تازه‌ها

تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس چیست؟ کدام سریع‌تر است؟

امروزه با فعالیت شرکت‌های خصوصی برای جابه‌جایی انواع کالا، مستقل از شرکت دولتی پست، تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. با همه‌گیری ویروس کرونا، فرهنگ خرید آنلاین و پست کردن بسته‌های پستی بیش از پیش جان گرفت و تقریبا هیچ‌یک از اطرافیان خود را نمی‌بینید که حداقل یک‌بار از خدمات شرکت‌های پستی استفاده نکرده باشند. چه گیرنده‌ی یک بسته باشید و چه فرستنده‌ی آن، آگاهی از تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس می‌تواند شما را در انتخاب خدمت مناسب‌تر کمک کند.

تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس چیست؟

قطعا به دلیل ماهیت ارسال بسته که پیچیدگی چندانی ندارد نمی‌توان انتظار تفاوت خیلی زیاد در نوع خدمات شرکت پست و تیپاکس با یکدیگر داشت. تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس نیز به همین دلیل، آن‌قدرها چشمگیر نخواهد بود؛ اما در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم که بتوانید زمان تصمیم‌گیری، داده‌ها و اطلاعات بیشتری داشته باشید.

پیشنهاد خواندنی: در صورت نرسیدن مرسوله‌ پستی چکار کنیم؟

تفاوت در مالکیت

 قطعا به خوبی می‌دانید که پست پیشتاز یکی از خدمات شرکت پست کشور بوده، پس مدیریت آن بر عهده‌ی دولت است. در مقابل، پست تیپاکس یک شرکت خصوصی است که مدیریت آن را یک فرد غیردولتی بر عهده دارد. همین نوع مالکیت باعث تفاوت در برخی قوانین شرکتی شده است. هر چند که تفاوت در مالکیت چندان برتری برای هیچ‌یک از آن‌ها ایجاد نکرده است.

تفاوت در بسته‌بندی

 در زمان ارسال بسته‌های پستی و البته انتخاب شرکتی که قصد دارید با آن کار کنید، حتما توجه داشته باشید که شرکت پست، خود مسئولیت بسته‌بندی کردن بسته‌ها را بر عهده می‌گیرد. به عبارتی، اصلا مهم نیست بسته‌ی شما ویژه است یا خیر، تمامی بسته‌ها باید بر اساس پروتکل شرکت پست، بسته‌بندی شوند. 

اما در شرکت تیپاکس این موضوع وجود ندارد. شرکت تیپاکس تنها مسئولیت بسته‌بندی بسته‌های ویژه را بر عهده گرفته است. در نتیجه، در صورتی که بخواهید بسته‌ی خود را با تیپاکس ارسال کنید، باید خودتان بسته را به خوبی بپیچید تا در نهایت بسته آسیب نبیند.

پیشنهاد خواندنی:‌ ساعت تحویل مرسولات پستی چه زمانی است؟

قبول نکردن برخی بسته‌ها

شرکت تیپاکس به هیچ عنوان بسته‌هایی را که ریز بوده یا اینکه خیلی کوچک باشند، به دلیل احتمال گم شدن، قبول نمی‌کند. پس اگر می‌خواهید یک بسته‌ی کوچک را برای کسی ارسال کنید، آن را در جعبه‌ای بزرگ قرار داده و سپس اطراف آن را با پوشال بپوشانید. 

این موضوع در شرکت پست وجود ندارد. چرا که شرکت پست خود بسته‌ها را بسته‌بندی می‌کند. به همین دلیل جعبه‌های کوچکی را برای بسته‌های خیلی کوچک در نظر گرفته است.

تفاوت در نوع پیگیری 

برای پیگیری بسته‌های پستی پیشتاز باید به سامانه‌ی tracking.post.ir مراجعه کنید و در قسمت کد رهگیری، کد خود را وارد کنید. با این کار می‌توانید محل حضور بسته را ردیابی کنید. تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس در این است که روش‌های دیگری نیز برای پیگیری پست پیشتاز وجود دارد. 

اما در مورد تیپاکس تنها سامانه‌ی tipaxco.com/tracking وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

دیگر روش‌های پیگیری پست پیشتاز

غیر از سامانه‌ای که می‌توانید در آن کد رهگیری را وارد کنید، روش‌های زیر نیز برای رهگیری بسته‌های پستی پیشتاز وجود دارد:

  • پیگیری مرسولات پستی با کد ملی
  • پیگیری مرسولات پستی با کد ussd
  • پیگیری مرسولات پستی پیشتاز

پیشنهاد خواندنی: پست پیشتاز چند روزه می‌رسد؟ + (جدول هزینه پست پیشتاز)

تفاوت در محاسبه‌ی تعرفه

نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌های تیپاکس بستگی به شهرهای مختلف دارد، مثلا برای تهران و شهرهای هم‌جوار به اندازه‌ی ۶ کیلوگرم بار به میزان ۷ هزار تومان است و به ازای هر کیلو سنگینی و اضافه بار ۲ هزار تومان به مبلغ هفت هزار تومان اضافه می‌شود. برای شهرهای دور این مبلغ به میزان ۱۶۵۰۰ است. 

تعرفه‌ی انتقال محصول با پست پیشتاز با وزن یک ظرفیت در استان مبدا، حدود ۹۷.۵ ریال است. این تعرفه برای انتقال محصول به خارج از استان نیز برابر ۱۴۳ ریال خواهد بود. هر چه وزن مرسوله از یک وزن بیشتر باشد تعرفه‌ی آن گران‌تر هم می‌شود.

پرداخت در محل

 یک تفاوت دیگر پست پیشتاز و تیپاکس در این مورد است. یعنی شما اگر بسته‌ی خود را با استفاده از تیپاکس ارسال کرده باشید، می‌توانید از گیرنده بخواهید که خود هزینه را در محل پرداخت کند در حالی که این امکان برای پست پیشتاز وجود ندارد. شاید بتوان گفت این تفاوت به دلیل تفاوت در نوع مالکیت است. در مالکیت دولتی امکان پرداخت در محل گیرنده وجود ندارد.

مدت زمان ارسال بسته

 یک تفاوت اساسی در مدت زمان ارسال و رساندن بسته‌ها به مقصد وجود دارد. بسته‌های پستی پیشتاز در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت به دست گیرنده می‌رسند 

این در حالی است که بسته‌های تیپاکس در مدت زمانی حتی ۱۲ ساعت می‌توانند به دست گیرنده برسند.

تیپاکس بهتر است یا پست پیشتاز؟

این‌که تیپاکس بهتر است یا پیشتاز، کاملا بستگی به شما دارد، در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

  1. قطعا نوع مالکیت یک شرکت نمی‌تواند باعث شود که کسی نوع پست خود را انتخاب کند، مثلا عنوان کند که فلان شرکت به این دلیل که یک شرکت خصوصی است، نمی‌تواند بسته‌ی من را به موقع به دست گیرنده برساند! در عین حال شرکت دولتی این شرایط را دارد. این روزها بسیار شرکت‌های خصوصی را می‌بینیم که توانسته‌اند بهتر از شرکت دولتی عمل کنند. پس، این تفاوت را نادیده می‌گیریم.
  2. اگر خودتان شرایط بسته‌بندی کردن بسته را نداشته باشید یا اینکه حس کنید با بسته‌بندی کردن آن در خانه ممکن است موردی مفقود شود، پیشنهاد ما این است که پست پیشتاز را انتخاب کنید. با این کار، به راحتی کالای مورد نظرتان را به اداره‌ی پست می‌برید و در آن‌جا برایتان بسته‌بندی می‌کنند. اصلا نیاز نیست نگران اندازه‌ی بسته‌ی پستی خود باشید، چرا که در اداره پست اصلا هیچ محدودیتی برای اندازه‌ی بسته‌ها وجود ندارد.
  3. همان‌طور که پیشتر گفته شد، اگر بسته‌ی شما خیلی کوچک است و امکان مفقود شدن آن وجود دارد حتما آن را با پست پیشتاز ارسال کنید. اول اینکه مطمئن هستید که مفقود نخواهد شد. دوم، بسته‌ی شما در اداره پست بسته‌بندی می‌شود و آن‌ها آن را در یک بسته‌ی مخصوص می‌گذارند که باعث می‌شود بسته با اطمینان کامل به مقصد برسد.
  4. تفاوت در نوع پیگیری چندان نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد که کسی روش خاصی را بر روشی دیگر ترجیح دهد. پس می‌توان گفت برتری خاصی یکی بر دیگری ندارد. البته اگر به اینترنت دسترسی ندارید و نمی‌توانید آن را پیگیری کنید، شاید بشود گفت پست پیشتاز انتخاب بهتری است و می‌توانید با استفاده از پیامک هم بسته‌ی خود را پیگیری کنید.
  5. اگر نمی‌خواهید خودتان هزینه‌ی بسته را در محل پرداخت کنید، حتما آن را با تیپاکس ارسال کنید. پس در این مورد به صورت واضح تیپاکس بر پست پیشتاز برتری دارد. تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس این برتری را ایجاد کرده است. پس همین تفاوت‌ها است که باعث می‌شود شما روش خاصی را بر دیگری ارجح بدانید.
  6. اگر مدت زمان رسیدن بسته برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، حتما پست تیپاکس را انتخاب کنید. بسته‌های شما با تیپاکس زودتر به دست گیرنده می‌رسند. البته همیشه احتمال گم یا مفقود شدن بسته‌ها را در نظر داشته باشید. این احتمال هم برای بسته‌هایی که با تیپاکس ارسال می‌شوند وجود دارد، هم بسته‌های پستی حتی پیشتاز.
  7. به یاد داشته باشید که شرکت تیپاکس یک شرکت خصوصی است که با هیچ‌ یک از دفترهای خدماتی، ارتباطی ندارد. پس اگر بسته‌ی شما نیاز به این ارتباط دارد حتما بسته‌ی خود را با پست پیشتاز ارسال کنید. با این کار دیگر نیازی نیست خودتان بخشی از کار را خودتان انجام دهید.

پیشنهاد خواندنی: انواع بسته‌بندی کالا برای ارسال + معرفی بهترین راه

ارسال کالا با پست پیشتاز سریع‌تر است یا تیپاکس؟

پست پیشتاز همان پست سفارشی است که سریع‌تر انجام می‌شود. تمام مراحل پذیرفتن مرسولات، بسته‌بندی، توزیع و ارسال در پست پیشتاز با سرعتی بسیار بالا انجام می‌شود. بسته‌ها و نامه‌های شما با پست پیشتاز در داخل کشور از ۲۴ تا ۷۲ ساعت یعنی ۲ الی ۳ روز بعد از ارسال به مقصد می‌رسند.

در صورت ارسال به خارج از کشور نیز بسته‌ها با اولین پرواز به خارج از کشور ارسال شده و تا ۷۲ ساعت بعد از رسیدن به کشور مقصد، به دست گیرنده می‌رسد. ارسال با پست پیشتاز برای مراکز استان تا ۴۸ ساعت و برای شهرستان‌ها تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد. پست پیشتاز بعد از پست ویژه، سریع‌ترین روش ارسال پستی در ایران است. بسته‌های پیشتاز دارای بیمه عمومی هستند.

مرسوله‌های تیپاکس معمولا در بازه‌ی زمانی ۱۲ تا ۴۸ ساعته به دست مشتری می‌رسند. زمان تحویل بسته‌های تیپاکس با توجه به فاصله مبدا تا مقصد محاسبه می‌شود و ممکن است گاهی به دلیل شرایط مختلف، بسته‌های پستی طی زمان طولانی‌تری به دست گیرنده‌ی مرسوله برسند.

پیشنهاد خواندنی:‌ دلیوری چیست؟ (سیر تا پیاز خدمات دلیوری)

حرف آخر

تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس در نوع خدماتی است که شما می‌خواهید. همان‌طور که در متن عنوان شده است، این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام یک بهترین انتخاب برای شماست. پس می‌توان با اطمینان گفت که در حالت کلی هیچ بهترینی وجود ندارد و بسته به شرایط هر کدام می‌توانند بهترین مورد انتخابی برای شما باشند و بهترین خدمات را به شما بدهند. 

سوالات متداول

تیپاکس چند روزه می‌رسد؟

۱۲ تا ۴۸ ساعت

پست پیشتاز چند روزه می‌رسد؟

۲۴ تا ۷۲ ساعت

۴.۲/۵ - (۴۴ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا