کسب‌و‌کارتازه‌ها

بررسی انواع بسته‌بندی کالا برای ارسال + معرفی بهترین راه

انواع بسته‌بندی کالا از این جهت مورد اهمیت است که علاوه بر حفاظت از کالای داخلی، می‌تواند بر ذهنیت گیرنده نیز تاثیر بگذارد. خیلی از افراد کالایی را با کیفیت می‌دانند که بسته‌بندی مرغوبی داشته و به بهترین شکل برای آن‌ها ارسال شده است. اگر به بازگشایی بسته محصولات یا همان آنباکسینگ  توسط اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که بخش زیادی از مکالمات آن‌ها در مورد انواع بسته‌بندی کالاهایی است که برایشان ارسال می‌شود. خیلی از افراد معتقد هستند نوع بسته‌بندی کالاها، دقیقا میزان ارزشی که فرستنده برای گیرنده قائل است را نشان می‌دهد. اگر صاحب یک برند خاص هستید این را در خاطر داشته باشید که آگاهی از انواع بسته‌بندی و تاثیری که بر تحویل گیرنده دارد، می‌تواند آگاهی از برند شما را به میزان زیادی افزایش دهد.

پیشنهاد خواندنی:‌ چگونه با بسته بندی محصولات، فروش‌تان را ۱۰ برابر کنید؟

آنچه که در این متن خواهید خواند:

  • اهمیت بسته‌بندی محصولات
  • انواع روش‌های بسته‌بندی
  • انواع بسته‌بندی محصولات
  • انواع بسته‌بندی کالا در حمل‌ونقل
  • انواع بسته‌بندی پستی
  • نکات مهم درباره بسته‌بندی محصولات

اهمیت بسته‌بندی محصولات

انواع بسته‌بندی محصولات از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که گاهی همین بسته‌بندی است که کیفیت کالا و حتی قیمت آن را حفظ می‌کند. اما می‌توان اهمیت بسته‌بندی را در چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • نگهداری از محصول و جلوگیری کردن از هرگونه آسیب به محصولی که ارسال شده است.
  • اطمینان از اینکه محصول صحیح و سالم به دست مشتریان می‌رسد و برند دچار خدشه نمی‌شود.
  • ایجاد خیالی راحت در مشتریان و اینکه می‌توانند بدون نگرانی از هرگونه آسیب محصول مورد نظر خود را سفارش دهند.
  • تبلیغات بر روی انواع بسته‌بندی نیز امروزه بسیار مرسوم است که خود نوعی تبلیغات رایگان به شمار می‌رود.
  • بسته‌بندی‌های خلاقانه و هنری نوی تمایز رقابتی برای شما محسوب می‌شود و می‌توانید با هزینه‌ای اندک از رقبا پیشی بگیرید.

انواع روش‌های بسته‌بندی

انواع بسته‌بندی و روش‌های آن، تنوع بسیار بالایی دارد. بسته به اینکه برای بسته‌بندی از چه موادی استفاده شود یا اینکه مورد بسته‌بندی شده تا چه حد حساس باشد، نوع بسته‌بندی می‌تواند متفاوت باشد. برای اجناسی که حساس هستند یا اینکه قیمت بالایی دارند، بسته‌بندی با مواد مقاوم‌تری صورت می‌گیرد. در ادامه انواع روش‌های بسته‌بندی را با هم مرور می‌کنیم:

  • بسته‌بندی با جعبه‌ی مقوایی: جعبه‌های مقوایی به خاطر ضخامت مقوا و جنس محکم، محبوبیت زیادی دارند و به عنوان یکی از انواع بسته‌بندی محصولات مطمئن به حساب می‌آید. باید به این نکته اشاره کنیم که جعبه‌های مقوایی قابل بازیافت هستند، تحمل وزن بالایی دارند و در نتیجه برای اجناسی که احتمال شکسته شدن آن‌ها در حین حمل‌ونقل وجود دارد، گزینه‌ی مناسبی هستند.
  • بسته‌بندی پلاستیکی: معمولاً عایق‌هایی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌کلرید و … در تولید این لوازم مورد نیاز بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مواردی که رطوبت و آب ممکن است به آن‌ها آسیب زیادی وارد کند از این نوع از بسته‌بندی استفاده می‌شود. مشکل این مواد این است که به طبیعت بازنمی‌گردند و قابل بازیافت نیستند.
  • پاکت‌نامه و کیسه: این نوع بسته‌بندی برای اجناس بسیار سبک، غیرشکننده و یا لوازم کوچکی مانند لباس‌های نازک و کوچک و یا لوازم فانتزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاکت‌نامه‌ها و کیسه‌ها تحمل اجناس سنگین‌تر را ندارند.
  • پاکت پستی پددار: این نوع از بسته‌بندی هم برای اجناس سبک استفاده می‌شود. تفاوت این نوع با پاکت و کیسه این است که زمانی استفاده می‌شود که اجناس سبک، یا ارزش بالاتری داشته یا اینکه شکننده باشند.
  • بسته‌بندی بافتنی یا منسوج: یکی دیگر از انواع روش بسته‌بندی محصولات که اغلب برای قطعات خودرویی کاربرد دارد، نوع بافتنی است. همچنین وسایل خاصی مانند اسلحه را نیز می‌توان با این روش، بسته‌بندی کرد.
  • جعبه‌های سفارشی: این مدل جعبه‌ها معمولا زمانی استفاده می‌شوند که فروشنده بخواهد جذابیت بصری ایجاد کند. برای ارسال کادوها از این نوع از انواع بسته‌بندی بهره برده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی:‌ تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس چیست؟ کدام سریع‌تر است؟

انواع بسته‌بندی محصولات

انواع بسته‌بندی محصولات

موضوعی که در بسته‌بندی محصولات باید مورد توجه قرار گیرد این است که نوع و شکل بسته‌بندی نقش زیادی در ارزش درک‌شده‌ی یک محصول ایفا می‌کند. در این بخش انواع بسته‌بندی محصولات و بهترین‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • جعبه‌های مقوایی: مقوای SBS یا سولفات سفید شده‌ی جامد را می‌توان برای بسته‌بندی لوازم آرایشی، دارو، شیر و آب میوه، محصولات بهداشتی، مواد غذایی منجمد و موارد دیگر استفاده کرد. انتخاب بسته‌بندی‌های مقوایی کرافت یا  CUK کرافت سفید نشده با روکش برای کسانی است که ظاهر طبیعی و سازگار با محیط‌‌زیست کاغذ بازیافتی را ترجیح می‌دهند، که می‌تواند برای کاربردهای بسته‌بندی مشابه استفاده شود.
  • جعبه‌های راه‌راه: ماده‌ی اولیه اصلی که برای ساخت تخته‌ی راه‌راه استفاده می‌شود، بیشتر کاغذ بازیافتی است که بر روی ماشین‌آلات بزرگ با دقت بالا معروف به موج‎دار ساخته می‎شود. این نوع تخته‎ها می‎توانند بارها و بارها به عنوان منبع فیبر خمیر مورد استفاده‎ی مجدد و بازیافت قرار گیرند.
  • جعبه‌های پلاستیکی: یکی از دلایلی که پلاستیک یک انتخاب محبوب برای بسته‌بندی است، به خاطر توانایی آن در نمایش محصول در هر زاویه‌ای بدون نیاز به باز کردن بسته‌بندی است. همچنین انعطاف‌پذیر و سبک وزن است و می‌توان آن را با فیلم یا پوشش برای بهبود ظاهر بسته‌بندی اعمال کرد.
  • جعبه‌های سفت و سخت: جعبه‌های سفت و سخت جزو گران‌ترین انواع بسته‌بندی محصولات هستند، زیرا ۴ برابر ضخیم‌تر از مقوای مورد استفاده در ساخت یک کارتن تاشو استاندارد است. این جعبه‌ها معمولاً در تجارت لوازم آرایشی، جواهرات، فناوری و لباس‌های لوکس با قیمت بالا استفاده می‌شوند.
  • بسته‌بندی نئوپان: تخته نئوپان اساساً نوعی مقواست که از کاغذ بازیافتی ساخته می‌شود. برای اقلام سنگین نمی‌توان از بسته‌بندی نئوپان استفاده کرد، زیرا ورق نئوپان یک ماده‌ی سبک وزن است که برای بسیاری از اقلام مواد غذایی مانند غلات، کراکر، جعبه‌های دستمال کاغذی و غیره ساخته شده است.
  • بسته‎‌بندی تک نفره و ساشه: بسته‌بندی‌های تک‌نفره معمولا یک‌بار مصرف و در اندازه‌های کوچک مانند بسته‌بندی نسکافه، بسته‌بندی سس تک‌نفره و بسته‌بندی پودر سوربیتول هستند.

پیشنهاد خواندنی: دلیوری چیست؟ (سیر تا پیاز خدمات دلیوری)

انواع بسته‌بندی کالا در حمل‌ونقل

انواع بسته‌بندی در حمل‌ونقل برای جلوگیری از تغییرات و ضایعات کالا، سرعت دادن به عملیات تخلیه و بارگیری و آسان شدن در انبار کردن آن و استفاده از ظرفیت کامل وسایل حمل‌ونقل انجام می‌شود. به این نکته هم باید اشاره کرد که بسته‌بندی کالا هزینه حمل‌ونقل را به حداقل می‌رساند. در ادامه انواع بسته‌بندی کالا در حمل‌ونقل را با هم بررسی می‌کنیم:

  • قفس یا قاب: قفس یا قاب، ساختمانی شبیه پالت دارد با همان انواع و اشکال، تنها در طرفین دارای ستون بوده و در قسمت بالا به وسیله تیرهایی پوشیده می‌شود.
  • جعبه‌های سیم‌پیچی شده و قفس‌ها: این جعبه ها، بسته‌های ایده‌آلی برای بسته‌بندی مجدد جعبه‌های مقوایی ساده یا کرکره‌ای هستند.
  • جعبه‌های چندلایه‌ی میخ‌کوب شده: جعبه‌های چند لایه‌ی میخکوب شده استفاده‌های بسیاری در تجارت خارجی دارند، به خصوص سبکی و استحکام نسبی آن‌ها باعث می‌شود برای حمل هوایی مناسب باشند،
  • صندوق‌های پایه‌دار: معمولا برای جابه‌جایی ماشین‌آلات استفاده می‌شوند و دارای ابعاد به خصوصی نبوده و بستگی به نوع محموله دارند.
  • بندل: بندل از روی هم گذاری ورق یا صفحه فلزی یا کاغذ یا مقوا و کشیدن تسمه به دور آن تشکیل می‌گردد. وزن بندل‌ها حدود ۲ تن است.

نکته: این نکته را مد نظر داشته باشید که انواع بسته‌بندی کالا برای حمل‌ونقل یا به صورت ساده است یا مضاعف. بسته‌بندی ساده مشخص است. بسته‌بندی مضاعف مجموعه‌ای از چند بسته‌بندی ساده است.

انواع بسته‌بندی پستی

در بسته‌بندی مرسولات پستی باید به این نکته توجه داشت که عدم آسیب دیدن محصول، ارائه اطلاعات درست به مشتری، زیبایی و در نتیجه وفاداری مشتری، نتیجه‌ی یک بسته‌بندی درست و اصولی است. در ادامه انواع بسته‌بندی پستی را خواهید خواند:

  • استفاده از کارتن: استفاده از کارتن یکی از بهترین روش‌های بسته‌بندی پستی است. اگر کارتن در اندازه‌ی درست و اصولی انتخاب شود، از آسیب به کالا جلوگیری می‌کند.
  • ساک دستی: معمولا از ساک دستی برای ارسال مرسوله به آدرس‌های نزدیک استفاده می‌شود.
  • پاکت حباب‌دار: برای ارسال محصولاتی مانند برگه، نامه، چک و سفته از پاکت حباب‌دار استفاده می‌شود.
  • استفاده از سلفون: برای بسته‌بندی لباس استفاده از این نوع بسته‌بندی مناسب و از لحاظ هزینه‌ای به صرفه‌تر است.
  • حباب یا ضربه‌گیر: برای بسته‌بندی مرسولات پستی شکستنی از حباب‌های ضربه‌گیر در کنار کارتن استفاده می‌شود.

نکات مهم درباره بسته‌بندی محصولات

از مهمترین فاکتورهایی که باید در طراحی انواع بسته‌بندی رعایت کرد می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه‌ی بسته‌بندی بیش از هر فاکتوری در تاثیرگذاری روی مخاطب مهم جلوه می‌کند.
  2. طراحی لوگو روی بسته‌بندی محصول بر توفیق فروش محصول مورد نظر و زیبایی بسته‎بندی آن تاثیر به سزایی دارد
  3. انتخاب رنگ مناسب و مرتبط با محصول اهمیت بالایی در طراحی و جذابیت انواع بسته‌بندی خواهد داشت.
  4. هرگز قدرت رنگ بسته‌بندی را دست کم نگیرید؛ زیرا رنگ یک ارتباط حسی قوی بین بسته‌بندی با مشتریان می‌تواند ایجاد کند.
  5. به کار بردن طرح‌های شلوغ در بسته‌بندی مطمئنا خوشایند مشتریان نخواهد بود، این کار باعث سردرگم کردن آن‌ها خواهد شد و امکان این که از خرید محصول شما صرف‌نظر کنند، زیاد است.
  6. انتخاب سایز مناسب کارتن هم جهت جلوگیری از آسیب محصول و هم جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.
  7. استفاده از ضربه‌گیرهای فومی و پلاستیک‌های حباب‌دار و یا خرده‌های کارتن ضایعاتی برای پر کردن فضای خالی اطراف محصول و برای جلوگیری از آسیب به محصول به خصوص در محصولات شکستنی، وفاداری شما به مشتریان را نشان می‌دهد.
  8. استفاده از چسب و آبچسب‌های مناسب برای جلوگیری از باز شدن بسته در طول مسیر، نشان می‌دهد شما در مقابل مشتریان متعهد هستید.

حرف آخر این‌که

انواع بسته‌بندی تنها برای حمل کالا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. شاید در ادارات پستی، تنها این موضوع مورد نظر باشد، اما در بقیه موارد شما می‌توانید از یک بسته‌بندی ساده برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید یا اینکه با یک بسته‌بندی خلاقانه، وفاداری مشتری را نسبت به قبل بیشتر کنید. پس نتیجه اینکه، انواع بسته‌بندی و تاثیر آن بر برند خود را نادیده نگیرید.

سوالات متداول:

انواع روش‌های بسته‌بندی چیست؟

بسته‌بندی با جعبه‌ی مقوایی، بسته‌بندی پلاستیکی، پاکت‌نامه و کیسه، پاکت پستی پددار، بسته‌بندی بافتنی یا منسوج و جعبه‌های سفارشی

انواع بسته‌بندی محصولات چیست؟

جعبه‌های مقوایی، جعبه‌های راه‌راه، جعبه‌های پلاستیکی، جعبه‌های سفت و سخت، بسته‌بندی نئوپان، بسته‎‌بندی تک نفره و ساشه

انواع بسته‌بندی کالا در حمل‌ونقل چیست؟

قفس یا قاب، جعبه‌های سیم‌پیچی شده و قفس‌ها، جعبه‌های چندلایه‌ی میخ‌کوب شده، صندوق‌های پایه‌دار و بندل

انواع بسته‌بندی پستی چیست؟

استفاده از کارتن، ساک دستی، پاکت حباب‌دار، استفاده از سلفون، حباب یا ضربه‌گیر

۵/۵ - (۲ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا