تازه‌ها

در صورت نرسیدن مرسوله‌ پستی چکار کنیم؟ (+ دلایل آن)

نرسیدن مرسوله‌ی پستی یکی از مواردی است که زمان خرید آنلاین یا ارسال بسته به آن فکر می‌کنیم. خیلی از مواقع، زمان رسیدن بسته، در کنار دیگر شاخص‌ها مثل سلامت آن برای ما یک فاکتور خیلی مهم است. به همین دلیل هم نرسیدن مرسوله‌ی پستی می‌تواند اعتماد ما را نسبت به شرکت‌های پستی کاهش دهد. در نتیجه، می‌توان گفت که یک شرکت ارسال بسته‌های پستی با اطمینان حاصل کردن از رسیدن تمامی بسته‌ها می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کرده و خود را از دیگر رقبای موجود در بازار دورتر کرده و به انتظارات مشتریان نزدیک شود.

آنچه که در این متن خواهید خواند:

  • دلایل نرسیدن مرسوله‌ی پستی
  • نرسیدن مرسوله‌ی پستی خارجی
  • نرسیدن مرسوله‌ی پستی تیپاکس
  • راهنمای پیگیری مرسوله‌ی پستی
  • پیشگیری از نرسیدن مرسوله‌ی پستی

دلایل نرسیدن مرسوله‌ی پستی

نرسیدن مرسوله‌ی پستی می‌تواند دلایل بی‌شماری داشته باشد که در این بخش برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • نوشتن آدرس اشتباهی: گاهی اوقات فرستنده‌ی بسته، ممکن است آدرس را اشتباهی نوشته باشد. در این صورت بسته به دست گیرنده نمی‌رسد. در این حالت بسته برگشت خورده و دوباره به اداره‌ی پست مبدا فرستاده می‌شود. برای حل این مشکل با فرستنده تماس گرفته می‌شود و آدرس درست را روی بسته درج می‌کنند.
  • شیوع یک سری بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا: یک سری بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که یا ادارات پستی تعطیل شوند یا اینکه به دلیل تعدد بسته‌های پستی، نتوانند یک سری از بسته‌ها را به‌موقع به دست گیرنده برسانند.
  • گم شدن بسته‌های پستی: این مورد بسیار پیش آمده است که بسته‌ی پستی هنگام جابه‌جایی بسته‌ها، بین ادارات پست گم یا مفقود شده است. متاسفانه راهکاری را نمی‌توان برای این شرایط ارائه داد. چرا که بسته مفقود شده است و نهایتا شرکت پست، هزینه‌ی بیمه را پرداخت می‌کند.
  • اشتباهات کارکنان ادارات پست: متاسفانه بسیاری از کارمندان اداره‎‌ی پست ممکن است در ارائه به‌موقع بسته‌های پستی سهل‌انگاری کنند و ماموریت خود را به خوبی انجام ندهند. در این شرایط نیز اهمال‌کاری متوجه اداره‌ی پست بوده و آن‌ها باید جوابگوی شرایط پیش آمده باشند.
  • تحویل اشتباهی مرسوله‌ی پستی: گاهی بسته‌های پستی به آدرس‌های اشتباهی فرستاده می‌شوند. خوشبختانه امروزه به دلیل فراهم شدن سامانه‌ی پیگیری مرسولات، شما می‌توانید مکان بسته‌ی خود را شناسایی کرده و به اداره‌ی پست منطقه مراجعه کنید. آن‌ها خود باید به آدرس اشتباهی رفته و بسته‌ی شما را تحویل بگیرند.
  • تعدد بسته‌های پستی در اداره‌ی پست: امروزه با محبوبیت بالای فروشگاه‌های آنلاین، تنوع محصولات این فروشگاه‌ها و همچنین استقبال زیاد مردم از این خرید آنلاین، تعداد و تنوع بسته‌های پستی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل هم بسیار اتفاق می‌افتد که بسته‌های پستی طبق برنامه‌ی تعیین شده به دست گیرنده نرسند.

بیشتر بخوانید:‌ پست پیشتاز چند روزه می‌رسد؟ + (جدول هزینه پست پیشتاز)

نرسیدن مرسوله‌ی پستی خارجی

نرسیدن مرسوله‌ی پستی خارجی معمولا تبعاتی بیشتر از بسته‌های داخلی دارد. معمولا این بسته‌ها حاوی مدارکی هستند که باید سر زمان مشخصی به دست گیرنده برسند. به همین دلیل هم به‌موقع نرسیدن یا اینکه مفقود شدن آن‌ها می‌تواند شرایط بسیار دردناکی را فراهم کند.

در حال حاضر علت نرسیدن مرسوله پستی علاوه بر مطالب ذکر شده در بالا می‌تواند جنگ، سیاست‌های برخی از کشورها و غیره باشد. اداره پست نیز در این راستا امکان پیگیری بسته مرسولات خارجی در سامانه tracking.post.ir را برای گیرندگان آن فراهم کرده است. به طوری که آن‌ها بعد از ورود به این سامانه می‌توانند با وارد کردن کد رهگیری مرسولات خارجی که یک کد ۱۲ رقمی است از علت نرسیدن مرسوله پستی خود جویا شوند. البته در کنار کد رهگیری خارجی باید کد رهگیری داخلی را نیز به همراه داشته باشند.

با کد رهگیری داخلی می‌توانند بسته‌ی پست شده را تا وقتی که در خاک ایران است پیگیر کرده و سپس از کد مرسوله‌ی خارجی استفاده کنند. البته کد مرسوله‌ی داخلی به شما کمک می‌کند که زمان تماس با اداره‌ی پست بهتر بتوانید مرسوله‌ی خارجی خود را نیز پیگیری کنید. آن‌ها با پیگیری اطلاعات بسته‌ی شما می‌توانند کد مرسوله‌ی خارجی را در اختیارتان گذاشته یا اینکه شما را از وضعیت بسته آگاه کنند.

پیشنهاد خواندنی:‌ تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس چیست؟ کدام سریع‌تر است؟

نرسیدن مرسوله‌ی پستی تیپاکس

نرسیدن مرسوله‌ی پستی تیپاکس هم همان دلایلی را دارد که دیگر مرسوله‌ها. به عبارتی می‌توان گفت، گاهی گم شدن بسته‌ها، گاهی سهل‌انگاری کردن مامورین پست، خیلی وقت‌ها تعدد بسته‌های ارسال شده و حتی آسیب دیدن آن‌ها در مراحل جاسازی آن‌ها در خودروی حامل بسته‌ها، باعث می‌شود یه بسته‌ی پستی هیچ‌گاه به مقصد نرسیده یا اینکه دیر به دست گیرنده برسد.

شما برای اطلاع از وضعیت مرسوله‌ی پستی خود باید یک کد رهگیری ۱۵ تا ۲۰ رقمی در اختیار داشته باشید. این کد به پیگیری رسیدن مرسولات پستی شما کمک قابل توجهی می‌کند.

افرادی که با مشکل نرسیدن مرسوله پستی تیپاکس مواجه می‌شوند باید با مراجعه به وب سایت تیپاکس و وارد کردن کد رهگیری مرسوله خود از آخرین وضعیت صادر شدن بسته مطلع شوند.

علاوه بر این امکان پیگیری وضعیت مرسولات از طریق شماره تلفن ۰۲۱۸۴۵۷ نیز در تیپاکس فراهم شده است و شما با استفاده از کد رهگیری خود می‌توانید تلفنی آن را رهگیری کنید. بعد از تماس با شماره مورد نظر باید داخلی ۳ را انتخاب کنید.

به طور کلی، روش رهگیری بسته پستی در تیپاکس به شکل زیر است:

  • آدرس اینترنتی tipaxco.com را در مرورگر خود جستجو کنید.
  • در صفحه باز شده وارد صفحه اصلی اداره پست تیپاکس شوید.
  • روی گزینه رهگیری مرسوله کلیک کنید.
  • در کادر مشخص شده کد رهگیری بسته‌های تیپاکس را درج کنید.
  • حالا با وارد شدن به بخش رهگیری بسته مرسوله خود می‌توانید تمام اطلاعات لازم در مورد علت نرسیدن بسته پست را مشاهده کنید.

راهنمای پیگیری مرسوله‌ی پستی

روش‌هایی که برای رهگیری مرسولات پستی وجود دارد بر اساس آن شرکتی که بسته‌ی پستی شما را ارسال کرده، متنوع است. در این قسمت روش‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم. البته قبل از هر چیز این موضوع را به یاد داشته باشید که شما برای پیگیری بسته‌ی پستی نیازمند کد رهگیری هستید. این کد را فرستنده‌ی بسته باید در اختیار شما قرار دهد. چرا که افراد پس از مراجعه به اداره‌ی پست و ارسال بسته‌ی خود این کد را دریافت می‌کنند.

پیگیری با اپلیکیشن‌ها: یکی از این روش‌ها استفاده از اپلیکیشن ارائه شده توسط آن شرکت است که می‌توانید کد رهگیری را در قسمت مربوطه وارد کنید تا از وضعیت بسته‌ی پستی خود اطلاع پیدا کنید.

پیامک به سرشماره‌ها: استفاده از سرشماره‌هایی که شرکت‌های پستی به شما می‌دهند نیز روش دیگر پیگیری است. بدین صورت که شما کد رهگیری بسته‌ی خود را برای این شماره‌ها پیامک می‌کنید و آن‌ها وضعیت بسته را به شما اعلام می‌کنند.

ورود به سایت: روش دیگر ورود به وب‌سایت و استفاده از کد رهگیری است.

پیگیری نرسیدن مرسوله پستی با توجه به نوع آن

سایت tracking.post.ir برای خدمات‌رسانی به مشتریان پست تهیه شده است. آنان می‌توانند با استفاده از کد مرسوله پستی خود، به راحتی وارد این سامانه شده و از وضعیت بسته‌ی پستی خود مطلع شوند.

در صورت داشتن شکایت نیز مشتریان می‌توانند از سایت eop.post.ir نیز اقدام به ثبت شکایت خود نموده و برای دریافت کد رهگیری پست پس از ثبت شکایت نیز مجددا از طریق همین سامانه شکایت خود را پیگیری کنند.

نکته: اداره پست سایت tracking.post.ir را بطوری طراحی نموده است که فرقی ندارد نوع ارسال بسته به چه صورت باشد، تنها کافی است مشتریان کد مرسوله خود را وارد نموده و از وضعیت بسته خود مطلع شوند.

پیشگیری از نرسیدن مرسوله‌ی پستی

برای آنکه زمان ارسال بسته‎ی پستی ریسک کمتری را تجربه کنید و از نرسیدن مرسوله پستی در امان بمانید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • درج صحیح آدرس: حتما برای جلوگیری از نرسیدن بسته‌ی پستی آدرس را درست روی بسته بنویسید. چندین بار هم این آدرس را چک کنید، این کار صحت آدرس را تضمین می‌کند. حتی المقدور آدرس را بر روی گوگل‌مپ هم چک کنید تا از رسیدن بسته‌ی خود مطمئن شوید.
  • استفاده از بیمه‌ی حمل‌ونقل: راهکار بعدی که به محافظت از بسته‌های شما و ایمن ماندن آن‌ها کمک می‌کند؛ بیمه کردن مرسولات است. این کار می‌تواند در کنار گم شدن بسته‌ها، آسیب‌های احتمالی را نیز پوشش دهد. این اقدام برای کالاهایی که ارزش مالی بالایی دارند بسیار گزینه‌ی خوبی است. اگر بسته‌ی خود را بیمه کنید خیالتان از بابت هر چیزی راحت خواهد بود. در این صورت ضرری هم متحمل نخواهید شد. اگر بسته نرسید یا اینکه متوجه شدید که بسته مفقود شده است به راحتی می‌توانید هزینه‌ی بسته را از اداره‌ی پست دریافت کنید.
  • انتخاب شرکت لجستیکی مناسب: زمانی که می‌خواهید شرکتی را برای ارسال بسته‌ی خود انتخاب کنید تمام زوایا را در نظر بگیرید تا خسارات جبران‌ناپذیر متوجه شما نشود. برخی از کسب و کارها صرفا به دلیل پرداخت هزینه‌ی کمتر به سراغ همکاری با شرکت‌های لجستیکی‌ای می‌روند که نظارتی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که اگر بسته‌ها را به شرکت معتبری مانند اداره‌ی پست بسپارید، مسئولیت خسارات احتمالی، بر عهده آن‌ها خواهد بود و دیگر نگرانی نخواهید داشت.

در نهایت اینکه

نرسیدن مرسوله‌ی پستی این روزها به یک چالش تبدیل شده است. با توجه به آنکه شرکت‌های خصوصی اقدام به حمل و نقل مرسولات زیادی می‌کنند، اما شرکت پست همچنان انتخاب اول بسیاری از افراد برای جابه‌جایی بسته‌ها است. به نظر می‌رسد شرکت پست نسبت به دیگر شرکت‌ها اعتماد بیشتری را جلب کرده است.

سوالات متداول

دلایل نرسیدن بسته‌های پستی چیست؟

درج آدرس اشتباهی، شیوع ویروس کرونا، مفقود شدن بسته‌های پستی، سهل‌انگاری کارکنان اداره پست در تحویل به موقع بسته‌ها، تحویل اشتباهی مرسوله پستی و افزایش حجم بسته‌های ارسالی اداره پست

چگونه باید نرسیدن بسته‌ی پستی را رهگیری کرد؟

با اپلیکیشن‌ها، سایت اداره و شرکت‌های پست، سرشماره‌هایی که اعلام شده است.      

۲.۳/۵ - (۵۳ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

‫۶ نظرها

  1. بسته پستی من‌بجای قزوین رفته تهران اونجا تو اداره پست مونده هیچ اقدامی بعدش نشده چکار باید بکنم

  2. بسته من ۱۰ روز پیش تحویل پست شده ولی فعلا نرسیده به دستم با کد مرسوله هم نگاه میکنم ثابت و تغییری نکرده از کجا پیگیری کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا