کسب‌و‌کاررستوران و فست فود

مراحل راه‌اندازی فست‌فود + ۴ ایده جدید

اگر به صنعت محبوب فست‌فود و رستوران‌داری علاقه‌مند شده‌اید، به اطلاعاتی نیاز دارید که نقشه راه کلی این کسب‌وکار را به شما نشان دهد؛ چون ابتدا باید جوانب مختلف این کار را بسنجید و کم‌کم به مراحل مختلف آن تسلط پیدا کنید. در این مطلب «میاره» قصد داریم فضای کلی بیزینس فست‌فود را بررسی کنیم و در پایان هم چند ایده مطرح کنیم تا ذهنیت کاملی از این کسب‌وکار به دست آورید. 

تدوین برنامه کسب‌وکار فست‌فود

«اگر ندانید که می‌خواهید به کجا بروید، هرگز مقصدی نخواهید داشت.»

اولین قدم شما برای راه‌اندازی فست‌فود، تهیه یک برنامه جامع و کامل برای کسب‌وکار است که اصطلاحا «business plan» نامیده می‌شود. این برنامه به شما یک دید کلی از تمام اجزا و مراحل کار می‌دهد و خواهید دانست که چطور قدم بعدی را بردارید. این برنامه در واقع سندی است رسمی که تمام جزئیات فست‌فود شما را در برمی‌گیرد و به شما کمک می‌کند تا اهداف، استراتژی‌ها و بودجه کسب‌‌وکار خود را مشخص کنید. همچنین، به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: مالیات رستوران چیست؟ (راهنمای جامع برای انواع رستوران)

برای تدوین برنامه کسب‌وکار فست‌فود، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • جمع‌آوری اطلاعات یا تحقیقات بازار

ابتدای تدوین برنامه کسب‌وکار، جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار هدف، رقبا و صنعت فست‌فود است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از محیط کسب‌وکار خود داشته باشید.

  • تعیین اهداف و استراتژی‌ها

پس از جمع‌آوری اطلاعات، باید اهداف و استراتژی‌های کسب‌وکار خود را مشخص کنید. این اهداف باید واقع‌بینانه و قابل اندازه‌گیری باشند. همچنین، باید استراتژی‌هایی را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کنند تا اهداف خود را محقق کنید.

  • برآورد هزینه‌ها و بودجه‌بندی

پس از تعیین اهداف و استراتژی‌ها، باید هزینه‌های راه‌اندازی و اداره فست‌فود خود را برآورد کنید. این هزینه‌ها شامل هزینه اجاره یا خرید محل، خرید تجهیزات، استخدام کارکنان و خرید مواد اولیه هستند.

  • پیش‌بینی مالی

در این مرحله، باید پیش‌بینی‌های مالی اولیه را از عملکرد کسب ‌و کار خود به عمل آورید. این پیش‌بینی باید شامل درآمدها، هزینه‌ها و سودآوری کسب‌وکار شما باشد.

  • بازبینی و به‌روزرسانی

برنامه کسب‌وکار یک سند زنده است و باید به‌طور منظم بازبینی و به‌روزرسانی شود. این بازبینی‌ها به شما کمک می‌کنند تا تغییرات محیط کسب ‌و کار را دائم زیر نظر داشته باشید و برنامه خود را متناسب با آن‌ها تنظیم کنید.

یکی از نکات مهمی که باید در تهیه برنامه کسب‌وکار خود در نظر بگیرید، توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد، نام، هویت و شخصیت فست‌فود شماست. برای اینکه فست‌فود شما موفق شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که آن را از سایر رقبا متمایز کند. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل کیفیت غذا، قیمت مناسب، خدمات عالی یا تنوع غذاها باشد.

دیگر خدمات: پیک موتوری رستوران

برآورد هزینه‌های راه‌اندازی فست‌فود

هزینه‌های راه‌اندازی فست‌فود

پس از تدوین برنامه کسب‌وکار، باید هزینه‌های فست‌فود را برآورد کنید. در برآورد این هزینه‌ها باید به مواردی مثل محل رستوران، ابعاد آن، تنوع منوی غذایی، تعداد سرآشپز، آشپزها و کارکنان، بازاریابی و تبلیغات و مواردی از این دست توجه کنید. هزینه‌های ریالی راه‌اندازی را با توجه تغییر قیمت‌ها و عوامل دیگر، نمی‌توان در این مطلب آورد. اما به طور کلی هزینه‌های راه‌اندازی، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • خرید یا اجاره محل رستوران 
  • هزینه‌های مربوط به امور قانونی، کسب مجوزها و بیمه
  • خرید تجهیزات مربوط به پخت غذا
  • خرید تجهیزات نگهداری مواد غذایی
  • خرید لوازم سرو و پذیرایی
  • هزینه‌های استخدام و آموزش کارکنان
  • هزینه‌های دیزاین فست‌فود
  • هزینه‌های خرید مواد اولیه:
  • هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی

سعی کنید در برآورد هزینه‌ها با مشاوران مالی یا متخصصین صنعت غذا مشورت کنید. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا هزینه‌های دقیق را برآورد کرده و یک برنامه مالی مناسب برای کسب‌وکار خود تهیه کنید. واقع‌بین باشید و در این برآورد، احتمالات دیگر را در نظر بگیرید. همیشه ممکن است اتفاقات غیر مترقبه‌ای پیش آید. 

بنابراین یک بودجه اضافی هم پیش‌بینی کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانید از آن استفاده کنید. این برآورد هزینه نیاز دائمی به آپدیت کردن دارد. این کار را در فواصل زمانی منظم انجام دهید و تاثیر عوامل مختلف را هم نادیده نگیرید.

هزینه راه‌اندازی فست‌فود کوچک

مراحل و اقدامات قانونی راه‌اندازی فست‌فود کوچک، تفاوتی با سایر رستوران‌ها و فست‌فودها ندارد. برای این نوع فست فود هم شما باید برنامه جامعی داشته باشید، هدف‌گذاری کنید، محل مناسب را بیابید و تجهیزات مورد نیاز خریداری کنید. طراحی و دیزاین فست‌فود و انجام تبلیغات و بازاریابی هم از دیگر مراحل مشترک با فست‌فودهای بزرگ است.

مهم‌ترین تفاوت‌ها در ابعاد رستوران، تعداد و ابعاد تجهیزات مورد نیاز و کارکنانی است که استخدام می‌کنید. همه این‌ها کمتر و محدودتر هستند و البته به میزان چشمگیری هزینه‌های راه‌اندازی رستوران و فست فود را کاهش می‌دهند. اما نباید این کوچک‌تر بودن کسب‌وکار روی کیفیت ارائه خدمات تاثیر بگذارد.

راه‌اندازی فست فود بیرون‌بر

راه‌اندازی فست‌فود بیرون‌بر از جهاتی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از سایر اغذیه فروش‌هاست. به این معنا که اگر شما در فکر چنین کسب‌وکاری هستید، نیاز به جای بزرگ‌تر برای نشستن و سرو غذا برای مشتریان ندارید که این امر به شدت هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اما همان مراحلی که برای تاسیس رستوران‌های دیگر انجام می‌شود، در این نوع فست‌فودی نیز صورت می‌گیرد و بین تمام رستوران‌ها و فست‌فودها مشترک است.

یعنی برای این کار شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • تهیه برنامه کسب‌وکار: همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، تهیه برنامه کسب‌وکار یک مرحله مهم در راه اندازی هر کسب‌وکاری است. در برنامه کسب‌وکار فست فود بیرون‌بر، باید به موارد زیر توجه کنید:
  1. نوع غذا و منوی رستوران
  2. قیمت غذاها
  3. موقعیت مکانی رستوران
  4. راه‌های تبلیغات و بازاریابی
  5. برآورد هزینه‌ها
  • انتخاب مکان مناسب: مکان مناسب یکی از عوامل مهم و در واقع مهم‌ترین اصل در موفقیت فست‌فود بیرون‌بر است. مکان رستوران باید در منطقه‌ای پر رفت و آمد و با جمعیت زیاد باشد. این موضوع می‌تواند تاثیر مهمی در افزایش هزینه‌های راه‌اندازی بگذارد. همچنین محل انتخابی باید به امکانات زیرساختی مانند برق، آب و گاز نیز دسترسی مطمئن داشته باشد. 
  • کسب مجوزهای لازم: برای راه‌اندازی فست‌فود بیرون‌بر نیز باید مجوزهای لازم را از سازمان‌های مربوطه دریافت کنید. این مجوزها معمولاً شامل مجوز کسب‌وکار، پروانه بهداشت و مجوز استاندارد هستند.
  • تجهیزات و لوازم مورد نیاز:‌ رستوران فست فود بیرون‌بر به تجهیزات و لوازم مختلفی مانند اجاق گاز، سرخ‌کن، ساندویچ ساز، یخچال و فریزر و غیره نیاز دارد. این تجهیزات باید متناسب با نیازهای رستوران شما باشد. همچنین بسته‌بندی و ارائه غذا در این نوع فست‌فود، یکی از عوامل مهم‌ و هزینه‌بر خواهد بود، از آن‌جایی که مشتریان غذا را در فضای بیرون که نسبت به داخل رستوران، آلوده‌تر است، می‌خورند، شما به به موادی با کیفیت بالا و بسیار بهداشتی‌تر نیاز دارید.
  • دیزاین فست‌فود بیرون‌بر:  شما باید رستوران خود را به‌گونه‌ای دیزاین کنید که هویت و شخصیت خاص خود را داشته باشد و بتواند نظر افراد را به خود جلب کند. 
  • استخدام کارکنان: رستوران فست‌فود بیرون‌بر برای آماده‌سازی و ارائه غذا به مشتریان به نیروی کار ماهر و آموزش‌دیده نیاز دارد و سرعت عمل در این کسب‌وکار حرف اول را می‌زند. 
  • برنامه‌ریزی برای تبلیغات و بازاریابی:‌ برای جذب مشتریان، باید بازاریابی و تبلیغات تقریبا وسیعی انجام دهید. این تبلیغات می‌تواند از طریق رسانه‌های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و اینترنت انجام شود. البته اگر محل انتخابی رستوران شما درست انجام شده باشد (پرجمعیت و شلوغ)، خود به خود می‌تواند مشتریان بالقوه را جذب کند. البته کیفیت غذای ارائه شده شما هم نقشی اساسی دارد.
  • ایجاد سیستم مدیریت موجودی، حسابداری و مالی: برای مدیریت صحیح فست‌فود بیرون بر، باید یک سیستم مدیریت موجودی، حسابداری و مالی ایجاد کنید. این سیستم به شما کمک می‌کند تا هزینه‌ها را کنترل کنید و سودآوری رستوران خود را افزایش دهید.

این نکات را هم در مسیر کاری خود مد نظر قرار دهید:

  • با مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنید: ارتباط با مشتریان به شما کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های آن‌ها را درک کنید و بتوانید منوی مناسبی ارائه دهید و خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم کنید.
  • کیفیت غذا را در اولویت قرار دهید: کیفیت غذا یکی از مهمترین عوامل در موفقیت فست‌فود بیرون‌بر است. بنابراین، باید از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنید و غذا را با دقت و مهارت تهیه کنید.
  • خدمات عالی ارائه دهید: کارکنان رستوران باید با لبخند و خوشرویی با مشتریان رفتار کنند و خدمات سریع و دقیقی ارائه دهند.
  • رقابت کنید: برای این کار، باید منوی متنوعی ارائه دهید، قیمت‌های رقابتی داشته باشید و خدمات عالی ارائه دهید.

پیشنهاد خواندنی:‌ دکور فست فود با کمترین هزینه

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی فست‌فود

نوع، تعداد و ابعاد تجهیزات مورد نیاز فست‌فود به عوامل مختلفی مانند نوع غذا، اندازه رستوران، میزان تقاضا و تعداد مشتریان بستگی دارد. هزینه تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی فست‌فود بسته به نوع تجهیزات و کیفیت آن‌ها متفاوت است. به طور کلی، می‌توان گفت که هزینه تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی فست‌ فود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، می‌توان تجهیزات مورد نیاز را به ۳ دسته «تجهیزات آشپزخانه»، «تجهیزات سرو و پذیرایی» و «تجهیزات جانبی» تقسیم کرد.

تجهیزات آشپزخانه

تجهیزات آشپزخانه شامل لوازم برای آماده‌سازی و پخت غذا می‌شود. وسایل نگهداری از غذا و مواد اولیه هم در این دسته قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه فست‌فود عبارتند از:

  • اجاق گاز
  • سرخ کن
  • گریل
  • ساندویچ ساز
  • فر
  • یخچال
  • فریزر
  • خردکن
  • مخلوط کن
  • دستگاه آسیاب
  • دستگاه خردکن گوشت
  • دستگاه برش

تجهیزات سرو و پذیرایی

تجهیزات سرو و پذیرایی شامل تجهیزاتی برای سرو و ارائه غذا به مشتریان می‌شود. مهم‌ترین تجهیزات سرو و پذیرایی در ادامه فهرست شده‌اند:

  • میز و صندلی
  • بشقاب
  • قاشق
  • چنگال
  • کارد
  • فنجان
  • لیوان
  • سینی
  • دستمال کاغذی
  • سطل زباله

تجهیزات جانبی

این تجهیزات شامل سیستم تهویه، سیستم فاضلاب، سیستم برق و غیره است. در سال‌های اخیر، لوازم مدرن و جدیدی برای فست‌فود‌ها طراحی و تولید شده است. این تجهیزات می‌توانند به شما کمک کنند تا غذا را با سرعت و کیفیت بالاتری تهیه کنید. مثل: 

  • دستگاه‌های اتوماتیک پخت غذا
  • سیستم‌های مدیریت سفارشات
  • سیستم‌های تحویل غذا

مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای راه‌اندازی فست‌فود 

مثل هر کسب‌وکار دیگری، شما برای راه‌اندازی فست‌فود هم نیاز به طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم دارید. این موارد عبارتند از:

  • طرح توجیهی: طرح توجیهی سندی است که در آن اهداف، استراتژی‌ها، بودجه و پیش‌بینی‌های کسب ‌و کار مشخص می‌شود. این طرح برای دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه ضروری است.
  • مجوز کسب‌وکار: این مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و دریافت آن الزامی است. 
  • پروانه بهداشت: پروانه بهداشت را وزارت بهداشت و درمان صادر می‌کند و برای تأیید سلامت و بهداشت محیط و تجهیزات فست‌فود ضروری است.
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای تمام کارکنان
  • گواهی سلامت برای تمام کارکنان
  • مدارک تحصیلی و سوابق کاری کارکنان

علاوه بر مدارک ذکر شده، ممکن است سازمان‌های مربوطه مدارک دیگری نیز از شما درخواست کنند. 

پیشنهاد خواندنی:‌ بهترین نرم‌افزار حسابداری رستوران چیست؟ معرفی ۵ نرم افزار

ایده‌های جدید برای راه‌اندازی فست‌فود

ایده‌های جدید برای فست‌فود را می‌توان در بخش‌های مختلف پیاده‌ کرد؛ از دیزاین رستوران تا غذاهاهای جدید و نحوه ارسال. اما بهتر است بیشتر روی نوآوری و ارائه غذاهای جدید یا متفاوت و جسورانه تمرکز کنید. در ادامه ۴ ایده برای راه‌اندازی فست‌فودی خلاقانه را فهرست و بررسی می‌کنیم:

فست فود ارگانیک

روز به روز به تعداد افرادی که به دنبال غذاهایی سالم‌تر با مواد اولیه ارگانیک هستند، افزوده می‌شود. می‌توانید روی فست‌فودهایی که از مواد ارگانیک تهیه می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنید. این مواد اولیه که بدون استفاده از آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها یا کودهای مصنوعی و شیمیایی پرورش داده می‌شوند، اغلب سالم‌تر و مغذی‌تر از ترکیبات معمولی هستند. فست فود ارگانیک می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که به دنبال جایگزین سالم‌تری برای فست‌فود سنتی هستند.

فست‌فود وگان یا گیاهی 

تعداد گیاه‌خواران بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود و بسیار از این افراد هم به دنبال فست‌فودهای گیاهی هستند. تعداد چنین رستوران‌هایی که غذاهای گیاهی ارائه می‌کنند، چندان زیاد نیست و اغلب آن‌ها نیز تنوع و کیفیت لازم را ندارند. فست‌فود گیاهی راهکار خوبی برای ورود خلاقانه به صنعت غذا و رستوران است.

فست فود محلی

تنوع غذایی در مناطق مختلف کشور ما به حدی است که بسیار از افراد چیزی از آن‌ها نشنیده‌اند و این فرصت فوق‌العاده‌ای است تا این غذاها را در قالب فست‌فود به مشتریان خود ارائه دهید. این فقط یک ایده در مورد راه‌اندازی فست‌فود محلی است. 

ایده دیگر فست‌فود محلی، طبخ غذا با مواد اولیه تولیدی در همان منطقه‌ای که رستوران در آن قرار دارد، است. فست‌فود محلی می‌تواند راه خوبی برای حمایت از کشاورزان و مشاغل محلی و نیز ارائه مواد تازه و فصلی به مشتریان باشد.

فست‌فود نوآورانه

نوآوری معمولا جواب می‌دهد. در این مدل از فست‌فود، از ایده‌های جدید و خلاقانه در تهیه غذا استفاده کنید. این کار می‌تواند شامل استفاده از مواد غیرمعمول، تکنیک‌های آشپزی جسورانه و نامتعارف و یا سبک‌های کاملا جدید باشد. معمولا مشتریان چنین تجربه‌هایی را می‌پسندند. البته دقت داشته باشید که در این مورد افراط نکنید.

سوالات متداول

چگونه پرسنل مناسب برای فست‌فود استخدام کنیم؟

برای استخدام پرسنل مناسب، باید به دنبال افرادی باشید که دارای مهارت‌های زیر باشند:
مهارت‌های ارتباطی
مهارت‌های مشتری مداری
مهارت‌های کار تیمی
مهارت‌های سازماندهی

چگونه فست‌فود خود را مدیریت کنم؟

برای مدیریت موفق فست‌فود، باید به نکات زیر توجه کنید:
داشتن یک برنامه کاری مشخص
کنترل هزینه‌ها
نظارت بر عملکرد کارکنان
ارائه خدمات مشتری عالی

آیا راه‌اندازی فست‌فود خانگی امکان‌پذیر است؟

بله. این نوع فست‌فود معمولاً در فضای کوچکی مانند آشپزخانه خانه یا یک مغازه کوچک دایر می‌شود. در فست‌فودهای خانگی معمولاً غذاهای ساده و سریع مانند ساندویچ، پیتزا، و سیب زمینی سرخ کرده ارائه می‌شود.

چه تجهیزات و لوازمی برای راه اندازی فست‌فود خانگی نیاز است؟

تجهیزات و لوازم مورد نیاز بسته به نوع غذاهایی که می‌خواهید ارائه دهید، متفاوت است. برخی از تجهیزات و لوازم ضروری برای فست‌فود خانگی عبارتند از:
اجاق گاز
فر
یخچال
فریزر
ماشین بسته‌بندی غذا
پیک موتوری برای ارسال

چگونه می‌توان رستوران فست‌فود را در شرایط بد اقتصادی مثل رکود، مدیریت کرد؟

در چنین شرایطی باید روی کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با کاهش قیمت غذاها یا ارائه تخفیف‌های ویژه، فروش خود را افزایش دهید. همچنین، می‌توانید با کاهش هزینه‌های اجاره، آب، برق، و مواد غذایی، هزینه‌های را کم کنید.

۴.۲/۵ - (۴۰ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

یک نظر

  1. با سلام من واهیک هستم‌ و در حال تاسیس فست‌فود هستم‌ ، مقاله شما را برای راهنمایی یک مجموعه غذایی و فست‌فود بسیار مفید هست .
    من تجربه بسیار ناخوشایندی در تاسیس یک تهیه غذا تجربه کردم که علت آن تصمیمات بدون تجربه کافی و عدم مطالعه ومشاوره با متخصصین فن و در نتیجه مواجه با صدمات مالی وتعطیلی گردید.
    و اکنون برای تاسیس مجموعه‌ جدید سعی در مطالعه کافی و مشورت با متخصصین را دارم و مطالعه مغاله شما بسیار سودمند بود ، و پذیرای راهنمایی مفید شما هستم ، با تشکر فراوان .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا