موتور

راهنمای جامع اخذ گواهینامه موتور سیکلت (شرایط+هزینه)

گواهینامه موتور سیکلت در شهرهای بزرگ که مردم بخش زیادی از زمان خود را در ترافیک می‌گذارنند، دست‌کمی از از یک جواهر ندارد. این افراد نه تنها خودشان می‌توانند ترافیک را دور زده و از آن فرار کنند که می‌توانند مسافران را نیز نجات دهند. هر چند برخی به موتور بدون گواهینامه هم فکر می‌کنند، اما اگر کمی درباره عواقب آن می‌دانستند، قطعا قید این کار را می‌زدند. گرفتن گواهینامه موتور سیکلت روند و مراحل خاص خود را دارد که در این متن به صفر تا صد آن اشاره کرده‌ایم.

آنچه که در ادامه خواهید خواند:

  • ثبت‌نام گواهینامه موتور سیکلت
  • هزینه‌ی گواهینامه موتور سیکلت چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت
  • آزمون گواهینامه موتور سیکلت
  • نحوه‌ی اخذ گواهینامه موتور سیکلت چگونه است؟
  •  آیا موتور سیکلت بدون نیاز به گواهینامه داریم؟
  • شرایط گرفتن گواهینامه موتور سیکلت
  • گرفتن گواهینامه موتور سیکلت یک روزه
  • نوبت‌دهی گواهینامه موتور سیکلت به چه صورت است؟
  • آموزش گرفتن گواهینامه موتور سیکلت با داشتن گواهینامه ماشین

ثبت‌نام گواهینامه موتور سیکلت

دریافت گواهینامه موتور سیکلت درست مانند گواهینامه پایه سه است. یعنی مدارکی که برای گرفتن گواهینامه موتور نیاز دارید چیزی بیشتر از گواهینامه پایه سه نیست. آنچه که باید دقت کنید هزینه‌هایی است که در هر مرحله از گرفتن گواهینامه برای شما در نظر گرفته شده است. در ادامه هزینه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

پیشنهاد خواندنی: نرخ بیمه موتور سیکلت چقدر است؟

هزینه گواهینامه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه‌های گرفتن گواهینامه موتور سیکلت به ۴ دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند.

  • هزینه‌ی کلاس‌های تئوری ۱۷ ساعته که دقیقا ۷۵ هزار تومان است.
  • هزینه‌ی کلاس‌های عملی که معادل ۴۳۰ هزار تومان است.
  • هزینه‌ی خرید کتاب آیین‌نامه موتور سیکلت که برابر با ۲۰ هزار تومان است. البته شما می‌توانید فایل پی‌دی‌اف این کتاب را از اینترنت دانلود کنید.
  • هزینه‌های اضافه که شامل آزمایش خون، معاینه‌ی چشم و این موارد، که دقیقا ۱۸۰ هزار تومان است.

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت

برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت، باید مدارکی را آماده کنید و به مراکز مربوطه ارائه دهید.

این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • عکس ۳ در ۴ با زمینه‌ی سفید که صورت در آن کاملا مشخص باشد (بهتر است ۱۲ قطعه بگیرید و همراه داشته باشید)
  • فیش مبالغ واریزی به خزانه، برای صدور و ثبت‌نام
  • آدرس و کدپستی معتبر محل سکونت
  • مدارک داشتن موتور سیکلت با پلاک ثبت شده
  • مدارک مربوط به پایان خدمت (به دلیل اینکه در ایران گرفتن گواهینامه موتور برای بانوان امکان ندارد، پس تمامی متقاضیان در صورت داشتن کارت پایان خدمت، باید آن را ارائه دهند.)

پیشنهاد خواندنی: بهترین روغن موتورسیکلت

آزمون گواهینامه موتور سیکلت

یک مرد با لباس سفید سوار بر موتور در حال آزمون برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

آزمون دریافت گواهینامه موتور سیکلت اصلا پیچیده نیست. به عبارتی شما با خواندن نمونه سوالات این آزمون به راحتی می‌توانید این سد را پشت سر بگذارید. تنها موضوعی که باید همیشه گوشه‌ی ذهن‌تان باشد این است که، میزان احتمال قبول شدن شما در آزمون با تعداد ساعات کلاس عملی که شرکت کرده‌اید، ارتباط مستقیم دارد.

درست است که کلاس عملی اختیاری است و ساعات آن با توجه به درخواست شما تعیین می‌شود، ولی پیشنهاد ما این است که اگر حس می‌کنید اطلاعات کافی در این زمینه ندارید یا اینکه میزان مهارت شما برای راندن موتور چندان هم بالا نیست، حتما کلاس‌ها را شرکت کنید. چرا که در کلاس‌های عملی شما را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهند؛ پس شما می‌توانید در آزمون، به انواع درخواست‌های افسر، جواب مناسب بدهید.

پیشنهاد خواندنی: بهترین باتری موتور سیکلت

نحوه اخذ گواهینامه موتور چگونه است؟

اخذ گواهینامه موتور سیکلت مراحلی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ابتدا، مدارک خود را طبق آنچه که در قسمت‌های قبلی گفته شد، آماده کنید. 
  • سپس مدارک را به  یکی از آموزشگاه‌های معتبر دارای مجوز، برده و فرم‌های معرفی به پزشک متخصص، جهت تایید سلامت جسمی، روانی و معاینات چشم پزشکی را دریافت کنید. 
  • بعد از آن، در دوره‌های عملی و تئوری ثبت‌نام کرده و بعد از گذراندن دوره‌ها، آزمون‌های مربوطه را پشت سر بگذارید.
  •  پس از پذیرفته شدن در آزمون‌‎ها، به خانه رفته و منتظر باشید تا گواهینامه‌ی موتور برای شما ارسال شود.
  • هنگامی که برای اعلام قبولی و تحویل کاردکس به آموزشگاه مراجعه کنید، یک فیش به شما داده می‌شود که باید تا زمان دریافت گواهینامه آن را نزد خود نگه دارید. برای هر نوع پیگیری شما نیاز به این فیش خواهید داشت.

نکته مهم: برای پیگیری ارسال گواهینامه موتور، باید به سایت رهگیری مرسولات سازمانی شرکت پست به آدرس ‌www.najatracking.post.ir مراجعه کنید و در این صفحه نوع مرسوله را گواهینامه انتخاب کنید. سپس کد ملی خود را وارد کنید تا وضعیت گواهینامه شما مشخص شود.

آیا موتور سیکلت بدون نیاز به گواهینامه داریم؟

استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه یک باور غلط است. شاید شما هم هنگام خرید موتور در فروشگاه موتور سیکلت، از زبان فروشنده شنیده باشید که برخی از موتورها نیازی به گواهینامه ندارند، اما این مساله اصلا درست نیست. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور، برای راندن هر وسیله نقلیه‌ای اعم از خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و انواع موتور سیکلت، به گواهینامه‌ی رانندگی نیاز است.

به عبارتی، همانطور که شما با گواهینامه پایه سه می‌توانید انواع خودروهای سبک را برانید یا اینکه با گواهینامه پایه دو قادر خواهید بود که خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین را جابه‌جا کنید، برای استفاده از موتور سیکلت نیز نیازمند گواهینامه موتور سیکلت هستید.

پیشنهاد خواندنی: معرفی انواع موتورسیکلت

شرایط گرفتن گواهینامه موتور

شرایط دریافت گواهینامه موتور سیکلت به شرح زیر است:

  • باید سن شما بالای ۱۸ سال باشد
  • باید گواهی سلامت جسمی داشته باشید
  • باید آزمایش‌های مربوط به سلامت و گروه خونی را انجام داده و مدارک را ارائه کنید
  • انجام معاینات چشم اجباری است
  • باید دوره‌های تئوری را پشت سر بگذارید. هرچند که مدت زمان آن را خودتان با توجه به میزان مهارت‌تان تعیین می‌کنید.
  • گذراندن دوره عملی گواهینامه اجباری است.
  • فرد متقاضی باید برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت، موتور با پلاک ثبتی داشته باشد.
  • حتما باید آدرس پستی را ارائه کنید که خودتان در آن ساکن هستید.
  • امضای تعهدنامه و منشور قانونی در مورد قوانین حاکم بر رانندگی با موتور، اجباری است.

در گذشته برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت، داشتن کارت یا برگه‌ی مربوط به وضعیت نظام وظیفه الزامی بود که در سال‌های اخیر این قانون لغو شده ‌است. بنابراین بدون داشتن کارت یا برگه‌ی نظام وظیفه هم می‌توانید برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت یا پیگیری گواهینامه اقدام کنید.

گرفتن گواهینامه موتور سیکلت یک روزه

تنها افراد دارای موتورسیکلت که موتورسیکلتی به نام خود داشته باشند، می‌توانند در طرح گواهینامه موتور یک روزه شرکت کنند. در واقع افراد فاقد موتورسیکلت باید با همان سیر و مراحل قدیمی نسبت به دریافت گواهینامه‌ی خود اقدام کنند. دریافت یک‌روزه‌ی گواهینامه، بستگی به فرد متقاضی دارد.

به این موضوع نیز باید اشاره کنیم که، موتور سیکلت‌هایی به نام موتور پاکشتی در ایران خرید و فروش می‌شوند. این موتور سیکلت‌ها به وسیله پلیس شماره‌گذاری می‌شوند و هیچ مشکل قانونی در مورد این موتورسیکلت‌ها وجود ندارد. این موضوع به معنای آن است که با داشتن سند مالکیت یک موتورسیکلت، می‌توان برای شماره‌گذاری آن اقدام کرد.

در این طرح تمام اقدامات از برگزاری آزمون آئین‌نامه، آزمون عملی، معاینات پزشکی و … در طول یک روز ارائه می‌شوند؛ اما به هرحال فرد متقاضی نیز باید مهارت لازم را داشته و امتیاز کافی را کسب کند. در طرح یک روزه، هزینه‌ها حدود ۶۰ درصد ارزان‌تر از رویه عادی دریافت گواهینامه است. به عبارتی برای دریافت گواهینامه موتور در یک روز کافی است، مبلغی حدود ۳۲۵ هزار تومان را، پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین موتورسیکلت‌‌های بازار ایران

نوبت‌دهی گواهینامه موتور سیکلت به چه صورت است؟

خوشبختانه برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت نیازی به نوبت‌دهی نیست. اگر صبح اول وقت برای دریافت گواهینامه یک روزه اقدام کنید، تا قبل از ظهر گواهینامه برای شما ارسال می‌شود. زیرا آزمون آیین‌نامه به کلی حذف شده است. به همین دلیل روال دریافت گواهینامه، سرعت بیشتری گرفته است.

گرفتن گواهینامه‌ی موتور سیکلت با داشتن گواهینامه‌ی ماشین

برخی از افراد تصور می‌کنند که امکان گرفتن گواهینامه‌ی موتور سیکلت با داشتن گواهینامه‌ی ماشین، امکان‌پذیر است. این در شرایطی است که استفاده از این وسایل نقلیه قوانین کاملا متفاوتی دارد و افراد باید در کلاس‌های تئوری و عملی با محتوایی کاملا متفاوت شرکت کنند. در نتیجه، شما حتی اگر در رانندگی با خودرو تبحر بالایی داشته باشید، برای گرفتن گواهینامه موتور باید اقدام کنید.

پیشنهاد خواندنی: چگونه استعلام خلافی موتور سیکلت را بگیریم؟

سخن آخر

شما برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت باید تا شهرک آزمایش بروید. البته کسانی به این مرحله نائل می‌شوند که آزمون تئوری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند. ممکن است با دیدن موانع و حرکت موتورها بین آن‌ها، حس کنید که راندن موتور سیکلت به آن سختی که فکر می‌کردید هم نیست، اما توجه داشته باشید، در تصادفاتی که یک طرف آن را رانندگان موتور سیکلت تشکیل می‌دهند، بیش از ۵۰ درصد مشکلات به دلیل عدم رعایت قوانین توسط این افراد است.

سوالات متداول

برای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت باید به کجا مراجعه کنیم؟

باید به آموزشگاه‌های مورد تایید در تهران و شهرک آزمایش و در شهرستان هم به آموزشگاه‌های معتبر شهر خود مراجعه کنید.

چگونه گواهینامه‌ی موتورسیکلت بگیریم؟

ابتدا شرایط را بررسی کنید اگر با شما مطابقت داشت، مدارک خود را آماده کرده و به آموزشگاه‌های مورد تایید مراجعه کنید. پس از گذراندن کلاس‌های عملی و تئوری، آزمون از شما گرفته شده و بعد از قبولی در آزمون، گواهینامه برای شما ارسال می‌شود.

هزینه‌ی گواهینامه‌ی موتور سیکلت چقدر است؟

هزینه این گواهینامه (با احتساب تمام مراحل و هزینه‌های لازم) در سال ۱۴۰۱ در حدود ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

۴.۹/۵ - (۱۱۲ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا