مردم را به سمت محصول و فروش بیشتر سوق می‌دهد.

پیشنهاد خواندنی: بررسی انواع بسته‌بندی کالا برای ارسال + معرفی بهترین راه

بسته‌بندی چقدر بر فروش تاثیر می‌گذارد؟

بسته بندی محصولات تاثیر قابل‌توجهی روی تصمیمات خرید مصرف‌کننده دارد. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می‌دهند، مصرف‌کنندگان اغلب در مورد یک محصول یا کالا تنها بر اساس بسته‌بندی آن تصمیم می‌گیرند.

مطالعه‌ای در مجله تحقیقات بازاریابی و مصرف‌کننده نشان داد که بسته‌بندی جذاب و با کیفیت بالا به‌طور مستقیم بر رفتار خرید مصرف‌کننده و درک آن‌ها از محصول تاثیر مثبت می‌گذارد. باتوجه‌به اینکه بسته‌بندی اطلاعات مهمی در مورد منشا و مزایای محصول ارائه می‌دهد، بنابراین عاملی مهم در انتخاب یک کالا از بین برندهای مختلف خواهد بود. 

از طرفی این مطالعه نشان داد که بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول، بسته‌بندی نامناسب می‌تواند باعث شکست یک کسب‌وکار در درازمدت شود. بنابراین بسته‌بندی چیزی فراتر از یک جعبه زیباست چون می‌تواند عامل متمایزکننده‌ای میان برندهای مختلف بوده و فروش را بهبود بخشد.

بسته‌بندی محصولات چه تاثیری بر محصول و مشتریان دارد؟

  • مهم‌ترین نقش بسته‌بندی در حفظ کیفیت و عملکرد محصول است. بسته‌بندی باکیفیت به محافظت از محصول در برابر آسیب‌های احتمالی هنگام حمل کالاها کمک خواهد کرد. بنابراین زمانی‌که مشتری بسته را باز می‌کند محصولی کاملا سالم و بی‌نقص را دریافت خواهد کرد.
  • یک بسته‌بندی مناسب، حاوی اطلاعاتی ضروری برای مصرف‌کننده است که بیشتر شامل ترکیبات در مواد غذایی، دستورالعمل‌های نگهداری و استفاده، محل تولید و بهترین زمان استفاده خواهد بود. وجود این اطلاعات روی بسته به خرید آگاهانه مشتری کمک خواهد کرد. اطلاعاتی که روی بسته چاپ می‌شوند در واقع راهنمای مصرف‌کننده خواهند بود.
  • با طراحی خوب و ایده‌های جذاب برای بسته‌بندی و کیفیت آن می‌توانید به‌راحتی نظر مشتری را جلب کرده و در آن‌ها ایجاد علاقه کنید. به‌این‌ترتیب آن‌ها محصولی را انتخاب خواهند کرد که بسته‌بندی مانع آسیب به آن شده است.
  • با نسبت دقیقی از زیبایی‌شناسی، رنگ‌های مناسب با برند، بسته‌بندی باکیفیت و سایر عناصر می‌توانید محصولی عرضه کنید که ارزش‌های برند را منتقل کرده و تاثیری ماندگار در میان مشتریان می‌گذارد.

پیشنهاد خواندنی: دلیوری چیست؟ (سیر تا پیاز خدمات دلیوری)

بسته‌بندی کالاها چطور مشتریان را جذب می‌کند؟

اغلب به بسته بندی محصولات به‌عنوان یک «فروشنده خاموش» اشاره می‌شود که چشم مشتریان بالقوه را به سمت خود می‌چرخاند و آن‌ها را وسوسه می‌کند تا محصولی خاص را از بین چندین برند مشابه انتخاب کنند.

بسته‌بندی جذاب از عوامل مختلفی تشکیل شده که بخشی از آن ظاهر لوکس است. 

  • به‌عنوان‌مثال بسیاری از برندهای سطح‌بالا برای نشان دادن ماهیت لوکس محصولات خود، از روکش یا بسته‌بندی مات برای محصولات استفاده می‌کنند. 
  • در مقابل، برخی از برندها ممکن است روی مواد اولیه مورد استفاده برای بسته‌بندی و زیست‌تخریب‌پذیر بودن آن تمرکز کنند تا مشتریانی را جذب کنند که محیط‌زیست برای آن‌ها در اولویت قرار دارد.
  • بسته‌بندی با طرح‌های جدید، جذاب و جالب در رنگ‌هایی خاص و متناسب با برند می‌تواند جذابیت بصری ایجاد کرده و توجه مصرف‌کننده و مشتریان بالقوه را جلب کند. این روش می‌تواند با اشکال مختلف، بافت‌های جذاب، شیوه باز کردن بسته و در نهایت تجربه‌ای منحصربه‌فرد همراه باشد که به جذابیت بیشتر محصول برای مشتری کمک خواهد کرد.
  • بسته‌بندی مناسب می‌تواند بیانگر داستان برند یا کسب‌وکار باشد و به‌نوعی روشی برای ارتباط‌گیری مثبت با مشتریان و وفادارسازی آن‌ها نسبت به برند تبدیل شود که همۀ آن‌ها در نهایت به فروش بیشتر منجر خواهند شد.

مطالعات نشان داده ۷ نفر از ۱۰ خریدار محصولات مختلف معتقدند که بسته‌بندی محصولات روی تصمیمات خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارد. بنابراین شرکت‌ها باید بسته‌بندی محصولات خود را نه تنها از لحاظ عملکرد بلکه از دیدگاه بازاریابی و فروش نیز ارزیابی کنند. هنگامی که مصرف‌کننده با مجموعه‌ای از انتخاب‌های محصول در یک فروشگاه یا سایت فروش آنلاین مواجه می‌شود، عامل اصلی در تصمیم‌گیری او برای خرید، بسته‌بندی محصولات خواهد بود. این یک واقعیت انکارناپذیر است اما باید مشتریانی را نیز در نظر بگیرید که قبل از هر خرید، تحقیق می‌کنند.

نحوه استفاده از بسته‌‌بندی محصولات برای افزایش فروش

پیش از آنکه مصرف‌کننده کالایی را از قفسه فروشگاه بردارد، اول به بسته‌بندی آن دقت می‌کند. سپس اطلاعات روی بسته‌بندی را بررسی می‌کند تا مطابق نیازهای او باشد. بنابراین اطلاعاتی که روی بسته‌‌بندی درج شده، نقش مهمی در فرایند تصمیم‌گیری برای خرید دارد.

کیفیت بسته‌بندی منعکس‌کننده کیفیت محصول است

حقیقت دارد که اگر بسته بندی محصولات ارزان و بی‌کیفیت به‌نظر برسند، درصد فروش کاهش پیدا می‌کند. خصوصا اگر یک برند تازه کار خود را شروع کرده و می‌خواهد سهمی از بازار داشته باشد. مشتری با دیدن بسته‌بندی بی‌کیفیت فرض می‌کند که تولیدکننده به‌ کیفیت محصول نیز اهمیت نداده است.

وقتی مشتری در حال خرید محصولی است، اساسا در حال سرمایه‌گذاری است و بنابراین بیشتر به‌دنبال نشانه‌هایی است که به اون اطمینان دهد کالای مورد نظر ارزش پول خرج کردن را دارد. بسته‌بندی باکیفیت خصوصا در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون نشان‌دهنده کیفیت مواد اولیه مصرفی برای تولید نیز خواهد بود.

بسته‌بندی باید از محصول محافظت کند

بسته بندی مخصوص ماکارونی

شاید این موضوع برای برخی از افراد بی‌معنا به‌نظر برسد اما اغلب مردم به جنس بسته‌بندی اهمیت می‌دهند. بسته‌بندی اغلب اولین برداشتی است که مشتری از برند و یک شرکت خواهد داشت، بنابراین بسیار مهم است که این اولین برداشت، خوب باشد. اگر بسته‌بندی محصولی باکیفیت باشد، مشتریان به‌احتمال زیاد برند و محصولات آن را باکیفیت می‌دانند. بنابراین یکی از مهم‌ترین موارد، نحوه محافظت بسته‌بندی از محصول خواهد بود.

یک استراتژی بسته‌بندی خوب باید از محصول در برابر پوسیدگی، آلودگی، رطوبت، ضربه و شکستن و بسیاری موارد دیگر محافظت کند. هرچقدر محصول حساس‌تر باشد، بسته‌بندی باید کیفیت بالاتری داشته باشد.

شرکت‌ها زمان و بودجه زیادی را صرف تحقیق و توسعه محصولات خود می‌کنند، بنابراین نباید این سرمایه‌ها را با یک بسته‌‌بندی بی‌کیفیت هدر دهند. آسیب به‌محصول در حمل‌ونقل یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مشتریان برای خرید محصولات مختلف است، چون آن‌ها می‌خواهند محصولی سالم را دریافت کنند. تجربه‌هایِ خریدِ بدِ یک مصرف‌کننده تاثیر زیادی روی کاهش میزان فروش یک برند خواهد داشت، چون آن‌ها در مورد تجربیات خود با دیگران صحبت می‌کنند.

بسته‌بندی باید به سوالات مشتریان پاسخ دهد

یکی از وظایف اصلی بسته‌بندی ارائه اطلاعات در مورد محصول است، اما این اطلاعات تنها به فهرست کردن ترکیبات و مواد اولیه یا ویژگی‌ها محدود نمی‌شود. به‌عنوان یک ‌تولیدکننده باید بدانید مشتری محصول شما در زمان خرید چه سوالاتی از خود می‌پرسد. اگر بتوانید پاسخ این سوالات را در بسته‌بندی بیاورید، قطعا او از میان برندهای مختلف، محصول شما را  انتخاب خواهد کرد که به‌مفهوم افزایش فروش خواهد بود.

بسته‌بندی باید دغدغه‌های اجتماعی مشتریان را درک کند

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Psychology & Marketing منتشر شده است، بسته‌بندی محصولات بر احساسات خریداران تاثیر می‌گذارد. بسیاری از مشتریان دغدغه حفاظت از محیط‌زیست را دارند بنابراین تلاش می‌کنند در زمان خرید کالاها و محصولات آن‌هایی را انتخاب کنند که بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست دارند. وقتی بسته‌بندی محصولی قابلیت بازیافت و تجزیه‌پذیری داشته باشد، مشتریان احساس می‌کنند با خرید آن محصول رسالت اجتماعی خود در قبال محیط‌زیست انجام می‌دهند.

بنابراین همین موضوع به‌ظاهر ساده می‌تواند میزان فروش یک برند در بین بزرگ‌ترین رقبا را نیز افزایش دهد. بسته‌بندی‌های پلاستیکی سالیان سال (نزدیک به ۴۰۰ سال) در محیط‌زیست می‌مانند و تجزیه نمی‌شوند، این بزرگ‌ترین نگرانی برای دوست‌داران محیط‌زیست و اکثر مشتریان است.

بسته‌بندی محصولات باید توسط یک متخصص طراحی شود

طراحان معمولا ایده‌هایی بسیار جذاب و خیره‌کننده برای بسته بندی محصولات مختلف دارند. بنابراین بهتر است نیازهای مشتری، علایق و سلایق، نوع محصول و امکانات کسب‌وکار را برای طراحی یک بسته‌بندی متفاوت در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب می‌توانید به طرحی برسید که چشم‌ها را خیره می‌کند.

نسل‌های مختلف، سلیقه‌های متفاوتی دارند، شما نمی‌توانید مشتری‌های نسل Z را با همان بسته‌بندی قدیمی جذب کنید. چون بسته‌بندی حتی می‌تواند یک ابزار بازاریابی آنلاین موثر باشد. 

مشتریان ممکن است تصاویری از بسته‌بندی زیبا و منحصربه‌فرد یک برند را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند که خود می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و در نهایت به افزایش قابل‌توجه فروش کمک کند. این‌جاست که هر مشتری مانند بازاریابی برای برند عمل کرده و بدون دریافت حتی یک ریال، محصول شما را به همه معرفی خواهد کرد.

جالب است بدانید در مطالعه‌ای مشخص شد که:

  • ۳۹% از خریداران آنلاین مایلند عکس یا ویدیویی از یک محصول جدید به اشتراک بگذارند که بسته‌بندی جذابی دارد. این یعنی آن‌ها عاشق آنباکسینگ یا جعبه‌گشایی یک محصول در شبکه‌های اجتماعی هستند. 
  • ۶۰% از خریداران نیز گفته‌اند که اگر محصولی به‌جای یک کارتن یا جعبه ساده، جعبه‌ای شبیه هدیه داشته باشد، احتمال اشتراک‌گذاری ویدیو افزایش پیدا می‌کند. 
  • ۵۵% از مخاطبان نیز اعلام کردند که ویدیوی جعبه‌گشایی مردم در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را متقاعد به خرید از یک برند می‌کند.

رنگ و فونت مناسب انتخاب کنید

درست مانند رنگ بسته‌بندی، فونتی که برای درج اطلاعات انتخاب می‌شود نیز اهمیت داشته و می‌تواند تاثیر زیادی روی موفقیت محصول جدید داشته باشد. فونتی انتخاب کنید که زیبایی‌شناسی برند شما را به نمایش بگذارد.

مطمئن شوید فونت انتخابی همیشه دارای اندازه مناسبی است و به‌راحتی قابل خواندن است. رنگی انتخاب کنید که با برند شما هم‌خوانی دارد. در مورد برخی از کالاها انتخاب رنگ‌هایی که در تضاد با رنگ بسته‌بندی رقبا هستند خیلی کمک‌کننده خواهد بود.

فرم مناسب محصول را انتخاب کنید

باید بدانید که محصول شما چطور در بسته‌بندی قرار می‌گیرد، آیا قرار است کالا روی قفسه‌ها به‌صورت ایستاده باشد یا به‌صورت افقی یا قرار است آویزان شود. این‌ها مواردی هستند که باید در طراحی در نظر بگیرید.

بسته‌بندی محصولات و فروش بیشتر

  • بسته بندی محصولات اغلب اولین برداشتی که مشتریان از یک برند خواهند داشت. مشتریان کیفیت بسته‌بندی را مرتبط با کیفیت محصول دانسته و ترجیح می‌دهند کالایی خریداری کنند که کیفیت بسته‌بندی بهتری دارد؛ چون به‌ آن‌ها اطمینان می‌دهد پول خود را جای درستی خرج کرده‌اند. 
  • در مورد بسته‌بندی گزینه‌های متعددی وجود دارد و برندها باید مطمئن شوند که مخاطب، نام تجاری، محصول و عملکرد را در نظر گرفته‌اند تا با داشتن یک بسته‌بندی برجسته و منحصربه‌فرد، فروش خود را افزایش دهند. 
  • احساس مشتریان با دیدن یک بسته‌بندی خاص برانگیخته شده و روی تصمیم آن‌ها برای خرید تاثیر می‌گذارد، پس به‌فکر بسته‌بندی محصولات خود باشید.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا