داروخانهکسب‌و‌کار

درآمد داروخانه در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

درامد پرسنل داروخانه چقدر است؟

درآمد داروخانه‌ یکی از مهم‌ترین مسائلی است که موفقیت داروخانه و ارائه خدمات مناسب برای مردم را تعیین می‌کند. این درآمد به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از موقعیت مکانی داروخانه گرفته تا عمومی یا تخصصی بودن آن. در این مطلب میاره درآمد داروخانه‌ها را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف بررسی می‌کنیم تا در نهایت بتوانید، یک دید کلی از درآمد تاسیس داروخانه و سود و زیان این مراکز درمانی مهم در جامعه به دست آورید. 

درآمد ماهیانه داروخانه

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره شد، درآمد ماهیانه داروخانه‌ را عوامل متعددی مشخص می‌کنند؛ بر اساس آمارهای منتشر شده، میانگین درآمد ماهانه داروخانه‌ها در سال ۱۴۰۲ در تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. این درآمد در سایر شهرهای بزرگ نیز حدود ۵۰ میلیون تومان در ماه است. البته این درآمدها صرفاً مربوط به فروش دارو بوده و شامل فروش سایر کالاها و تجهیزات داروخانه نمی‌شود.

میزان درآمد داروخانه در مناطق مختلف تهران، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و سود ماهانه یک داروخانه که به تازگی تاسیس شده، از میانگین ۱۵ میلیون تومان در ماه شروع می شود. در مقابل داروخانه‌های شبانه‌روزی که قدمت و اعتبار بالاتری دارند، درآمدشان به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون در ماه نیز می‌رسد. عوامل اصلی که بیشترین تاثیر را روی درآمد داروخانه دارند، در ادامه بررسی شده‌اند؛ 

پیشنهاد خواندنی: ارسال فوری دارو با پیک موتوری در تهران و کرج

موقعیت مکانی

موقعیت مکانی داروخانه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر درآمد آن است. داروخانه‌هایی که در مناطق پرتردد و شلوغ واقع شده باشند، معمولا درآمد بیشتری نسبت به داروخانه‌هایی که در مناطق کم‌تردد هستند، دارند.

نوع داروخانه

داروخانه‌های عمومی معمولا درآمد بیشتری نسبت به داروخانه‌های تخصصی دارند. همچنین داروخانه‌هایی که تجهیزات و امکانات بیشتری داشته باشند، درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. در کنار این‌ها شبانه‌روزی بودن داروخانه هم تاثیر مهمی در میزان فروش و درآمد دارد. 

حجم فروش

ناگفته پیداست که حجم فروش داروخانه یکی دیگر از موثرترین عوامل در درآمد است. داروخانه‌هایی که حجم فروش بیشتری داشته باشند، درآمد بیشتری نیز خواهند داشت.

نوع داروهای فروخته شده

 داروهای گران‌تر و کمیاب‌تر معمولا درآمد بیشتری را برای داروخانه به همراه دارند.

قیمت داروها 

با افزایش قیمت داروها، درآمد داروخانه نیز افزایش می‌یابد. داروهای خاص و پرتقاضا معمولا با افزایش قیمت‌ها گاه و بی‌گاه مواجه هستند که باعث بیشتر شدن درآمد دراوخانه‌های عرضه کننده آن می‌شوند.

تبلیغات و بازاریابی

 شاید کمی عجیب به نظر برسد اما داروخانه‌ها نیز باید برای کسب درآمد بیشتر، بازاریابی کنند. شناخته شده‌تر شدن داروخانه‌ها، تعداد مراجعین آن‌ها را افزایش می‌دهد و بالطبع درآمد آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

موجودی دارو

داروخانه‌ای که عموما مصرف کنندگان را ناامید می‌کند، به سرعت با کاهش درآمد روبرو می‌شود. اگر داروخانه‌ای بتواند تا حد امکان انبار دارویی کاملی داشته باشد (مخصوصا در دوران بحران و کمبود دارو یا همه‌گیری‌هایی مثل کرونا)، درآمد بالا و البته باثبات‌تری خواهد داشت.

درآمد داروخانه‌ها در تهران

بر اساس آمارها تفاوت چندانی بین درآمد یک داروخانه از فروش دارو در تهران و داروخانه‌های فعال در شهرستان‌ها وجود ندارد. چیزی که باعث ایجاد تفاوت درآمد می‌شود، لوازم آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های غذایی و دارویی، ویتامین‌ها و کالاهای مرتبط با سلامت و بهداشت است. این کالاهای جانبی معمولا در تهران گران‌تر هستند و با توجه به جمعیت، تقاضای زیادی هم برای آن‌ها نسبت به سایر شهرستان‌ها وجود دارد. 

با این حال میزان درآمد داروخانه در مناطق مختلف تهران نیز بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و سود ماهانه یک داروخانه که به تازگی تاسیس شده، از میانگین ۱۵ میلیون تومان در ماه شروع می‌شود. 

در مقابل داروخانه‌های شبانه روزی که قدمت و اعتبار بالاتری دارند، درآمدشان به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون در ماه نیز می‌رسد. 

البته عواملی مثل تعداد کارکنان، اجاره محل داروخانه و هزینه‌های جاری (آب، برق، گاز یا حتی پیک موتوری برای ارسال) نیز روی درآمد آن‌ تاثیرگذار هستند. همچنین علاوه بر داروخانه‌های عمومی، در تهران داروخانه‌های تخصصی نیز وجود دارند که درآمد بالاتری دارند. برای مثال، داروخانه‌های تخصصی پوست و مو، داروخانه‌های تخصصی چشم و بینایی، داروخانه‌های تخصصی سرطان و داروخانه‌های تخصصی دیابت درآمدهای بیشتری دارند. 

پیشنهاد خواندنی: ۱۲ ایده‌ی پول‌ساز برای داشتن مغازه پردرآمد در شهر کوچک

درآمد داروخانه گیاهی

داروخانه گیاهی به تهیه، فرآوری، و عرضه محصولات گیاهی و طبیعی به عنوان درمان‌ها و مکمل‌های درمانی می‌پردازد. این محصولات شامل گیاهان دارویی، عصاره‌ها، روغن‌های گیاهی، گلاب و عرقیجات مختلف، گیاهان خشک شده، ادویه‌های خاص و سایر ترکیبات طبیعی مورد استفاده در طب سنتی و سایر روش‌های درمانی هستند.

مقدار دقیق درآمد داروخانه‌های گیاهی دشوار است؛ زیرا این اطلاعات به صورت عمومی در دسترس عموم قرار نگرفته. متغیرهای مختلفی مانند مکان داروخانه، رقابت بازار، تقاضای مصرف کننده، فرهنگ مصرف‌کنندگان و شرایط داروخانه‌ها روی فروش تاثیر می‌گذارند. با این حال میزان درآمد داروخانه‌های گیاهی و عطاری‌ها کمتر از داروخانه‌های عمومی و تخصصی است. با این‌که در چند سال اخیر روی طب سنتی و داروهای گیاهی مانور زیادی داده شده و اطلاعات و آگاهی مردم در مورد این داروها بیشتر شده، اما همچنان فاصله زیادی با داروخانه‌های معمول دارند. 

درآمد کارکنان داروخانه

درآمد کارکنان داروخانه

درآمد کارکنان داروخانه به وظیفه آن‌ها، تخصص و سابقه کاری هر کدام بستگی دارد. در داروخانه‌های کوچک و عمومی، معمولا به دو یا سه پرسنل نیاز است. این پرسنل شامل مسئول فنی داروخانه، تکنسین داروخانه و یک نفر دیگر برای کمک به مراجعین است. در داروخانه‌های تخصصی و شبانه روزی، ممکن است به تعداد بیشتری پرسنل نیاز باشد. به عنوان مثال، در یک داروخانه تخصصی پوست و مو، ممکن است به یک پزشک متخصص پوست و مو نیز نیاز باشد.

مسئول فنی داروخانه

انجمن داروسازان ایران میزان حقوق مسئولان فنی داروخانه ها را در سال ۱۴۰۲ به ازای ۱۹۲ ساعت کار در ماه (برابر با ۴۴ ساعت در هفته) ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده است. 

تکنسین داروخانه

مطابق با قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حقوق پایه کار تکنسین داروخانه ۵ میلیون و ۱۵۷ هزار تومان تعیین شده است. اما عواملی مثل سابقه کار بالاتر، مهارت‌های بیشتر و مواردی از این دست باعث افزایش حقوق تا ۱۵ میلیون تومان هم می‌شود. 

سایر کارکنان

کسانی که وظایف دیگری در داروخانه دارند، مثل حسابدار و مسئول صندوق و غیره، حقوق پایه وزارت کار را بدون هیچ سابقه یا مهارت خاصی دریافت می‌کنند. این حقوق می‌تواند با بالاتر رفتن سابقه، مهارت، پایه افراد و مواردی از این دست، بیشتر شود.

سخن آخر: 

به طور کلی داروخانه‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره مردم دارند و همواره می‌توان روی درآمد تاسیس یک داروخانه حساب کرد. درآمد داروخانه به عواملی مثل موقعیت مکانی، نوع داروخانه، موجودی دارو، عمومی یا تخصصی بودن داروخانه و مواردی از این دست بستگی دارد. 

هزینه‌های جاری و تعداد پرسنل نیز روی درآمد تاثیرگذار هستند. اگر به دنبال تاسیس داروخانه هستید، این موارد را در نظر بگیرید. برای راه‌اندازی داروخانه‌ گیاهی هم باید علاوه بر موارد ذکر شده، باید به بافت جغرافیایی و میزان اقبال مردم و آگاهی آن‌ها از داروهای گیاهی و طب سنتی توجه داشته باشید. 

سوالات متداول

درآمد داروخانه چقدر است؟

بر اساس آمارهای منتشر شده، میانگین درآمد ماهانه داروخانه‌ها در تهران به شرح زیر است:
داروخانه‌های عمومی: ۵۰ میلیون تومان
داروخانه‌های تخصصی: ۶۰ میلیون تومان
داروخانه‌های شبانه‌روزی: ۱۰۰ میلیون تومان
داروخانه گیاهی: ۳۰ میلیون تومان

درآمد تکنسین داروخانه چقدر است؟ 

متوسط حقوق تکنسین داروخانه در تهران، حدود ۱۲ میلیون تومان
شهرهای بزرگ ۱۱ میلیون تومان 
شهرهای کوچک نیز حدود ۱۰ میلیون تومان

۳.۵/۵ - (۲۷ امتیاز)

موضوع‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دیدن ادامه بده
بستن
دکمه بازگشت به بالا